שר הביטחון אביגדור ליברמן הפתיע אתמול (שלישי) כשחידד וגם חידש את מדיניות ישראל בסוריה. דבריו באו על רקע המתקפה על שדה התעופה הצבאי ליד דמשק אתמול בשלוש לפנות בוקר. סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה ציטטה מקורות צבאיים בסוריה שטענו כי ישראל שגרה טילים משטח רמת הגולן לעבר מטרות בשדה התעופה. קודם לכן היו דיווחים של כלי תקשורת ערביים ולפיהם חיל האוויר ביצע את התקיפה.



ישראל, כהרגלה, שותקת. היא אינה מגיבה על הדיווחים. היא אינה מכחישה אך גם אינה מאשרת. אם אכן התקיפה בוצעה בטילי קרקע־קרקע, הרי יש בכך עניין נוסף. נכון שבעבר הגיבה ישראל בירי טילים נגד עמדות של צבא סוריה בקרבת הגבול בתגובה על ירי מכוון או זליגת פגזים לשטחה. פעם גם דווח כי טיל ישראלי הרג את המחבל שהצטרף לחיזבאללה סמיר קונטאר (רוצח משפחת הרן מנהריה) בעת שהותו בדירת הסתר בפרברי דמשק. אך אז לא היה ברור אם הטיל נורה מכלי טיס או מהקרקע. הפעם, כאמור, בסוריה טוענים שמדובר בשיגור טילי קרקע למרחק של כמה עשרות קילומטרים.



בפגישתו של ליברמן עם שגרירי מדינות האיחוד האירופי הוא הדגיש את עמדתה המסורתית של ישראל, ולפיה אין לה כל כוונה להתערב במלחמת האזרחים בסוריה. לדבריו, מעורבותה של ישראל נועדה אך ורק לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה, שמיועדים למנוע העברות נשק מתוחכם מסוריה (חלקו, מן הסתם, מקורו באיראן וחלקו בצבא אסד) לחיזבאללה.



מקורות ישראליים אמרו בעבר כי ישראל חוששת במיוחד מהעברת טילי יבשה־ים מדגם יאחונט ומערכות הגנה אוויריות (סוללות טילים ומכ"מים). גם בכך אין משום חריגה מעמדות שהביעו ראש הממשלה בנימין נתניהו או שר הביטחון הקודם משה (בוגי) יעלון.



אך ליברמן עשה כיול נוסף בעמדה מוכרת של ישראל. הוא דיבר גם על כך שישראל פועלת למנוע העברת נשק להשמדה המונית מסוריה. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שדובר ישראלי בכיר כל כך מדבר על כך. סוריה, כידוע, התפרקה מנשקה הכימי בהסכם שהושג בתיווך רוסי, כדי למנוע מתקפה אמריקאית על משטר אסד. הערכת המודיעין הישראלי מאז היא ש־92% ממלאי הנשק של סוריה הושמדו, ובידי המשטר נותר מה שמוגדר “יכולת שיורית". אפשר שלכך התכוון השר ליברמן בדבריו. קשה להאמין שסוריה העבירה או מעבירה לחיזבאללה אורניום מהמעט שנותר בידיה לאחר שהכור שלה הושמד ב־2007 בידי ישראל - לפי מקורות זרים - או נשק ביולוגי, אם כי זה לא בלתי אפשרי.



בכל אופן, התקיפה אתמול - המיוחסת לישראל - היא השנייה באזור דמשק בעשרת הימים האחרונים. עוד אחת הייתה נגד דאע"ש בקרבת הגבול. אם נכונים הדיווחים, ניתן להסיק מכך כי ישראל מצליחה לשמר את חופש הפעולה שלה, למרות הנוכחות המסיבית של רוסיה ופעילות חיל האוויר שלה בשמי סוריה ואף על פי שמערכות ההגנה האוויריות שלה מכסות את כל ישראל.



מכיוון שקשה להאמין שישראל מודיעה מראש בערוצי הקשר המיוחדים שהוקמו עם רוסיה על כוונות התקיפה שלה, הרי המסקנה היא שירי טילים הוא אמצעי יעיל שמצמצם את סכנת החיכוך עם מטוסי רוסיה. רוסיה לא הגיבה - לפחות לא בפומבי - על התקיפה המיוחסת לישראל, ולכן ניתן להעריך שאולי היא הגיעה מראש להבנות בעניין (שכל צד מבין ומתחשב באינטרסים של הצד האחר).



גם אם יש תיאום ואולי אפילו הבנות בשתיקה, הרי ליברמן הבהיר כי באשר לפתרון המשבר בסוריה, ישראל אינה רואה עין בעין עם רוסיה. שר הביטחון אמר כי עמדת ישראל היא שאיראן - וזה די מובן - אך גם אסד, אינם יכולים להיות חלק מהסדר מדיני בסוריה שישים קץ למלחמת האזרחים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נכנס למלחמה בסוריה כדי לחזק את המשטר בדמשק ונעזר לשם כך באיראנים, במיליציות השיעיות שפועלות בחסותם וגם בחיזבאללה. לכל בני הברית האלה יש חדר מבצעים משותף והם חולקים מודיעין ומשימות קרב.



גם בעניין זה חידד ליברמן את עמדת ישראל, שעד כה דובריה לא דיברו בעד או נגד הנשיא בשאר אסד. יתר על כן, בחודשים האחרונים היה נדמה שמקבלי ההחלטות בישראל משלימים עם הישגי צבאו של אסד, שמחזק את שליטתו במדינה - ואולי אף שמחים עליהם.