שר הביטחון אביגדור ליברמן סיים את החפיפה שלו במשרד הביטחון. הראיון שנתן לעיתון "אל-קודס", היומון הפלסטיני הנפוץ ביותר בגדה המערבית ובמזרח ירושלים, מראה כי ליברמן מבין היטב את המשוואה הנכונה בין ישראל לפלסטינים בכל הקשור לניהול הביטחון. הוא כבר לא מדבר פוליטית, אלא מדבר בשפה הצבאית.



שיטת המקל והגזר לא הומצאה על ידי שר הביטחון הנוכחי. היא שיטה שצה"ל מפעיל מול הפלסטינים כבר שנים וליברמן הבין את זה. אין יותר ססמאות ריקות מתוכן כמו חיסול מנהיגי חמאס תוך 48 שעות. להפך, כל האמירות של ליברמן "מתובלות" בסגנונו הברוטלי, אך מדברות בשפה המטכ"לית.



אם הייתם אומרים לליברמן לפני חצי שנה שהוא יקבל את הרעיון ההזוי שלפלסטינים ברצועת עזה יהיה נמל ימי ושדה תעופה הוא היה צוחק עליכם. אבל ליברמן של היום לא רק מתון יותר אלא בעיקר חכם יותר. הוא מבין שמכיסאו בקומה ה-15 בקריה בתל אביב, עזה נראית אחרת. היא נראית כמו כאב ראש אחד גדול, שניהול לא נכון של סיכונים עלול להביא אליך אל הלשכה את המיגרנה שאף אחד לא רוצה לחוות על בשרו.



שם את דעתו על חמאס בצד


וכך קרה שהאיש שהבטיח למוטט את החמאס בתוך יומיים מכניס בכל יום בין 1000-800 משאיות לרצועה. ליברמן למד בתוך חצי שנה שעזה משוקמת טובה יותר לישראל מעזה מתחמשת וחופרת מנהרות ולכן הלך ופנה ישירות לאוכלוסייה. ברשתות החברתיות הראיון עמו התפשט כמו אש בוערת בשדה קוצים ואין פלסטיני אחד שלא דיבר על אמירותיו של שר הביטחון הישראלי ביממה האחרונה. זה בדיוק מה שליברמן רצה. להגיע לכל אוזן של שני מיליון פלסטינים ברצועה ושל כל אחד משניים וחצי מיליון הפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים.



בשורה התחתונה קורא שר הביטחון של ממשלת הימין לפלסטינים: תבחרו בשלום ותבחרו בשיקום וישראל תחזיר לכם את חמצן הקיום.



כתבתי כאן בדיוק לפני שבוע על הסכנה ההומניטרית ברצועת עזה, סכנה שיכולה בתוך פחות משנה למוטט את הרצועה ולהביאה למשבר הומני מהגדולים שידעו הפלסטינים. ישראל האחרונה שרוצה בכך. משבר שכזה ייפול לפתחה, ואם לא, יצור בור עמוק בתוך הרצועה שאליו יכנסו מיד ארגוני טרור בדומה לרמת הגולן הסורית.



ליברמן מבין היטב את המצוקה האנושית ברצועת עזה, ולכן הוא שם בצד את דעתו על חמאס וקורא לפלסטינים המתונים להכריע בשאלת קיומם.