חיסול מהנדס התעופה התוניסאי לא ישנה את מאזן הכוחות של ישראל מול חמאס או חיזבאללה, אבל יש בו מסר חזק מאד לסביבה. אחרי שנים שבהן הארגונים החשאיים של ישראל נראו מנומנמים וחסרי יוזמה – החיסול הזה, שמיוחס למוסד, מסמן כי האויבים של ישראל שוב יחושו ששום מקום לא בטוח עבורם ושזרוע ארוכה עשויה להפתיע אותם בכל רגע. התמונות שבהן נראה מוחמד אל־זווארי כבונה טיסנים חביב – מטעות. מדובר באדם שהיה החוליה המקשרת בין חמאס, חיזבאללה ואיראן בכל הנוגע לכלים בלתי מאוישים, אוויריים ואחרים. טביעות האצבע שלו ניכרות בטכנולוגיות שמפעילים שני הארגונים האלה.



היעד שבו בוצע החיסול, תוניסיה, הוא מה שמכונה בשפה המודיעין מדינת "יעד רך". זו לא "מדינת בסיס" כמו באירופה, שבה אפשר לפעול בביטחון רב יחסית, אבל זו גם לא "מדינת יעד" כמו איראן או לבנון, שבה טעות יכולה להסתיים בחבל תלייה. לא שמענו לאחרונה על מבצעים ישראליים שבוצעו בתוניסיה, ואם אכן המוסד עומד מאחורי הפעולה – בעצם בחירת הזירה יש חידוש.



חלפו שש שנים מאז המבצע הכושל בדובאי, שיוחס למוסד, ובו חוסל מחמוד אל־מבחוח. נכון שאיש מהמחסלים לא נתפס, אבל אז הם הותירו מאחוריהם שובל של חתימות וממצאים שאפשרו לחוקרים לפענח את המבצע כולו - ולא רק אותו. הרבה מידע ויכולות נחשפו במבצע בדובאי.




ההצלחה תיתן ביטחון לראש הממשלה לאשר מבצעים נועזים יותר בעתיד



עכשיו שוב מייחסים למוסד ביצוע חיסול במדינה ערבית. צריך לבחון בזהירות את הפרסומים שמגיעים מתוניסיה על התקדמות החקירה ולהניח כי רובם מוטים ומטעים. סיכוי קלוש שהתוניסאים כבר פענחו את האירוע, ולכן הממצאים והמעצרים שהם מדווחים עליהם לא בהכרח קשורים. החוקרים התוניסאים יושבים עכשיו ללקט קצות חוט ולמצוא כל שביב של חתימה שהותירו המבצעים מאחוריהם - אלקטרונית או אחרת. זה יהיה מבחן מעניין להתאמות שעשה עולם הביון לטכנולוגיה של המאה ה־21, שמקשה מאוד על היכולת לפעול בעולם תחת כיסוי.



אם אכן עומד המוסד הישראלי מאחורי החיסול, יש כאן הצהרת כוונות מרשימה של הראש החדש, יוסי כהן, איתות שהוא מתכוון להחזיר אותו לימיו כארגון יוזם והתקפי. אף שהמחוסל עצמו אינו דמות בכירה, ההצלחה תיתן ביטחון לראש הממשלה לאשר מבצעים נועזים יותר בעתיד. כהן הקדיש את השנה הראשונה לכהונתו לביצוע שורת מינויים ושינויים ארגוניים. ייתכן שעכשיו הוא יתחיל לבצע שינויים ארגוניים גם בשורות חמאס וחיזבאללה.