בואו נעשה סדר: בניגוד לפרסומים, אין “שתי פרשות” הנחקרות בענייני בנימין נתניהו. יש שורה ארוכה של סיפורים וחוטים שהסתעפו למספר רב מאוד של חקירות, חלק מהן נמצאת כעת בעבודה, חלק הובילו למבוי סתום. בניגוד להערכות שנשמעו לאחרונה, הדרך תהיה ארוכה ומייגעת. אביחי מנדלבליט לא עשה לעצמו שם של מי שמחליט ופועל מהר (בניגוד להבטחותיו) וההערכה היא כי לפנינו עוד חודשים של חקירה, ואחר כך התלבטות. נכון להיום, המשטרה חקרה עשרות רבות של עדים, מחלקם נגבו עדויות ואחרים נחקרו באזהרה. חלק מהמעורבים הסתבכו בעצמם, אחד מהם הוא ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, אליו נחזור בהמשך.
 

הסיפור העיקרי בפרשיות נתניהו ממשיך להיות טובות ההנאה שקיבלו ראש הממשלה ובני ביתו משורה ארוכה של אנשי עסקים ומיליארדרים לאורך השנים. קוראי "מעריב" מכירים את תעשיית המתנות המושחתת הזו, שתוארה פעמים רבות ובפירוט רב. עכשיו, מתחילים החוקרים לחבר את הפרטים ולהשלים את הפאזל.



בחקירתו של המיליארדר ארנון מילצ’ן התברר כי יש חשבוניות מסודרות של הקניות שנעשו עבור משק הבית של משפחת נתניהו. מדובר בכ־450 עד 500 אלף שקל עבור סיגרים, מוצרי אלכוהול שונים ומותרות נוספות. מילצ’ן לא היה לבד. יש עוד כמה מילצ’נים, חלקם ייחקרו בקרוב. מילצ’ן עצמו, שכנראה נחקר באזהרה, שיתף פעולה באופן מלא עם חוקריו, סיפר היכן קנה את הסחורה, הודה שפעמים רבות נדרש להביא אותה על ידי נתניהו, והעביר את החשבוניות המתאימות.



כפי שתואר ופורסם ב”מעריב”, החשד הוא כי משפחת נתניהו סיגלה לה גינוני בית מלוכה ומסורת, ולפיה בכל ביקור של נתניהו בחו”ל התארגן ותואם מצעד עליה לרגל של מיליארדרים המביאים איתם מתנות יקרות ערך, בשווי של מאות ואלפי דולרים כל אחת. כמעט תמיד נמצאה אמתלה כלשהי לחגיגה משפחתית, והקרואים שעלו בסך לסוויטה הנשיאותית שיחקו את המשחק והביאו את המתנות המצופות מהם.



אחדים מהמיליארדרים הללו הפכו לספקים רשמיים של טובין מסוגים שונים גם מחוץ לנסיעותיהם של בני הזוג לחו”ל. אחד מהם הוא, כאמור, המיליארדר הישראלי־אמריקאי ארנון מילצ’ן. במקרה שלו, יש לא מעט מקרים בהם מזכירות מלשכת ראש הממשלה התקשרו ובהזמינן את מילצ’ן למעון המלכותי, דיווחו כי “הקוואנטרו נגמר”. נתניהו סיגל לעצמו בשנים האחרונות מנהג נוסף; הוא טובל את הסיגר בשווי 300 שקל שהוא מעשן, בליקר קוונטרו יקר, בעוד רעייתו לוגמת שמפניה ורודה. הבעיה היא, שהוא לא שילם על כל הטובין הללו במשך שנים.



לא היה לבד, ארנון מילצ'ן. צילום: פלאש 90
לא היה לבד, ארנון מילצ'ן. צילום: פלאש 90



המשטרה חקרה את הנהג שהעביר את הסחורה למשפחת נתניהו ובעלי תפקידים נוספים. נתניהו עצמו לא הכחיש את העובדה כי נהג לקבל בקביעות את המתנות הללו, אך טען כי מדובר במתנות בין חברים. הבעיה של נתניהו היא, שאין באפשרותו להציג ולו מתנה אחת מהסוג הזה שהעניק לחבריו בחזרה. המסלול היה חד־סטרי לחלוטין. אם החברים קיבלו תמורה כלשהי, היא לא הגיעה בצורת מתנות.



מיליארדר נוסף שייחקר בקרוב, אם יזדמן לארץ הקודש, הוא ג’יימס פאקר. לו ולארנון מילצ’ן יש גם חיבורים עסקיים והם שותפים במיזמים שונים. מילצ’ן הכיר לנתניהו את פאקר, שהפך לידיד קרוב ומממן אישי של הבן, יאיר נתניהו.



