מי שציפה כי בעקבות שערוריית הקלטת של דונלד טראמפ העימות בין שני המועמדים לנשיאות יהיה סוער, טעון, ומשולהב - התאכזב. העימות היה חסר השראה, לא מרשים במיוחד ואפילו משעמם. השפעתו על סיכויי המתמודדים לא תהיה משמעותית, אם בכלל.



טראמפ הגיע לעימות נחוש בדעתו להלום בהילרי קלינטון במטרה ברורה להאפיל על התגובות הקשות נגדו מאז ליל שישי בעקבות חשיפת ההתבטאויות שלו הגסות כלפי נשים. קלינטון באה לעימות כדי להוכיח שוב ושוב שהיא כשירה וראויה לכהונת נשיאת ארה"ב.



גם אם בתשובות בנושאים כלכליים המועמד הרפובליקני אמר דברים הגיוניים וגם אם הצליח לחשוף משגים שיריבתו עשתה בתפקידיה הבכירים, העימות הזה, כמו קודמו, הוכיח שכהונת נשיא ארה"ב כמעצמת העל היא לא בשבילו. ואלהים ישמור את העולם, את אמריקה ואת ישראל אם יבחר.



הסיבה לכך היא פשוטה וברורה להבהיל. גם כאשר הוא מתאמץ ומשתדל להישמע נורמטיבי ו"נשיאותי", דונלד טראמפ נשאר דונלד טראמפ. אימפולסיבי, שטחי, נכלולי.



לעומת זאת, זה כן בשבילה. להילרי קלינטון יש את הכישורים והתכונות להחזיק בכהונה העוצמתית ביותר בעולם החופשי. היא לא מושלמת כי עוד לא נולד האדם המושלם וודאי שלא הפוליטיקאי ללא חסרונות ומגרעות. אבל העולם, אמריקה וישראל יקבלו, אם קלינטון תיבחר, אישיות רצינית, שקולה ומעמיקה.



זה לא היה בדיוק עימות ולא ויכוח במובן המקובל של מונחים אלה. כי עם יריב כמו טראמפ אי אפשר להתווכח. הוא יודע הכל ויותר טוב מכולם. בסך הכל זה היה ערב בינוני, מבחינה פוליטית לא מרשים במיוחד. אמצעי התקשורת האמריקאים שהעריכו, ציפו והשתוקקו כי בעקבות הקלטת וההתבטאויות הגסות כלפי נשים שטראמפ השמיע העימות יהיה "משהו מיוחד" יצאו בסופו של הערב עם הרבה פחות מחצי תאוותם בידם.



אם יש מי שסבורים שטארמפ יצא המנצח בעימות, ויש כאלה, מדובר באלה שקיבלו את הטראמפ שהם אוהבים ומעריצים זה מכבר -אלה שלא אכפת להם מה הוא אומר אלא איך הוא אומר, שאין להם עניין ועצבים להיכנס לפרטים של פתרונות, הצעות ותוכניות ולבדוק אם הן בכלל מעשיות וברות ביצוע והכי חמור, שלא מעניין אותם שהוא משקר וחוזר על שקרים.



הילרי קלינטון איננה משכנעת כפי שצריך וכפי שאוהדיה היו רוצים בתשובות על פרשת האי-מיילים המחוקים ואולי איננה משכנעת במאה אחוזים בתשובות על שאלות אחרות. אבל הילרי קלינטון היא נורמטיבית, היא ידענית, היא מתמצאת בפרטים והיא יודעת מה נשיא צריך לעשות ומה נשיא יכול לעשות.