מי שלא המום ומאוכזב עד עמקי נשמתו, מי שלא כועס ומי שלא חובט את ראשו בקיר, הוא חלק מהצונמי של טירוף הדעת ופגוע מההוריקן של אובדן החושים ששטפו את ארה"ב והנחיתו בבית הלבן את האיש הכי לא מתאים, הכי לא כשיר והכי לא מסוגל למלא את הכהונה העוצמתית ביותר בעולם החופשי.



בחירתו של דונלד טראמפ לא הופכת אותו לראוי להיות נשיא. כל מה שב־18 החודשים האחרונים נאמר נגדו, נכתב לגנותו ותועד לבושתו - שריר וקיים. כל מי שהוקיעו את התנהלותו, תקפו את מגרעותיו והזהירו־התריעו מפניו, אינם צריכים להרגיש באי־נוחות וודאי שלא להתנצל. טראמפ כנשיא הוא עדיין חשוד בהתעללות גסה וברוטלית בנשים. כדייר בבית הלבן טראמפ הוא עדיין אויב מגזרי מיעוטים שהם חלק גדול באוכלוסיה האמריקאית. כמי שממונה ומופקד על תפקודן התקין של כל רשויות הממשל, טראמפ הוא עדיין מיליארדר שחמק ביודעין ובאופן עקבי מתשלום מסים, וכמנהיג מעצמת־העל הגדולה והמרכזית טראמפ עדיין כפוף ונאמן לקיבעון של זלזול ובוז למעצמות המערב והתנכרות מופגנת לארצות ידידותיות.



כיהודים וכאזרחי ישראל לא נעים לזכור ולהזכיר - אבל קשה ואסור לשכוח: דונלד טראמפ הוא בן יקירם, אהוב לבם ומושא הערצתם של כל הארגונים האנטישמיים והתנועות הניאו־נאציות הפועלים בארה"ב. אין זה אומר שעובדה זו תבוא לידי ביטוי בהתנהלותו כנשיא. קרוב לוודאי שלא. אבל זה כן אומר שהארגונים האנטישמיים והתנועות הניאו־נאציות בארה"ב ירגישו מהיום בנוח ובנעימים, יזקפו ראשיהם ויפגינו את נוכחותם ופעילותם בלי מורא.



מה שקרה הוא שלבה של מרירות, של תסכול ושל ייאוש, שחילחלה ובעבעה מתחת לפני השטח, פרצה מלוע של וולקן, שפרשנים, מומחים וסוקרים לא שמו לב לקיומו ולנקודת הרתיחה שלו, הקרובה להתפוצצות. הם לא כל כך אשמים. הם בחנו, בדקו, העריכו את הלך הרוח ואת מצב הרוח בקרב האמריקאים בכלים מודרניים ובאמצעים טכנולוגיים. דונלד טראמפ לא בדק שום דבר. הוא היה מודע לרעידות התת־קרקרעיות המטלטלות אוכלוסיות במדינות מפתח בארה"ב.



קמפיין הבחירות של הילרי קלינטון היה לא רק מאורגן להפליא, אלא גם מצויד במכשור החדיש ביותר לבדיקה ולהערכה של נתונים. הקמפיין של טראמפ לא היה מאורגן, ולפי עדויות יועציו ועוזריו הוא היה מבולגן, מבולבל ומשובש. קלינטון דיברה אל השכל הישר, אל התבונה ואל חוש האחריות של האזרחים.



טראמפ דיבר אל היצרים הנמוכים, אל תחושות המרירות, התסכול והזעם. התוצאה הוכיחה כי בעידן המחשבים והסמארטפונים, התנהגות יצרית ולאו דווקא שכלית, היא הקובעת - במיוחד בקרב מי שחשים נדכאים, מופלים ומוקצים מהקדמה וממנעמי החיים שהיא מעניקה. נראה שיש באמריקה של היום עשרות מיליונים כאלה.