הניגודיות בין הנשיא האמריקאי הנכנס דונלד טראמפ לנשיא היוצא ברק אובמה לא הייתה יכולה להיות גדולה יותר. זה שסיים את תפקידו הוא ליברל-דמוקרטי, ואילו זה שנכנס לבית הלבן הוא פופוליסט-אוטוריטרי.



הצלחתה של ארצות הברית כמעצמה המובילה בעולם אינה תוצר של גודל שטחה, משאביה הטבעיים או צבאה החזק. ארצות הברית היא תולדה של מרד ברודנות. היא קודם כל תוצר של מגילת העצמאות והחוקה שלה, הזכות השווה לחיים, חירות, המרדף אחר האושר, ומעל לכל מגילת זכויות האדם. אם היה אפשר להוסיף נשיא אחד בעידן המודרני לאבות המייסדים של ארצות הברית - ג’ורג’ וושינגטון, תומס ג’פרסון, אלכסנדר המילטון ופטריק הנרי - צריך להוסיף את אובמה, אחד הנשיאים הגדולים בהיסטוריה של ארצות הברית.



אובמה הוא נשיא מכונן, לא רק בהיותו הנשיא השחור הראשון ולא כי דבק בכל יסודות החוקה האמריקאית. זה בעידן טרום-טראמפ דבר מובן מאליו. יותר מהרבה מקודמיו, אובמה ידע לממש בתפיסת עולמו ובמדיניותו את ערכי השוויון המגולמים בחוקה: יחסו לכל הגזעים היה שוויוני במעשה ובחקיקה. הוא התייחס באופן שוויוני למיליוני המהגרים החדשים, ובראשם הלטינים. הוא הכניס יותר שוויון למערכת החינוך והבריאות; תוכנית הבריאות “אובמה־קר” היטיבה עם 20 מיליון עניים, שהיו חסרי ביטוח בעבר. כמו כן, הוא עשה רבות לניפוץ התדמית של השחורים הצעירים כעבריינים. הוא ידע להביע אמפתיה כלפי כל אוכלוסייה חלשה ותרם לחקיקה במדינות השונות, כדי שאנשי הקהילה הלהט”בית יוכלו להינשא כדין. כמו כן, הוא נלחם למען שוויון מגדרי וזכויות הילד.



אובמה היה נשיא עממי, שיצר שפה משותפת עם רוב האמריקאים והתרחק מהאליטות המושחתות. שום רמז לשחיתות לא עלה בנוגע לו. גם בתחום מדיניות החוץ דוקטרינת אובמה דגלה בשוויון בין המדינות. הוא לא נתן לארצות הברית להתנהל כשוטר של העולם. הוא איש שלום שהפסיק את המלחמות בעיראק ובאפגניסטן, מנע מסוריה את רוב הנשק הכימי ללא התערבות צבאית קרקעית ומאיראן מנע את הנשק הגרעיני בלי שפקד על צבאו לירות כדור אחד. הוא הכה קשות את דאע”ש בלי להסתבך בסוריה ובעיראק. הוא דגל בדיפלומטיה רב־צדדית, האמין במוסדות הרב־לאומיים, כגון האו”ם, נאט”ו והאיחוד האירופי. הוא ידע לשתף פעולה עם רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה בנושא הסנקציות על איראן ובנושא הסכם המעצמות והוא קידם סחר חופשי עם אסיה.



באזור שלנו עשה אובמה יותר מכל קודמיו למען ביטחון ישראל - בהסכם הסיוע הביטחוני שעליו חתם השנה ובאספקת מערכת כיפת ברזל. הוא פעל רבות למען פתרון שתי מדינות מתוך רצון להציל את זהותנו כדמוקרטיה יהודית. הוא אוהב את מדינת ישראל וסולד מראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שלא משוכנע בסגולות אובמה, ישתכנע עם הזמן באמצעות טראמפ. כאמור, טראמפ הוא היפוכו של אובמה בכל מובן, סולד ממיעוטים וממהגרים, רוצה בארצות הברית שמרנית, גזענית ודתית יותר בהשקפת עולמה. אנחנו עוד נתגעגע לאובמה.



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה - מנהיגים צעירים"