בבריסל, בירת האיחוד האירופי, מחכים בשתיקה דרוכה להתחלת כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב. בבירות מעצמות המערב, ברלין, לונדון, פריז, ראשי מדינות וגורמים בכירים נזהרים ומתאפקים לא להביע בפומבי דעותיהם והערכותיהם על הצפוי מהבית הלבן בהנהגת טראמפ. לדברי גורמים במרכז האו"ם בניו יורק, בבירות של ארצות מזרח אירופיות במיוחד בוורשה, מנהיגים עוקבים בחרדה גוברת והולכת אחרי הידידות המתרקמת וההתקרבות המוצהרת בין דונלד טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שנוא נפשם. במשרדי החוץ של ארצות אסיה מרכזיות, מספרים הגורמים, דולקים האורות עד שעות מאוחרות בלילה וצוותים של מומחים בודקים ומנתחים בדקדקנות כל מינוי של הנשיא הנבחר וחוששים מההשלכות הצפויות על היחסים עם ממשל אמריקאי חדש.



"בקרב בכירים במשרד החוץ בטוקיו", סיפר דיפלומט במרכז האו"ם בניו יורק. "שוררת אוירת נכאים ופסימיות מהצפוי ליחסים עם ארה"ב במיוחד בתחומי הסחר תחת נשיאותו של טראמפ". לדברי דיפלומטים, במקרה הטוב טראמפ הוא תעלומה מטרידה. במקרה הגרוע היותו בלתי צפוי הוא כבר גורם מפחיד.



לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אצה הדרך. קשה לו להתאפק ולהמתין שבועות אחדים עד שממשל טראמפ יתחיל לתפקד למעשה ועד שיוכל לבחון לפי סימנים מתהווים ומהלכים מסתמנים את סדר העדיפויות המתגבש של מדיניות החוץ של הבית הלבן של דונלד טארמפ. בראיון לתוכנית "60 דקות" ששודרה אמש הצהיר נתניהו בבטחון "היחסים עם ארה,ב יתחזקו תחת ממשל טראמפ". ראש הממשלה הרעיף שבחים על הנשיא הנבחר. "אני מכיר את טראמפ היטב. תמיכתו בישראל ברורה. הוא אוהד את המדינה היהודית ואת העם היהודי", אמר נתניהו למראיינת לסלי סטאל מרשת סי-בי-אס.



בכירים רפובליקנים, ביניהם סנטורים חשובים, מביעים חששות לגבי מדיניות החוץ הצפויה של ממשל טראמפ. לראש ממשלת ישראל אין שום פקפוקים, שום היסוסים, שום עכבות. הוא יודע מראש באופן ברור שמדיניותו של דונלד טראמפ כלפי ישראל תהיה ידידותית ותומכת. אפילו מי שמוכנים לשכוח את הקלטת המפורסמת שחשפה את התנהלותו השערורייתית של טראמפ כלפי נשים ומי שהחליטו להתעלם מכל המעידות והביזיונות שאפיינו את קמפיין הבחירות של טראמפ עדיין מודאגים ומוטרדים מהתכונה המפורסמת של הנשיא הנבחר - היותו בלתי צפוי. "רק בגין התכונה הזאת טראמפ מסוכן לישראל", אמר לי מנהיג יהודי ותיק.



גם העובדה שטראמפ והצוות שלו מתקשים להחליט על מועמד לכהונת שר החוץ וכמעט חודש מתלבטים ומהססים במי לבחור היא סימן לא מעודד, בלשון המעטה, לאופי השיקולים שיש לטראמפ לגבי מינוי האיש שיופקד על מדיניות החוץ שלו. פסילתם של מיט רומני ורודי ג'וליאני לתפקיד שר החוץ היא סימן שאיננו מבשר טובות לישראל. מיט רומני ידוע כפוליטיקאי רציני, מתון, שקול ואוהד ישראל וג'וליאני ידוע כתומך נלהב בהשקפותיה המדיניות של ישראל כולל יד קשה ונוקשה נגד הפלשתינים.



מה שלא מתיישב עם התלהבותו המוקדמת של ראש הממשלה וביטחונו הגורף בתמיכה הצפויה לישראל מהנשיא הנבחר היא העובדה שהרוב הגדול והמכריע בקרב יהודי ארה"ב הצביעו בעד הילרי קלינטון ונגד טראמפ. לפי נתונים ומדגמים שנבחנו על ידי פעילים בצמרת התנועה הרפורמית טוען נשיא התנועה הרב ריק ג'ייקובס, כי מתוך 10 יהודים בעלי זכות הצבעה 9 הצביעו נגד טראמפ.



אבל זה לא מעניין את ראש הממשלה. אולי נתניהו יודע משהו על טראמפ שיהודי אמריקה אינם יודעים. נתניהו גם לא התייחס כלל בראיון לתחושות הפחדים בקרב יהודים מהגידול המשמעותי בגילויי אנטישמיות בארה"ב המוסברים כתוצאה מקמפיין הבחירות של טראמפ שכלל תעמולה ארסית נגד מגזרי מיעוטים. כמי שהפך את ההתנגדות להסכם הגרעין עם איראן לתמצית מדיניות החוץ שלו אפשר להבין את הצהרתו בראיון כי ידון עם טראמפ על ביטול ההסכם עם איראן.



אבל זה מאוחר מדי. הערכות הן שטראמפ יזום החרפת העיצומים הקיימים נגד איראן וגם זה להערכת גורמים ופרשנים בספק. בינתיים, נודע כי איראן עומדת לחתום עם חברת בואינג על עיסקת ענק של רכישת מטוסים בשווי של 16 מיליארד דולר. קרוב לוודאי שטראמפ המתהדר בתואר ביזנס-מאן לא יעשה מהלך שישבש את העסקה הזאת.