אני לא יודע אם ראש הממשלה באמת "מאבד את זה" או שהוא עושה את עצמו ומנסה להיות דונלד טראמפ לעניים. אתמול (שני) הוא ניפץ לרסיסים את שיא החוצפה ועזות המצח של עצמו כשהאשים "פרשנים שמאלנים" במשבר עם מקסיקו. השאלה אם נתניהו מודע לזה שהוא משקר במצח נחושה לעם ישראל או שהוא נמצא בהלך רוח של "עובדות אלטרנטיביות" בסגנון טראמפ, לא נענתה עדיין. אם האפשרות הראשונה היא הנכונה, הפתרון היחיד יכול להיות תרופתי. אם האפשרות השנייה יותר אקטואלית, ירחם השם על כולנו.

תקציר האירועים: במוצאי שבת החליט נתניהו להביע תמיכה בצעדו מעורר המחלוקת של הנשיא טראמפ להקמת חומה בין ארה"ב למקסיקו ("על חשבון המקסיקנים") והכריז, בציוץ ממלכתי, ש"הנשיא טראמפ צודק". נכון, נתניהו לא הזכיר את המילה מקסיקו בציוצו (שהרי צריך לחסוך מילים בציוצים, המוגבלים בכמות הטקסט), אבל ההקשר היה ברור: טראמפ מספר לעולם כולו ששאב את ההשראה לחומה המקסיקנית מהגדרות שבנה נתניהו, ונתניהו גומל לו מיד בהכרזה ש"הוא צודק". טראמפ לא נשאר חייב וצייץ מחדש את הציוץ של נתניהו ליותר מ־22 מיליון עוקביו. האידיליה הזאת הייתה נמשכת עד עכשיו, אלמלא היו גם מקסיקנים אמיתיים בעולם. הם קצת פחות אהבו את הציוץ של בנימין נתניהו.

בעוד נתניהו מאשים את "הפרשנים השמאלנים" ביצירת המשבר עם מקסיקו, התראיין שר החוץ של מקסיקו בתוכנית הבוקר במקסיקו סיטי, ודרש מנתניהו התנצלות. שגריר ישראל במקסיקו זומן לשיחת הבהרה. את כל זה, על פי נתניהו, עוללו הפרשנים שרודפים אותו. מחריד לחשוב שראש ממשלת ישראל מבוסס במי האפסיים הללו ללא מורא וללא משוא פנים, עושה את זה בקולו, בדמותו, עם הבריטון הסמכותי שלו, ויש לא מעט אנשים שקונים את הסחורה המשומשת הזאת ממנו.

באותה נשימה ממש המשיך נתניהו להאשים את החשודים המיידיים בחקירות נגדו: "התקשורת השמאלנית המגויסת למסע ציד בולשביקי, שטיפת מוח ורצח אופי נגדי ונגד משפחתי". בחדשות ערוץ 2 שידרו אתמול קטע משעשע שצולם ב־2006, ערב הבחירות שבהן גרף נתניהו 12 מנדטים והפך ליו"ר האופוזיציה. הוא ישוב ליד אליעד שרגא מ"התנועה לאיכות השלטון" וטוען, באותו בריטון סמכותי, שהסיבה שהמדינה מושחתת היא התקשורת: "אתה יודע למה השחיתות חודרת?", שואל נתניהו, ושרגא שואל "למה?", ונתניהו עונה: "אני אגיד לך למה, השחיתות חודרת עמוק כי העיתונות אינה חושפת את הפוליטיקאים המושחתים. היא איננה באמת חושפת אותן ומערכות החוק מאוד רכות וסלקטיביות".

אני הייתי מצרף לקטע הארכיוני הזה גם את הסרטון ההוא מ־2008, כשנתניהו עומד אחרי "עופרת יצוקה" ומסביר שאצלו פארסה כזו לא תתרחש. כשהוא יקבל את הגה המדינה צה"ל ייכנס לעזה, יפיל את שלטון חמאס, ימגר את הטרור וישים קץ לאיום הרקטות. אז הנה, חלפו להן כמה שנים, והסרטונים הללו טופחים על פרצופו של נתניהו ומדגימים את שקרנותו המניפולטיבית. אנחנו בעידן שבו השקר מושל בכיפה וכל אחד ממציא לעצמו מציאות אלטרנטיבית. טראמפ הפך את המקצוע הזה לאמנות של ממש ונתניהו משתדל בכל כוחו להיות טראמפ. מה שנותר לתקשורת זה לנסות להיצמד לאמת ולהתפלל שיש מספיק אנשים שהאמת חשובה להם.

אגב, זמן קצר אחרי שנתניהו האשים את התקשורת שלא חושפת את הפוליטיקאים המושחתים, החלה אותה תקשורת לרדוף את ראש הממשלה המכהן בסדרה אין סופית של תחקירים, גילויים, פרשות ושלל חקירות, שהביאו בסופו של דבר להתפטרותו. נתניהו ליבה את כל זה בנחישות, הפעיל אנשים, מימן פעילים, הזרים חומרים לעיתונאים ועשה הכל כדי להחיש את נפילתו של אהוד אולמרט. כל זה לא מפריע לו עכשיו לטעון ש"ראש ממשלה מחליפים רק בקלפי".

אם היא עדיין מעניינת מישהו, הנה האמת היחידה: את המשבר עם מקסיקו הגה, יזם וברא בנימין נתניהו, במו פיו וציוציו חסרי האחריות. אם היה כאן משרד חוץ מתפקד, אם הייתה כאן מערכת קבלת החלטות מסודרת, היה מישהו בוודאי מצייץ על אוזנו של נתניהו שהציוץ הזה בעייתי. אבל אין. ביבי נדחף לשטח האש בין ארה"ב למקסיקו סתם ככה, כי בא לו להתחנף קצת לטראמפ. עכשיו לך תסביר את זה לקהילה היהודית במקסיקו ולך תפייס את המקסיקנים.

בעניין החקירות: התקשורת לא רודפת את נתניהו. להפך. התקשורת, למרבה הצער, נתנה לו הנחת סלב ענקית וכמעט ולא נגעה באורח החיים המושחת והרקוב שלו מ־2009 ועד לאחרונה. החקירה הזאת מתנהלת על ידי המשטרה, בראשה עומד המפכ"ל שנתניהו מינה, על פי הוראתו של היועץ המשפטי לממשלה, שיצק מים על ידיו של נתניהו עד לאחרונה. השמאלנים אזלו, הפרשנים נבלו, נוני יושב עם ביבי באותה סירה ואפילו הג'ינג'י כבר לא מה שהיה. את טענותיו יכול ביבי להפנות לנתניהו. תתייצב מול המראה, אדוני ראש הממשלה. הבט בך, במעשיך, באורח חייך, בערכיך, ותנסה להתחיל להגיד, לפחות לעצמך, את האמת.