בעוד שכולנו עסוקים בסערת הצוללות, מתברר כי מדינת ישראל החליטה לרכוש עוד 17 מטוסי קרב חמקנים מסוג אף־35 מיצרנית המטוסים לוקהיד מרטין. מעבר לשאלה שעלתה אצל גורמים בקבינט הביטחוני הישראלי - מדוע חיל האוויר הישראלי זקוק ל־50 מטוסי חמקן, שעלותו של כל אחד מהם היא כ־100 מיליון דולר - התגלה בבדיקות חוזרות ונשנות כי ביצועיו של החמקן די מאכזבים. בין הכשלים: טווח תעופה מוגבל של 1,200 קילומטרים בלבד, כושר נשיאת חימוש מוגבל וחיסרון מובהק בכך שארצות הברית ממאנת לשתף את התוכנות המפעילות אותו, וכך אף אחד לא באמת יודע איך המטוס פועל, ואילו תקלות נוספות עלולות לצוץ בו. מלבד כל אלו, גם כישורי ההתחמקות של המטוס בעייתיים.

אך נראה שאף שהפנטגון עלה על הכשלים הללו ונמנע מרכישת החמקן, ממשלת ישראל רוכשת ממנו עוד ועוד. רק לפני כשבועיים הודיע הפנטגון לאחר משא ומתן של 18 חודשים כי לא ייכנס לעסקה התשיעית המתוכננת של רכישת 160 מטוסים נוספים כאלה בשל ביקורת שהעבירו אנשי מקצוע על איכות המטוס לעומת עלויותיו האדירות. בישראל, לעומת זאת, אם יאושר השלב השלישי בעסקה בין ישראל ללוקהיד מרטין, יגיע מספר מטוסי החמקן בשירות חיל האוויר הישראלי ל־50. בינתיים הרוחות בקבינט הביטחוני סוערות. יש גורמים בקבינט שחוששים מתפקודו הלקוי של החמקן, ומנגד בחיל האוויר הישראלי טוענים כי הם שבעי רצון מתפקודו.

ישראל מתעקשת על מטוסים יקרים להחריד, בכמויות לא פרופורציונליות, שתפקודם נמצא לקוי. מטוסים שתפקידם להתחמק, ובינתיים כל הרוכשים שלהם מתחמקים מהם. ד"ר מייקל גילמור, הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקאי, ניצב בפני הקונגרס באפריל האחרון ודיווח כי "הנשק המתוחכם ביותר שארצות הברית ייצרה אי פעם" אינו בשל מספיק, לדבריו, ובעל יכולת לחימה מוגבלת. כמו כן, גילמור הוסיף כי במטוס ניכרים כשלים רבים מדי.


יש חשש שישנן תקלות במכ"מ המטוס


לפי הפרסומים, התקלה העיקרית שקיימת כיום במטוס היא שתוכנת המכ"מ עלולה להפסיק לעבוד בפתאומיות באמצע הטיסה, מה שיחייב את הטייסים לאתחל את התוכנה בזמן טיסה במהירות עצומה. בעיה נוספת נרשמה כאשר חיל האוויר האמריקאי אסר בשנה שעברה על טייסים ששוקלים פחות מ־62 ק"ג לטוס במטוס, משום שהם ככל הנראה ייהרגו בעת הפעלת כיסא המפלט, זאת בשל משקל הקסדה שאמורה להגן עליהם.

כמו כן, היכולת המוגבלת של נשיאת המטוס לא מאפשרת לו להילחם בקרבות מכיוון שהוא יכול לשאת על עצמו שתי פצצות ושני טילים בלבד, יכולת מוגבלת שמוכרת בקרב מטוסי חמקן. גם פיצויי ההתחמקות שלו אינם בשחקים. יכולת התמרונים של האף־35 בכוח תאוצה של עד 3G פועלת רק כשמכל הדלק שלו יורד לחצי, וכך הטייס המותקף בידי עשרות מטוסים זרים ייאלץ לחכות.

ממשלת ישראל לא ממהרת לסגת מעסקה, שברור לרבים שהיא עסקה בעייתית. נדמה שהגאווה להחזיק ב־50 מטוסי חמקן מתקדמים וחדשניים חזקה מכל היגיון בריא. יש לקוות שבסופו של דבר מקבלי ההחלטות יתעשתו וייתנו לתובנות האנליטיות להוביל על פני האגו. 

מלוקהיד מרטין ישראל נמסר בתגובה לטור: "הפנטגון החליט לבצע שתי עסקאות רכש נפרדות של מטוסי ה-F35 במקום העיסקה המתוכננת של 160 מטוסים. העסקאות שבוצעו לאחרונה הן: 57 מטוסים – 6.1$ מיליארד, 90 מטוסים – 7.2$ מיליארד, כמו כן הטווח של ה-F35 שווה לטווח של ה-F16 A.