מארק צוקרברג, מייסד ומנכ”ל פייסבוק ואחד האנשים המפורסמים והעשירים בעולם, זכה לאחרונה למקלחת של צוננים משרי ממשלת ישראל, עת הרשת החברתית שפיתח מואשמת כאחד הגורמים המרכזיים שמטפחים את “טרור היחידים”, ומניעים אותם לצאת לרצוח חפים מפשע בשם האסלאם. הטענה העיקרית שמופנית כלפי קברניטי פייסבוק היא שהכלי שפיתחו מהווה פלטפורמה להסתה, ובכך משרת טרור. שיטוט קל ברשת החברתית הפופולרית בעולם מעלה אינספור דוגמאות קיצוניות מעוררות בחילה, אך כנראה אפקטיביות לקהלי היעד הרלוונטיים: סרטוני הסבר כיצד לפגוע, לרצוח או להכין פצצות, דפים שלמים בשבח רוצחים, סרטוני הסתה והטפה דתית קיצונית משלהבי יצרים המהווים רקע אידיאולוגי שמחזק את המפגעים ועוד זוועות.



אם לא די בכך, הרי שהשר שמופקד על ביטחוננו הפנימי, גלעד ארדן, והשרה שמופקדת על משרד המשפטים, איילת שקד, מאסו בשיח המתמשך, המנומס אך הלא אפקטיבי עם בכירי פייסבוק, ויצאו ביוזמת חקיקה חדשה שמטרתה לחייב משפטית את פייסבוק להסיר תכנים פוגעניים מרשתות חברתיות כחלק מהמלחמה בהסתה ברשת.



גל הטרור של סוף השבוע שעבר, כולל הרצח המזעזע של הלל יפה אריאל ז"ל מקריית ארבע, הוציאו את ארדן לסבב ראיונות בכלי התקשורת. ארדן תקף ישירות את מנהלי החברה ואמר כי "חלק מדם הנרצחים על ידי פייסבוק ... השיח של הדור הצעיר, ההסתה והשקרים ברשות הפלסטינית מתנהלים על הפלטפורמה של פייסבוק", והאשים את "הרשת שהפכה למפלצת".



"הפן השלילי של פייסבוק נכנס לתוך הגדרת המושג 'סייבר', דהיינו ההיבטים השליליים והשימוש הזדוני בטכנולוגיה", אומר ד"ר יניב לויתן, יועץ, מרצה וחוקר שיווק דיגיטלי וסייבר באוניברסיטת חיפה. "לדמוקרטיה זכות להגן על עצמה, אנחנו לא המצאנו את זה, ראו את חוק הפטריוט שהתקבל בארצות הברית לאחר המתקפה על התאומים. טוב שיש התייחסות רצינית להיבטים השליליים של הטכנולוגיה, וחשוב שהמדינה והמשטרה יעלו שלב ביכולות שלהן בתחום הסייבר. יחד עם זאת, קשה לקבל את הטענה כי פייסבוק היא הסיבה העיקרית לגל הטרור. סביר להניח שאם יוסרו תכנים בזמן אמת מפייסבוק, ימצאו המסיתים ערוצים אחרים להפיץ בהם את דעותיהם".



ד"ר יובל קרניאל, משפטן וחוקר תקשורת וטכנולוגיה מבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, מתקשה לראות איך מדינה קטנה כמו ישראל תנהל את פייסבוק באמצעות חקיקה פנימית. "ההסדרה של פייסבוק דורשת ומחייבת מאמץ בינלאומי ואמריקאי, והיא אכן נושא חשוב וראוי לדיון בינלאומי


שישראל צריכה להיות שותפה לו. עם זאת, חקיקה ישראלית עלולה להרחיק את ישראל מהעולם החופשי, לנתק ישראלים מהרשת הגלובלית ולהתקרב למדינות ולמשטרים שאינם חופשיים וליברליים. לפלטפורמות החזקות יש אחריות שבאה עם הכוח האדיר שצברו. את האחריות הזו צריך לממש באופן מושכל. ישראל יכולה וצריכה להיות חלק ממאמץ גלובלי לממש את האחריות של הפלטפורמות ושל פייסבוק על נזקי ההסתה".



הבעיות שאיתן מתמודדת מדינת ישראל בניסיון למנוע טרור ולהגן על עצמה אינן ייחודיות רק לה. בהקשר הזה, היוזמה והמאבק של השרים ארדן את שקד הינם מוצדקים ונכונים, וגם אם ימנעו רצח של נערה אחת, הרי הם הכרחיים. עם זאת, גם אם תצלח הצעת החוק, היא בבחינת להציב אצבע בסכר, ולצדה, כמו בכל תהליך אכיפה, חובה להוביל מהלך חינוכי־חברתי יסודי. טועים המתרפקים על הביטוי הפתטי "מדינת פייסבוק". פייסבוק היא חברה מסחרית שמטרתה להרוויח. מטרתה היא להיטיב עם בעלי המניות שלה ולהעשיר את בעליה.



"חשוב להזכיר שיש פה נושא רחב יותר, והוא האלימות באינטרנט שמקצינה והולכת. זה נכון למחנה הימין והשמאל. נבחרי ציבור הקוראים למרק צוקרברג לסגור אתרים אלימים צריכים בראש ובראשונה לפנות לקהל הביתי שלהם ולבקש מהם למתן את השיח המאוד אלים שמתנהל היום", אומר פרופ' יאיר עמיחי־המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. "כחברה עלינו להשקיע בחינוך להתנהגות דיגיטלית. ילדים מגיל אפס צריכים ללמוד קוד התנהגות חיובי. על הרשות המחוקקת לסגור את הפער שנוצר בין העולם מחוץ לאינטרנט לעולם האינטרנט, תוך איזונים עם חופש הביטוי. לא ייתכן שאדם יכפיש באינטרנט את זולתו ללא דין ודיין. אתרים שבהם יש שיח צריכים ליצור צנזורה על שיח אלים וליצור תו תקן איכות לאתרים שמשפיעים חיובית על איכות חיינו. גם בשיח האינטרנטי יש לעשות שימוש כדי ליצור עולם חיובי יותר", הוא מוסיף.



טוב עשו השרים ארדן ושקד שהרימו את הכפפה והעלו את הנושא לשיח הציבורי. חקיקה ואמצעים נוספים הם רק קצה הקרחון במלחמה החשובה וההכרחית כנגד ההסתה. עם זאת, נראה כי דרך הרשתות החברתיות נשקפת לנו דמותנו המכוערת במראה. השינוי לא יבוא רק מהחלפת המראה, אלא מתהליך חינוכי־חברתי יסודי ועמוק שעל כולנו לעבור באופן השיח שאנו מקיימים זה עם זה. אפשר לעשות זאת באמצעות, פעולות הסברה, הרצאות על אחדות העם והחברה במערכת החינוך ומסעות פרסום ליצירת שיח ציבורי אחר. בכוחו של חינוך נכון לאחדות ולחיבור לעזור גם לסטיות הקיצוניות להיטמע במרחב הטוב.