השידור הציבורי כיכב אתמול במלוא הדרו בגלי צה"ל. רזי ברקאי עסק בהרחבה בנושא התאגיד, וכדי להקיף את הסוגיה מכל עבריה הוא העמיד מגוון של מרואיינים: שניים מ"המכון הישראלי לדמוקרטיה" – יוחנן פלסנר ועוזי בנזימן, חבר ועד של התאגיד החדש, שהעיד על עצמו שהוא איש שמאל, וארנון צוקרמן. כולם, משום מה, חשבו אותו הדבר והלמו בכל הכוח בראש הממשלה ובמהלך שיזם. המנחה האובייקטיבי, הפלא ופלא, עודד במלוא המרץ את המרואיינים והביא מנגד רק את השר יריב לוין. אומנם לוין הלם בברקאי על החד-צדדיות הבוטה שלו, אבל זכה לדקות תגובה ספורות בלבד.



האפיזודה האקראית הזאת מדגימה כיצד פועל "השידור הציבורי" היום. היא חושפת את מלוא הבלוף הטמון בדרמה שמספקים לנו עכשיו בעניין התאגיד. היא ממחישה עד כמה אין מדובר בזעקה אמיתית בגלל שידור ציבורי, דמוקרטיה וחופש ביטוי. אלא בקרב מאסף, שמטרתו לשמר את המשחק המכור באמצעי התקשורת - את ההגמוניה של השמאל.



עקרון היסוד של שידור ציבורי מוגדר בחוק רשות השידור ואפילו בחוק הרשות השנייה של ערוץ 2 ו-10, שאותם מפעילים זכיינים פרטיים. השידורים חייבים לשקף באופן יחסי והוגן את מגוון הדעות בציבור הישראלי. כללי הוגנות מחמירים עוד יותר מחייבים את התחנה הצבאית. ההדגמה של ברקאי דווקא בגלי צה"ל ממחישה כיצד מתורגמים העקרונות הללו אצלנו. שיקוף דעות נוסח "המכון הישראלי לדמוקרטיה".



רזי ברקאי. צילום: פלאש 90
רזי ברקאי. צילום: פלאש 90



היות שמרבית העורכים, המנחים והכתבים בתקשורת האלקטרונית באים מאותו הצד הפוליטי, גם בגלי צה"ל, הם מטפטפים את עמדות הצד השני במשורה בלבד. העובדות כל כך בוטות עד שהדיון שמתנהל עכשיו פשוט מעליב. די להביט בפאנלים של שלושת ערוצי הטלוויזיה כדי להוכיח הכל. זהו נוסח חופש הביטוי שכדי לשמר אותו מסעירים עלינו את הארץ. זוהי רמיסת הדמוקרטיה נוסח צ'אושסקו בידי נתניהו. כל המתקוממים יוצאים נגד פגיעה בסדר העולם המקודש שאסור לגעת בו. לפיו מרבית הציבור אמנם בוחר בקו אחד, אבל הקומיסרים של "השידור הציבורי" מקדמים את הקו ההפוך.



הדקה ה-89 


ההרכב האנושי של מרבית מובילי התאגיד החדש מבטיח שגם ב"כאן" לא יהיה כל חדש. רובם גזורים מאותו מעגל רעיוני אובייקטיבי כל כך. נכון, מי שאשם בהקמת התאגיד ובמינוי ראשיו הוא נתניהו. ונכון, נתניהו וארדן זכאים לאות כבוד ממסדר חכמי חלם על ההישג העקום הזה. אבל זו עדיין לא סיבה שלא למנוע, בדקה ה-89, את הנצחת הדומיננטיות של השמאל גם בתאגיד החדש.



לכן אם אפשר לאלץ את היצור החדש לשקף באמת את מגוון הדעות בציבור, שיצא לאוויר העולם. אם לא, אסור להמשיך עם הונאת "השידור הציבורי". כי אין קשר בין השידור של אמצעי התקשורת האלקטרוניים בארץ לבין מרבית הציבור.



אין ספק שחופש העיתונות הוא נשמת הדמוקרטיה, והעיתונות צריכה למרר את חיי השלטון, גם זה של נתניהו. אבל השידור האלקטרוני במדינת ישראל הוא חד-צדדי, אנטי-דמוקרטי וחונק את חופש הביטוי. עם שידור ציבורי כזה עדיף להשאיר את כל העיתונות בידי השוק הפרטי. כל מי שיעמוד בדרישות החוק יוכל לשדר ללא זיכיונות וכללים, והציבור יחליט למי הוא מאזין ובמי הוא צופה. הציבור ולא מי שמתחזה להיות המייצג שלו.