1 הדבש והעוקץ: אחת לכמה חודשים מוצא עצמו שר האוצר משה כחלון במתקפת חיזורים מצד בנימין נתניהו. בדומה למאהב לטיני חסר עכבות, מוזמן כחלון על ידי ראש הממשלה לאירועים אישיים. סדרת הפינוקים, שלא הייתה מביישת תוכנית מתנות של חברת אשראי, כוללת לפעמים הזמנה לארוחה משפחתית. בהזדמנות אחרת מוזמן כחלון כאורח מיוחד למטוס ראש הממשלה לעצרת האו"ם. שלשום הוזמן על ידי נתניהו לניגוב צלחת חומוס. השניים לא עישנו סיגרים ולא ברור אם חומוס שלא עושים באהבה עדיין טעים. מה שברור הוא שכעומק החקירות כך עומק "שעות ביבי" שצובר שר האוצר.



שבוע לאחר שחזר מיפן סגר כחלון שבוע כלכלי מוצלח. הוא התחיל בדירוג מחמיא של A+ שהעניקה S&P למשק הישראלי. העוקץ היה אזהרה על המצב בשוק הנדל"ן, והערכה שחרף המאמצים של כחלון המחירים לא יירדו בקרוב.



גם הנגידה הוחמאה: יתרות המטבע חצו את ה־100 מיליארד דולר והמריאו השבוע ל־101.6 מיליארד דולר. לשם השוואה, לפני שמונה שנים גובה היתרות הסתכם ב־29 מיליארד דולר בלבד. למרות הביקורת מבית על היקף המעורבות המוגזם בשוק המטבע, הגופים הפיננסיים הבינלאומיים דווקא מחמיאים. בדוח S&P נקבע שהמדיניות המוניטרית מחזקת את דירוג האשראי. בחברת מודי'ס קבעו באוגוסט 2016 שרזרבות המטבע, המהוות שליש מהתוצר, הן גורם נוסף המעיד על חוסנו של המשק.



השיא האמיתי היה עם הגשת דוח קרן המטבע הבינלאומית. הדוח החיובי ברובו הוגש בתום סבב פגישות של כלכלני הקרן עם אנשי בנק ישראל, מנהלי הבנקים, אנשי התאחדות התעשיינים ונציגי אקדמיה. בקרן משקפים בדרך כלל בדוחות את עמדת בנק ישראל. אלא שבניגוד לעבר, הפעם גם הבנק המרכזי חטף.



הדוח הוגש בלוח זמנים צפוף. במקור הוא אמור היה להיות מוגש אתמול, אך לנוכח הממצאים החיוביים ומחשש שעיתוני יום שישי לא יספיקו להכיל את שפע המחמאות, האירוע הוקדם לרביעי. כולם היו לחוצים בזמן. לנגידה היו התחייבויות קודמות. שר האוצר מיהר לפגישה עם הנשיא רובי ריבלין וח"כ רועי פולקמן, שביקש את סיוע הנשיא בקידום יוזמותיו לשילוב חרדים וערבים במעגל העבודה.



משה כחלון. צילום: חיים דוד



לצד המחמאות הראויות על הצמיחה היציבה, הפחתת החוב הציבורי והאבטלה הנמוכה, לא נחסכו גם דברי ביקורת על האוצר ועל בנק ישראל. כלכלני הקרן המליצו מחדש על הנהגת ביטוח פיקדונות (שיונהג בקרוב), ועל הרחבת הכלים לטיפול בבנקים קורסים.



בביקורת על בנק ישראל הזהירו מהאינפלציה הנמוכה אף שישנם הסברים לכך. נזכיר שזו השנה השלישית ברציפות שהנגידה קרנית פלוג מפספסת את היעד. דוח של כלכלני בנק לאומי הראה שהאינפלציה בישראל ב־2016 הייתה הנמוכה ביותר בקרב מדינות ה־OECD. בעוד שמדד המחירים במדינות הארגון עלה בממוצע ב־2016 ב־1.8%, בישראל הוא ירד ב־0.2%. "יש להמשיך במדיניות מוניטרית מרחיבה עד לעלייה באינפלציה", ממליצים כלכלני הקרן.



