האם ממשלת ישראל נלחמת בחמאס או דווקא מסייעת לו להחזיק מעמד? במקביל לאמירות הלוחמניות נגד שלטון חמאס ולהתקפה על מטרות של הארגון ברצועת עזה, מידע שהגיע ל"מעריב־סופהשבוע" מגלה כי ממשלת ישראל מסייעת בימים האחרונים באופן פעיל להעביר משכורות לרבבות אנשי מנגנוני השלטון של חמאס. כספי המשכורות, כ־20 מיליון דולר, הועברו לפני מספר ימים מירדן לישראל, תוך ניסיון להטיל איפול כבד ככל האפשר על הדרך שבה בוצעה ההעברה.



מדינת ישראל, וזה לא חדש, מדברת ביחס לחמאס בשני קולות סותרים. מעל פני השטח נשמע בדרך כלל השיח הלוחמני. כך השבוע, בעקבות ירי רקטה אל שדרות, הגיב צה"ל בירי מהקרקע ומהאוויר אל מספר מטרות גבוה מזה שאליו הורגלנו אחרי נפילת רקטות בעבר. שר הביטחון אביגדור ליברמן, שדיבר רבות על הצורך למוטט את שלטון חמאס, הבהיר גם השבוע: "אי אפשר לצפות שמדינת ישראל תאפשר להם להתחמש ולשדוד כסף מתושבי עזה. הם גובים מסים ולא בונים מזה בניינים אלא מנהרות".



אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. כמה ימים לפני ההסלמה בדרום הגיע אל גשר אלנבי רכב של האו"ם עמוס בכ־20 מיליון דולר במזומן. בניסיון לשמור על החשאיות הורחקו מהבידוק בגשר רבים מבעלי התפקידים הפועלים שם בשגרה. זמן קצר אחר כך נכנס הכסף לישראל, והוא הועבר ברכב משוריין שנסע דרך כביש הבקעה.



גשר אלנבי. צילום: רויטרס
גשר אלנבי. צילום: רויטרס



בהקשר זה יש לציין כי העברת משכורות למנגנוני הממשל של חמאס היא אומנם סוג של עליית מדרגה, אולם גם במהלך מבצע צוק איתן נמתחה ביקורת על הממשלה, כשבעוד חיילי צה"ל נלחמו ברצועה וטילים נורו ממנה אל רחבי הארץ, הכניסה ישראל לעזה אלפי משאיות עמוסות במוצרי חשמל, הגיינה, ביגוד, הנעלה, מלט, ברזל, בשר, עופות ודגים.



לאחרונה דיווח העיתון הפלסטיני "אל־קודס" כי ישראל הסכימה שמשכורותיהם של אנשי ממשל חמאס בעזה ישולמו על ידי קטאר. קטאר ביקשה לממן את השכר על בסיס קבוע, אולם לכך מתנגד יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. לפי אותו דיווח, קטאר עדכנה את מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, וישראל אישרה את העברת הכסף באמצעותה.



דוברות המנהל האזרחי ודוברות מתאם הפעולות בשטחים סירבו להתייחס לשאלות שהועברו אליהם בנושא.



מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "הכסף מיועד לסקטור הציבורי ברצועת עזה ולא הועבר על ידי אף גורם במערכת הביטחון. בדיקה קפדנית של גורמי הביטחון וידאה כי הכסף לא יוכל לשמש לצורכי טרור, אלא רק לסייע בשיפור המצב ההומניטרי ברצועה".