אחד ממקורבי המשפחה סיפר ל”מעריב” כי יאיר נתניהו מכנה את פאקר בשיחות פנימיות "המיליארדר החדש שלנו". מילצ’ן, כך מתברר, סיפק לנתניהו גם סחורה מסוג אחר: יועץ אסטרטגי אמריקאי שמעניק לנתניהו שירות בחשאי כבר כמה שנים, חינם אין כסף.



המשטרה ממשיכה לחקור את פרשיות נתניהו בכיוונים שונים ומסועפים. כאמור, בניגוד לפרסומים רבים, לא מדובר ב”שתי פרשיות”, אלא במספר רב של כיווני חקירה שמתפתחים ומסתעפים כל העת. במסגרת החקירה, ניכרים חילוקי דעות רבים בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וצוותו הקרוב ובין בכירי המשטרה וגורמים נוספים בפרקליטות. למרות פתיחתה של חקירה באזהרה לפני כשבועיים, יש ברשויות האכיפה גורמים רבים הסבורים כי היועץ יצטרך לספק הסברים לשאלות קשות מאוד על תיקים שסגר ועל הנחות שנתן לנתניהו ללא צידוק. גם האיחור בפתיחת החקירה ממשיך לספוג ביקורת קשה מגורמי אכיפה רבים. “אם החקירה הייתה נפתחת מזמן, עם כל הסמכויות, היינו יכולים להגיע לממצאים רבים במהירות”, אמר אחד הגורמים.


בהקשר הזה פורסם אתמול על ידי גיא פלג בחדשות ערוץ 2 כי אחת הפרשות הנחקרות היא הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו למו”ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, בה ניהלו השניים מגעים לעסקת חבילה. במסגרתה, “ישראל היום” יצומצם (או שמהדורות יום שישי שלו תיסגר) ואילו “ידיעות אחרונות” יעניק לנתניהו סיקור אוהד יותר.




"זו קשירת קשר לשוחד, אין כאן סימני שאלה"



בצמרת המשטרה משוכנעים כי מדובר בעבירה פלילית מכיוונו של ראש הממשלה. השיחה הוקלטה על ידי ארי הרו, מי שהיה ראש לשכת ראש הממשלה, ונכח במפגש. ההקלטה בוצעה לבקשת ראש הממשלה, שרצה לתעד את המפגש. “מדובר בשיחה ארוכה, קשה, מגעילה”, אמר ל”מעריב” גורם שנחשף לתוכן השיחה. “זה מו”מ פסול מעיקרו, זה רגולטור שמנהל מו”מ עם מוציא לאור על צמצום השפעתו של כלי תקשורת מתחרה, בתמורה לטובת הנאה. זה שוחד, ואם זה לא יצא לפועל, זו קשירת קשר לשוחד. אין כאן שום סימני שאלה”.



ארי הרו נעצר ונחקר בפרשת “ידידי הליכוד בארה”ב” שנחשפה בזמנו במעריב. על פי החשד, הוא מימן עבור ראש הממשלה יועצת אסטרטגית ונסיעות מכספי העמותה האמריקאית שעמד בראשה. אחר כך מונה לתפקיד ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, ואחר כך הקים על סמך הקשרים שלו עם נתניהו חברה פרטית, שאותה מכר במיליונים. במשטרה סבורים כי מדובר בעוד פרשת שוחד. כך או אחרת, הרו נעצר, נחקר והטלפון הסלולרי שלו והמחשבים בביתו נתפסו. ההקלטה של המפגש בין מוזס לנתניהו נמצאה שם במקרה.



נתניהו, לדברי מקורביו, הופתע מאוד כשהוטחה בו ההקלטה של אותו מפגש. הוא אכן ידע שהמפגש הוקלט, אך לא ידע שהמשטרה שמה יד על ההקלטה. הבעיה האסטרטגית של נתניהו כעת היא שאין לו שעיר לעזאזל שאותו יוכל להאשים ב”רדיפה פוליטית” או ב”ניסיון הדחה”. מכיוון שגם האויב המיתולוגי הראשי שלו, מוזס, מסובך בפרשה הזו עד צוואר, ואילו כל ראשי מערכת האכיפה הם מינויים אישיים של נתניהו (ממנדלבליט ועד רוני אלשיך), יקשה עכשיו על ראש הממשלה לנהל קמפיין גוועלד פוליטי, כפי שהוא נוהג לעשות בסיטואציות דומות. מצד שני, בהתחשב בפיגורות המאיישות את ספסלי הליכוד, נראה כי במצב הדברים הנוכחי לא יחסרו שם חברי כנסת שיזדרזו להטיח רפש במשטרה, בפרקליטות או בתקשורת, כדי לחלץ את עצמם ואת מנהיגם מהפרשה העכורה הזו.