בין התופעות שנחשפות בעקבות ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית בולטים הפערים ההולכים וגדלים בין יהודים אמריקאים לבין ישראל מצד אחד, ובין מוסלמים אמריקאים לבין מנהיגים ערבים במזרח התיכון מאידך. גם גורמי ממשל בישראל וגם מנהיגים ערבים הביעו סיפוק מניצחונו של טראמפ על המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון.



נשיא מצרים א־סיסי, למשל, הגיב בנימה אופטימית על תוצאות הבחירות. בהודעה שהוציא לתקשורת בעקבות פרסום התוצאות, נכתב כי א־סיסי "שמח לקראת הנשיאות של דונלד טראמפ" ומאמין שהנשיא החדש "יפיח רוח חדשה ביחסי מצרים וארצות הברית". א־סיסי היה המנהיג הזר הראשון ששוחח עם טראמפ לאחר היוודע תוצאות הבחירות. גם המנהיגים הסעודים הביעו סיפוק.



לעומתם, מנהיגים בקהילה המוסלמית בארצות הברית התנגדו נחרצות לטראמפ במהלך קמפיין הבחירות. בחודש אוקטובר המועצה ליחסים אמריקאים־מוסלמים (CAIR) פרסמה את התוצאות של סקר פנימי שערכה, שבדק את העמדות הפוליטיות של מוסלמים בארה"ב כלפי המועמדים לנשיאות. לפי התוצאות, רק 4% מהמוסלמים בארה"ב תמכו בטראמפ בעוד 72% תמכו בקלינטון. בנוסף, מוסלמים אמריקאים תפסו עמדות מפתח בקמפיין הבחירות של קלינטון, במיוחד במדינות שבהן המרוץ היה צמוד, כגון אוהיו ומישיגן.



כעת, כשהעם האמריקאי אמר את דברו, מנהיגים מוסלמים אמריקאים מביעים שאט נפש מממשל טראמפ ההולך ומתרקם. למשל ג'יימס זוגבי, פעיל במפלגה הדמוקרטית שהיה חבר בוועדת הניסוח של מצע המפלגה וניצל את מעמדו כדי לנסות להטות את המצע בכיוון אנטי־ישראלי. זוגבי, שעומד כיום בראש המכון הערבי־אמריקאי, פרסם לאחר הבחירות טור דעה בעיתון "הטיימס" שיוצא לאור בירדן, שבו הביע חשש כי ממשל טראמפ יפגע בזכויות האזרח של מוסלמים אמריקאים.



בצד היהודי של המתרס, הקיטוב בין עמדות פעילי הקהילה היהודית האמריקאית לבין עמדות ממשלת ישראל בעניין הנשיא הנכנס בולט יותר. בעוד ממשלת ישראל מברכת את טראמפ ובמעגלים סגורים חברי הממשלה מביעים שמחה על ניצחונו, היהודים באמריקה מובילים מאז היוודע תוצאות הבחירות מסע הכפשה ציבורי נגד טראמפ ואנשי צוותו.



מי שמובילה את קמפיין ההכפשה היא הליגה נגד השמצה (ADL) שהוקמה ב־1913 כדי להגן על זכויות האזרח של יהודים באמריקה. בהנהגתו של ג'ונתן גרינבלט, שהחליף את ראש הארגון הוותיק אייב פוקסמן בשנה שעברה, ה־ADL פועלת ללא הפסקה לצייר את טראמפ ואנשי צוותו כגזענים ואנטישמים, ולקעקע את התנגדותם לגורמי ג'יהאד כגזענים ולא ענייניים. תוך כדי כך, גרינבלט גם מעצים את הכוחות האנטי־ציוניים בתוך הקהילה.



כפי שדיווח דניאל גרינפילד ב־"Frontpage Magazine", הליגה ארגנה בשבוע שעבר כנס שנשא את הכותרת הצעקנית "לעולם לא זה עכשיו". הארגון קיבץ קהל גדול של מתנגדי טראמפ והשתמש בקונצנזוס הזה כדי לפגוע בתמיכת הקהילה היהודית־אמריקאית בישראל ולהכשיר את תנועת החרם. מושב אחד בכנס למשל העמיד בסימן שאלה את החיבור בין אנטישמיות לבין שנאת ישראל, ונתן במה לפעילי החרם בטענה כי תנועת החרם היא לגיטימית ובסך הכל מתנגדת לכיבוש.



מאז הבחירות משמיץ גרינבלט את יועציו של טראמפ ובראש ובראשונה את היועץ האסטרטגי של הבית הלבן והיועץ הבכיר של טראמפ סטיב באנון. גרינבלט טוען כי באנון הוא אנטישמי, ומסתמך על העובדה כי גולשים אנטישמים מגיבים לכתבות באתר האינטרנט "ברייטברט ניוז", שבראשו עמד באנון עד שהצטרף לקמפיין של טראמפ בחודש אוגוסט. אולם המשימה של גרינבלט ואנשיו כמעט עלתה על שרטון, משום ש"ברייטברט" הוא אחד האתרים הפרו־ישראליים ביותר בארה"ב.



