בשעה שהמשטרה בודקת את התנהלות משרד הביטחון בכל הקשור לרכישת הצוללות והספינות מגרמניה, מתפתחת בשקט ובלי שתובא לידיעת הציבור סערה חדשה, שעניינה עסקה גדולה של מאות מיליוני שקלים ואולי יותר. מדובר בהחלטת זרוע היבשה להצטייד, בשלב הראשון, ב־18 תותחי הוביצר (מתנייעים על משאיות) בקוטר של 155 מילימטרים. התותחים הם אוטומטיים, ופועלים בהפעלה מרחוק.



החלטה כזו מוגדרת "צורך מבצעי", ומי שאמון על ביצועה הוא המינהל למחקר פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) במשרד הביטחון. בסמכות מפא"ת, גוף רב השפעה המגלגל תקציב ענק של מיליארדים רבים (המספר המדויק נשמר בסוד), להחליט היכן וממי לרכוש. כוונת מפא"ת הייתה להכריז כי ההצטיידות תהיה במתכונת של "ספק יחיד" ולהעניק את החוזה לסולתם ללא מכרז. סולתם, שהיא כיום חלק מתאגיד הנשק אלביט, מייצרת את תותח ההוביצר, שכינויו "אטמוס", והיא מכרה אותו לצבאות של דנמרק, אזרבייג'ן, קמרון, רואנדה, אוגנדה, תאילנד ועוד.



על רקע כוונת ההצטיידות התארגנה קבוצה ישראלית־גרמנית, שדורשת כי משרד הביטחון יוציא מכרז ויאפשר לה להתמודד. חברות גרמניות התייעצו בנושא עם דוד שובל, תת־אלוף בעברו שהיה קצין שריון, נספח צה"ל בגרמניה וראש האגף לסיוע ביטחוני (סיב"ט) במשרד הביטחון. אחת החברות הנמנות עם הקבוצה היא קראוס־מפאיי־ווגמן, הענקית הגרמנית שלה עסקים חובקי עולם בתחום האזרחי והצבאי והיא מייצרת בין השאר גם תותחים. לאחרונה פורסם כי החברה הגרמנית חברה לרפאל באספקת כלי רכב משוריינים ומערכות נשק לצבא ליטא. 



הקבוצה, ובמיוחד נציגי התעשייה האווירית ובראשם המנכ"ל יוסי וייס והאלוף במיל' גד שמני, ראש תחום היבשה בחברה, העבירו כבר מסרים לשר הביטחון ולראשי המשרד כי לא יוותרו בעניין ובכוונתם לנהל מאבק, אפילו משפטי, אם לא יפורסם המכרז ויאופשר להם להתמודד עליו.



הסיפור המלא במעריב סופהשבוע