לא צריך להיות מומחה לשפת גוף או לפרש עוויתות של פרצוף מכורכם. התחושה היא שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא איש מרוסק. הזחיחות שהייתה פעם מפלטו האחרון נעלמה אף היא בימים האחרונים. למכות שהוא חוטף מדי יום, מארנון א' וב' עד דוח צוק איתן, התווספו השבוע מכות פוליטיות ומדיניות. אם חשבנו, או אולי הוא עצמו חשב, שהבחירה בדונלד טראמפ תעשה אותו איש מאושר, התברר שעד כה הדונלד לא בא, הדונלד גם לא באמת מצלצל.



אומנם הייתה שיחת נימוסים אחת, אך היא הייתה יותר לפרוטוקול ולא כללה אף חצי משפט שיבהיר שנתניהו הוא האיש ואין בלתו; אומנם יש תאריך לפגישה בין השניים, אבל אל תעצרו את נשימתכם ואל תבלבלו בין חנופה הדדית לתכלס. גם כשניסה נתניהו להחניף לגדולתו של טראמפ בנוגע לבניית החומה במקסיקו, הוא חטף מקלחת צוננת מיהדות מקסיקו.



והגרוע מכל הוא הכניעה המבישה למציאות: בתחילת השבוע הביא נתניהו לאישור הממשלה החלטה על הצטרפות להסכם עם האיחוד האירופי על שיתוף פעולה בתחומי התרבות והתקשורת. לכאורה עוד ניצחון דיפלומטי ברוח נאומיו "תראו עד כמה אנחנו מקובלים בכל העולם". למעשה, יש בהסכם סעיף טריטוריאלי מפורש, שמונע מענקים אירופיים ממוסדות תרבות או יוצרים מעבר לקווי 1967 או מכאלה שיש להם קשר להתנחלויות בגדה המערבית, במזרח־ירושלים וברמת הגולן.



הסיבה: הם לא שייכים למדינת ישראל. נתניהו העביר למזכירות הממשלה את ההסכם הזה כלשונו וככתבו, לא לפני שהחתים עליו גם את שרת התרבות מירי־קאט דה בולשיט־רגב. זה לא משום שנתניהו ורגב שונאים התנחלויות, זה בגלל הכסף. החתימה על ההסכם מאפשרת לישראל אפיק שותפות במיזמים תרבותיים שהאיחוד מתקצב במיליארד וחצי יורו בשנים 2014־2020.



קידום התרבות בישראל? מיקומה של רגב בפריימריז כנראה חשוב יותר מבחינתה, והיא דרשה להסיר את ההסכם מסדר היום של הממשלה. נתניהו ניסה להחליק את ההסכם בישיבת הממשלה בשבוע שעבר, אבל הוא דלף, והשניים, רגב ונתניהו, חזרו בהם. עכשיו עובדים בוודאי על הכנסת הסתייגות חסרת משמעות כדי להכשיר אותו, ואם זה לא ילך, אז הלכו מיליונים שנועדו לקידום התרבות בישראל.



להזכירנו: גם הסכם המחקר והפיתוח "הורייזן 2020" מחריג את ההתנחלויות מתקציבי מחקר ופיתוח של האיחוד האירופי. במקרה הזה הבינו כולם שמדובר בעתיד המדעי של המדינה, בלעו את הלשון ואת הכבוד אבל דחפו איזה סעיף מתקטנן שלא שינה במאומה את ההחלטה עצמה. אגב, האיש שחתום על ההסכם הוא זאב אלקין, האיש והאמונה, שחתם על העובדה ששום פרויקט שקשור בהתנחלות לא נכלל במסגרת הסכם המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי. לא שיש בשטחים מיזמי הייטק ומתחמי תעשייה חשובים. וכדי ביזיון וקצף היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט הודיע לנתניהו שלא יגן על חוק ההסדרה, שנועד, על פי נתניהו, להסדיר אחת ולתמיד את מעמד ההתנחלויות, מה שמקרב את תמונת הניצחון של בנט על נתניהו כאשר עמונה תפורק.