בשיתוף פעולה עם שופר השמאל היהודי־אמריקאי עיתון "הפורוורד", גרינבלט מקדם את המשוואה: כפי שלהתנגד לישראל ולתמוך בחרם מוצרים ישראליים לאו דווקא מצביע על אנטישמיות, כך גם אין סתירה בין להיות אנטישמי לבין להביע תמיכה בישראל.



המגמה של גרינבלט כפולה: מצד אחד, הוא, אשר צמח בבית הלבן של ברק אובמה, משתמש בליגה כדי לעשות דה־לגיטימציה לממשל טראמפ המתהווה, ובכך לפגוע ביכולתו של הנשיא החדש לקבוע וליישם את סדר היום שלו. מצד שני, גרינבלט ושותפיו לשמאל היהודי האנטי־ישראלי משתמשים במסע ההכפשה שלהם נגד טראמפ כדי לעשות דה־לגיטימציה ליהודים אמריקאים התומכים בישראל.



לנוכח זאת, אין פלא שהשבוע הודיעה ה־ADL שהיא לא מתנגדת למועמדות של חבר הקונגרס קית' אליסון לתפקיד יושב ראש המפלגה הדמוקרטית. אליסון המוסלמי הוא בעל עבר ממושך בתנועת אומת האסלאם האנטישמית של לואיס פרחאן. במשך שנים הוא הועסק כדובר הארגון ואף הביע עמדות אנטישמיות בפרהסיה. כיום נחשב אליסון לאחד מחברי הקונגרס האנטי־ישראלים ביותר. אולם בהודעה שפרסם גרינבלט השבוע בשם הליגה נגד השמצה הוא כינה את אליסון "איש בעל אופי טוב".



מי אנטישמי?


עלייתו של אליסון לעמדת הנהגה במפלגה הדמוקרטית, הנתמכת בידי הממסד היהודי השמאלני, מביאה אותנו לקיטוב בין הקהילה המוסלמית בארה"ב לבין מדינות ערב. אחד הדברים הפחות ידועים על הקהילה המוסלמית בארה"ב הוא החיבור בינה לבין תנועת האחים המוסלמים. על פי סוכן ה־FBI לשעבר ג'ון גואנדולו, כ־80% מהמרכזים האסלאמיים בארה"ב נשלטים בידי התנועה. זאת ועוד: ה־CAIR, המועצה ליחסים אמריקאים־אסלאמיים, משמשת ארגון חזית של האחים המוסלמים.



בראיון ל"ג'רוזלם פוסט" שהעניקה בשנה שעברה יהודית ברסקי, המכהנת כראש המכון לחקר הטרור של הוועד היהודי־אמריקאי, היא הסכימה עם נתוניו של גואנדולו. ברסקי העידה כי כאשר קהילות יהודיות בארה"ב מבקשות לפתוח בדו־שיח בין־דתי עם שכניהם המוסלמים, לרוב הם בכלל לא ערים לעובדה כי אותן קהילות מוסלמיות מפיצות מסרים אנטישמיים מובהקים במסגדים שלהם ותומכים בפיגועים נגד ישראל.



CAIR כמו גם החוג האסלאמי של צפון אמריקה והאגודה האסלאמית של צפון אמריקה נחשפו כמשתפי פעולה עם "קרן הארץ הקדושה לפיתוח וסיוע", שהורשעה במימון חמאס ואל־קאעידה במשפט פלילי שהתקיים לאחר מתקפות 11 בספטמבר.



אולם התמיכה הזו של הממסד המוסלמי־אמריקאי באחים המוסלמים ובארגוני הטרור המשויכים אליו שמה אותו בעימות חזיתי מול המשטרים בעולם הערבי השרויים במלחמות קיומיות נגד האחים המוסלמים. א־סיסי והמלך עבדאללה מערב הסעודית מתעודדים למשמע האפשרות כי ממשל טראמפ ילך בעקבותיהם ויגדיר את האחים המוסלמים כארגון טרור.



התנגדותן של ישראל ושל המדינות הסוניות של העולם הערבי למדיניותו המזרח תיכונית של אובמה, אשר העצימה את האחים המוסלמים ואת איראן, הביאה למצב שבו ישראל מוצאת את עצמה לראשונה נתמכת על ידי משטרים ערביים במאמציה למנוע מאיראן להפוך למעצמה גרעינית ובמלחמתה נגד חמאס.



תמיכתן של הקהילות היהודית והמוסלמית במדיניות הזו של אובמה גרמה למצב שקהילות אלו, שעד עלייתו של אובמה שימשו העוגן של השפעת ישראל ומדינות ערב על מדיניות הממשל האמריקאי, הן הגורם לתופעה חסרת התקדים של היום.



נותרו חודשיים עד לכניסתו של טראמפ לבית הלבן. אבל דבר אחד כבר ברור: ההתנהלות של הקהילה היהודית באמריקה כמו גם זאת של הקהילה המוסלמית יביאו לשינויים גדולים בבסיסי התמיכה האמריקאית בישראל ובמשטרים ערביים המתנגדים לתנועות הג'יהאד.