נהוג להסתכל על השמאל הישראלי בימינו במבט של חמלה. יש בדבר מידה רבה של צדק: הוא קטן, מפוצל, בועתי ועסוק באופן אובססיבי בחיטוט בפצעיו ובמריבות פנימיות. הימין הישראלי, לעומת זאת, מקרין אחדות ונאמנות עיוורת. אך מבט מדוקדק אל נבכי הימין יגלה כי הוא הרבה יותר משוסע מהנראה לעין. הפיצולים שבתוכו מתחילים לבצבץ כלפי חוץ, והשאלה מתי הם יכריעו אותו פוליטית היא רק שאלה של זמן.



כמו הימין האמריקאי, הימין הישראלי מכיל בתוכו שלוש קבוצות עיקריות: הראשונה היא קבוצת הימין האידיאולוגי־ליברלי. זהו ימין שמאמין בשוק חופשי, בביטחוניזם, בחשיבות של ההתנחלויות הגדולות למסורת ישראל ולביטחונה. בה בעת זהו ימין ששלטון החוק, זכויות האדם, עצמאותו של בית המשפט העליון וחופש הביטוי יקרים לו מאוד. רוב הימנים המשתייכים לקבוצה זו מצויים כיום מחוץ לפוליטיקה, וחלקם מחכים להזדמנות נכונה לקפוץ לתוכה: גדעון סער, בוגי יעלון, דן מרידור ולימור לבנת. הפוליטיקאים המכהנים כיום ומחזיקים בדעות הללו הם משה כחלון, בני בגין וגילה גמליאל, אך קולם של אלו נשמע חלושות.



הקבוצה השנייה של הימין מורכבת מבעלי אידיאולוגיה לאומית־דתית, שנוטה בחלקים הולכים ונרחבים שלה ללאומנות דתית. קבוצה זו נותנת קדימות ערכית ומעשית ליהדותה של המדינה על פני ערכיה הדמוקרטיים. הצעות חוק כגון ההסדרה, שינוי שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון והניסיון להצר את צעדיהן של עמותות שמבקרות את הדמוקרטיה הישראלית הן דוגמאות עכשוויות לאופן שבו מנסה קבוצה זו להכפיף את עקרונות הדמוקרטיה לאלו של היהדות הלאומית.



קבוצה זו מיוצגת בעיקר בחברי מפלגת הבית היהודי, אך אפשר למצוא לה רוח גבית גם בקרב חברי כנסת מהליכוד, כגון יולי אדלשטיין ויריב לוין. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הוא הסמן הקיצוני של קבוצה זו, אך הוא שותף מפעם לפעם גם בקבוצה הבאה.



לא חסרים פוליטיקאים ימנים המתנערים מהתנהגות אלה הנמנים עם הקבוצה השלישית


הקבוצה השלישית היא קבוצה לא אידיאולוגית, אלא ספינולוגית. היא מרפרפת מעל שתי הקבוצות האחרות ודולה מהן חומרים ליצירת סערות פוליטיות, שאין מאחוריהן תפיסת עולם עקרונית. הספינים שהיא מחוללת נועדו לקרוץ לקהל בוחרים (מרכז הליכוד, מצביעי הליכוד, מצביעי תקומה) או להבטיח את שרידותו של ראש הממשלה. על הדרך פוגעת קבוצה זו מבלי למצמץ בערכי הפלורליזם, בעקרונותיה של עיתונות חופשית ובערכי השוויון, וזאת באמצעות שימוש באמת כשקר ובשקר כאמת.



המתחים בין שלוש הקבוצות הללו מחריפים. הקבוצה המסוכנת ביותר להמשך שלטונו של הימין היא קבוצת הספינולוגים. יעקב אחימאיר ולימור לבנת צייצו אתמול בטוויטר כי הם מתביישים שח"כ דוד ביטן בדק פוסטים של עיתונאי התאגיד. נפתלי בנט התראיין לגלי צה"ל ומתח אף הוא ביקורת על המהלך לסגירת התאגיד. בשיחות סגורות לא חסרים פוליטיקאים ימנים המתנערים מהתנהגותם של חברי הכנסת הנמנים עם הקבוצה השלישית.



סקר שערך ערוץ 2 קבע כי למעלה מֽ־60% מהציבור סבורים כי היוזמה לביטול התאגיד נובעת משיקולים פוליטיים. רוב דומה סבר כך בנוגע למשבר עבודות הרכבת. ראש הממשלה דוהר על גבם של חברי הקבוצה השלישית ובד בבד מג'נגל בין שתי הקבוצות האחרות. אך אמירתו לחבר הכנסת ביטן "אתה עוזר לי יותר מדי" מתחילה לחלחל במעגלים הולכים וגדלים.