התקיפה המסיבית בעזה, בלילה שבין ראשון לשני, מצביעה על שינוי במדיניות התגובה של ישראל, תוך ניסיון להכתיב לחמאס כללי משחק חדשים. בחמאס הגדירו את התקיפה כ"ניסיון לשנות את המשוואה". זו היתה התקיפה השנייה נגד יעדים של חמאס, בתוך עשר שעות, בתגובה לירי רקטה בודדה ששוגרה ביום ראשון בצהריים מעזה

המשגרים היו חברי ארגון ג'יהאדיסטי קיקיוני בשם "אחפאד א־צחאבה" (צאצאיו, מכריו, ידידיו או מלוויו של הנביא) שלקח אחריות על הירי, שלא גרם לנפגעים או לנזק לרכוש. כמה שעות לאחר מכן נסגר חשבון הטוויטר של הארגון שבו צייץ את נטילת האחריות. זהו אותו ארגון ששיגר אל שדרות שתי רקטות בליל שבת לפני כשבעה שבועות. אחת הרקטות נחתה בגן ילדים, וגם אז לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.



זמן קצר לאחר השיגור שלשום תקף צה"ל באמצעות כלי טיס וירי ארטילרי יעדים ספורים של חמאס. זו היתה תקיפה צפויה, מידתית, שהורגלנו לה מאז מבצע צוק איתן. הציניקנים קוראים לסוג כזה של תגובה "תקיפת נדל"ן". תכליתה להעביר מסר לצד השני, תוך ניסיון להימנע מפגיעה בנפש, שעלולה לגרום להסלמה ולמעגל אלימות חדש.




רצועת עזה. צילום מסך



בחמאס סברו כי בתקיפה הקצרה והמוגבלת יצאה ישראל ידי חובתה וראו את האירוע כמה שנמצא מאחוריהם. לכן הם הופתעו כשבסביבות עשר בלילה החלו מטוסי קרב של צה"ל להפציץ במשך יותר משעתיים מטרות רבות של חמאס. בסך הכל היו עשרות תקיפות על מטרות ממוקדות, שעליהן הומטרה כמות נכבדה של חומר נפץ.



אתמול בבוקר אישר גורם צבאי בכיר בשיחה עם כתבים צבאיים כי "התקיפה היתה חריגה", וציין שמדובר במדיניות חדשה, שתכליתה להגן על הריבונות של ישראל בכל ממד. מבחינה זו הודעת חמאס על ניסיון ישראלי "לשנות את המשוואה" היא נכונה. מאז צוק איתן המטרה המרכזית של צה"ל בהכנותיו לאפשרות של עוד מערכה בעזה – רביעית במספר – היא טיפול בתשתיות החמאס.



בצה"ל לא השלימו עם כללי המשחק של חמאס


בהסכמתו להפסקת האש בקיץ 2014, חמאס ניסה להכתיב לישראל כללי משחק שאפשר לנסחם כך: שני הצדדים ימשיכו להתחמש ולהתכונן לסיבוב הבא, אך עד אז ינצרו את נשקם, לא יירו זה על זה ולא יפרו את הריבונות של אף אחד מהצדדים.



בצה"ל לא יכלו להשלים עם כללי משחק אלה. לאחרונה הוחלט, כאמור, על שינוי במדיניות, שמבוססת גם על ניצול הזדמנויות. כל אימת שתשוגר רקטה לעבר ישראל, ינצל זאת צה"ל כדי להפעיל מדיניות אש חזקה נגד כל היעדים, התשתיות והנכסים של חמאס, ללא יוצא מן הכלל, ולא יסתפק עוד בתגובה מדודה, כפי שהייתה עד השבוע. במילים אחרות, אין עוד חסינות לשום יעד או יכולת של חמאס.



משה יעלון. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90



המדיניות החדשה, הדגיש הגורם הצבאי, גובשה בהנחיית הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון הקודם, משה יעלון. למרות זאת, יש כבר בתקשורת ובציבור, ובעיקר בחוגי הימין, מי שמעניקים את הקרדיט לשינוי לשר הביטחון החדש אביגדור ליברמן.



נקודה נוספת ראויה לציון היא העובדה שהתקיפה נעשתה לאחר שהפרלמנט הטורקי אישר את הסכם הפיוס עם טורקיה, התומכת בחמאס. אנקרה מיהרה להגיב ומשרד החוץ שלה פרסם אתמול הודעה שבה נאמר כי נרמול הקשרים עם ישראל לא ישתיק אותה לנוכח "ההתקפות נגד העם הפלסטיני". לא מן הנמנע שבתקרית הבאה בסדר גודל כזה, יקפוץ לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הפיוז, והיחסים בין שתי המדינות יידרדרו שוב.



נראה כי הפעם חמאס, למרות איומיו, יבליג על מה שהוא מכנה "תוקפנות ישראל", ואכן, התקרית מאחורינו. שני הצדדים אמרו שאין להם עניין בהסלמה. הרצון להעביר את מסר ההרגעה היה אחת הסיבות לשיחתו של הגורם הצבאי עם העיתונאים. אך על רקע המחלוקות העמוקות בחמאס, בין הזרוע הצבאית לזרועו המדינית, אין ערובה שבפעם הבאה יצליחו שני הצדדים להכיל תקרית שתחילתה תהיה שוב בשיגור רקטה אחת על ידי ארגון סורר בעזה, והמשכה בתגובת אש בסדר גודל דומה של ישראל. פוטנציאל הנפיצות בגבול עזה עלה השבוע מדרגה.