בימים האחרונים התבשרנו על הולדתו של התושב השני מיליון של רצועת עזה. אוי למי שמתבשם מהשקט היחסי באזור עוטף עזה, בין השיגורים הספורדיים של הרקטות, שנועדו להזכיר לנו שוב ושוב שחבית הנפץ הזאת הופכת למסוכנת יותר מיום ליום. זו סכנה שמחייבת התייחסות ופתרונות דחופים ומיידיים.



אומנם בהתבוננות צרה רצועת עזה אינה בעייתה של מדינת ישראל, שיצאה מהרצועה עד לסנטימטר האחרון. עזה לא הייתה אף פעם חלק מהעם היהודי ומההיסטוריה שלו, אף שלאורך ההיסטוריה חיו בה יהודים באושר ובשפע.



לאחר מלחמת ששת הימים ניתן להסתובב ברחובותיה ובשוקיה באופן חופשי, כשחיו ברצועת עזה כ־750 אלף נפש. אמר לי יהודי חכם שעסק אז בבעיותיה של עזה מטעם הממשל הצבאי: "ביום שברצועת עזה יחיו שני מיליון נפשות, זו תהיה בעיה שתדאיג כל ישראלי. אם לא נדאג לפירוק מחנות הפליטים ולא נדאג לפרנסתם של מאות אלפי הפליטים - כל הבעיות של רצועת עזה יזלגו אלינו. לא במקרה המצרים נמנעו לאורך כל השנים מסיפוחה של הרצועה ומנעו מתושביה להיות חלק אינטגרלי מאוכלוסיית מצרים. רצועת עזה היא מחלה שמדינת ישראל תיאלץ להתמודד איתה שנים רבות, וככל שנשכיל לטפל בבעיות הכלכליות שלה טוב יותר, זה יפעל לטובתנו".



תקיפה ישראלית ברצועת עזה, לאחר ירי רקטות. צילום: רויטרס
תקיפה ישראלית ברצועת עזה, לאחר ירי רקטות. צילום: רויטרס



זה נאמר לפני כ־50 שנה, ונראה שמדובר בנבואה שמגשימה את עצמה. אין ספק שמדינת ישראל לבדה לא יכולה לטפל בפצצה המתקתקת הזאת. לצורך כך נדרש גיוס עולמי. זה לא פשוט, בעיקר בימים אלה שבהם העולם עסוק בכיבוי שריפות אחרות, אבל תקתוק הפצצה הוא איום על ישראל. התקתוק הזה לא נשמע בלונדון, בפריז או בוושינגטון. לכן על ישראל להתעורר, לצלצל בפעמוני הסכנה ולעורר את העולם, לכנס ועידה בינלאומית, ועידה אזורית בחסות המעצמות, בשיתוף עם מדינות ערב, הליגה הערבית, מדינות המפרץ וכל המדינות שתרמו ותורמות לתושבי עזה ודואגות לשלומם. כלומר יש לשתף את כל מי שאפשר תחת הססמה: "להציל את עזה".



אבל לפני כל זה על ישראל ליצור תוכנית שתביא לשינוי משמעותי ברצועת עזה, ושהדגש בה יהיה על פירוק מחנות הפליטים ויישובם באזור אל־עריש תוך ניצול המצב הכלכלי הקשה במצרים ושיתופה בתוכנית, שתזכה לתמיכה עולמית וערבית. תוכנית זו צריכה לכלול השקעות גדולות בהקמת מפעלים, חקלאות מתקדמת ותיירות בחופי אל־עריש והקמת אזור סחר חופשי. כל אלה יהוו מנופי צמיחה לכלכלת מצרים, יחלישו את כוחם של ארגוני הטרור -בעיקר של חמאס בעזה - ויסייעו ליצור מציאות אחרת ברצועת עזה.



מקום שבו נולדו למעלה מ־100 אלף תינוקות מאז צוק איתן ללא תקווה, בעוני ובהסתה נוראה לשנאת ישראל - חייב להדאיג כל ישראלי. למה מחכים כאן?