לפני הצום: הקפידו לשתות 12־10 כוסות מים כדי למנוע התייבשות, כאבי הראש ותחושת עייפות. כדאי למלא את מאגר הסוכר הזמין בגוף על ידי צריכת מזונות עתירי פחמימות וסוכרים כגון: פירות טריים ומיובשים, מיצי פרי, דבש וכו'. מומלץ להמעיט בשתיית קפה, תה ואלכוהול, שמצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים, ומאכילת מאכלים מטוגנים ומזונות מלוחים ומתובלים. עדיף לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים־שלוש, ולא להגיע לארוחה המפסקת כשרעבים. רצוי שהארוחות יכללו פחמימות המתפרקות ונספגות לאט בגוף ותורמות לתחושת שובע לאורך זמן, כמו כריכים מקמח מלא, דייסת קוואקר ואורז מלא, בתוספת מנת חלבון קטנה שיכולה להגיע מגבינות שונות, עוף, דג, ביצה, תבשיל אורז עם עדשים, דג אפוי עם תפוחי אדמה וכדומה.



הארוחה המפסקת: הקפידו שהארוחה לא תהיה מופרזת ולא תגרום להרגשת כבדות ועייפות. לדוגמה: מרק צח או מרק ירקות, ירקות מבושלים עם עוף או דג, עגבנייה חתוכה ותוספת פחמימה כמו אורז, קינואה וכו'. חשוב לדעת: שומן גורם להאטת קצב ריקון הקיבה, לכן סעודה המכילה גם שומנים מביאה להרגשת שובע לאורך זמן. מדובר במזונות כמו אבוקדו, שמן זית וזיתים וכן טחינה, שמן סויה ומיונז.



עם סיום הצום: התחילו בשתיית משקה, רצוי מתוק, לא חם ולא קר. למשל, תה חמים עם מעט דבש. אפשר להוסיף פרוסת לחם מרוחה בדבש או ריבה, קרקר עם גבינה לבנה או עוגה לא מתוקה במיוחד. החזירו את הנוזלים בהדרגה ואל תשתו כמויות גדולות של נוזלים או מים בבת אחת. לאחר כשעה אפשר לאכול ארוחה קלה שאותה תקפידו לאכול לאט וללעוס היטב. מומלץ לשתות מרק ירקות חם או מרק עוף, ולאחר כחצי שעה נוספת - עוף מבושל או דג בתוספת קלה של בטטה או תפוח אדמה. מי שסובל ממחלה כרונית כמו חולי לב, סוכרת ולחץ דם, חייב להיוועץ קודם לצום עם הרופא המטפל.



חשוב לדעת: מומלץ לחולי סרטן לא לצום אלא רק באישור הרופא המטפל, במיוחד אלה הנמצאים בעיצומם של טיפולים. לדברי האונקולוג פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, צום עלול להזיק לחולי סרטן. הוא עלול לגרום לתופעות ולתחושות לא נעימות ולפגוע במערכות רבות החיוניות לתפקוד הגוף. שתייה מרובה מומלצת וחיונית במיוחד לחולים אלה.



הכותבות הן דיאטניות בכירות בשירותי בריאות כללית