פרק נכבד נגע למחירי הדיור וכלל ביקורת חריפה על האוצר. בקרן מסבירים שהסיבה לכך היא עודפי הביקוש שלא נתקלו בהיצע מספק. ממש גילו את אמריקה. גם בנושא הדיור הם חוזרים כמו תוכי על עמדת בנק ישראל. הם אומנם מסבירים ש"הרפורמות כוללות צעדים מועילים, אך כמה מן היוזמות (מחיר למשתכן, מס על דירה שלישית) כרוכות בעלות גבוהה, והתועלות לא יימשכו לאורך זמן. מחיר למשתכן מסייע למשקי בית לרכוש דירה ראשונה, אך רק משקי בית מעטים זוכים בהגרלה".



בקרן מעלים מחדש על נס את חוסנה של המערכת הבנקאית, שאפשר לה להתגבר על המשבר הפיננסי ללא תמיכה ממשלתית. הם מברכים על יישום המלצתם להקמת רשות לפיקוח פיננסי ורשות עצמאית לשוק ההון. "על רקע רפורמות במגזר הפיננסי, חשוב להגן על העצמאות התפעולית של כל אחד מהגופים המפקחים מפני לחצים פוליטיים", שבים ומצטטים שם את עמדת בנק ישראל.



ומה ההתייחסות של מקבלי ההחלטות לדוח? כל אחד בחר להתמקד במחמאות. כחלון: "הדוח מעניק רוח גבית לרפורמות שהובלנו ומציין שהן יסייעו להמשך הצמיחה והפחתת הריכוזיות. נמשיך בדרך הרפורמות, הגברת התחרות, הפחתת הריכוזיות והפחתת נטל המס".



ד"ר קרנית פלוג: "ראויה לציון התמיכה של המשלחת באופן ניהול המדיניות המוניטרית. המשלחת מפרטת מספר המלצות שיישומן הינו תנאי הכרחי להשגת צמיחה מכלילה ולשיפור בפריון. חשוב שהממשלה תאמץ המלצות אלו ותפעל ליישומן בעקביות".



ד"ר קרנית פלוג. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



2 הגלולה המרה



מנכ"ל טבע ארז ויגודמן לא עזב מרצונו. הוא לא מאלה המתייאשים ומרימים ידיים. הוא הודח על ידי הנציגים האמריקאים בדירקטוריון טבע שאין להם גרם של רחמנות. בתרבות העסקית האמריקאית פירעון החשבונות הוא כאן ועכשיו. שברת שילמת.



לאמריקאים נמאס מהמתרחש בחברה "הישראלית" והיו שמחים שתתאים את עצמה לתרבות הניהולית האמריקאית ולא המזרח תיכונית. אבל ההדחה של ויגודמן לא פתרה את המשבר הקשה ביותר בתולדות טבע, אלא להפך. היא הציפה את הבעיה במלוא חומרתה והעלתה את מודעות המשקיעים למשבר שאליו נקלעה ענקית התרופות. בטבע לא נאמרה המילה האחרונה, בכל המובנים, ובקרוב נשמע על התפתחויות נוספות.



אז מה עומד לקרות ביום שאחרי הליכתו של ויגודמן? סביר להניח שמנכ"ל טבע הבא לא יכהן גם כדירקטור.


מנכ"ל דומיננטי, כפי שראינו, פוגע בשיקול דעתם ובעצמאותם של הדירקטורים. צפוי שחלק הדירקטורים (בעיקר הישראלים) ישלמו את המחיר. פרופ' אריה בלדגרין, שפרש לפני שבועיים מרצונו, לא יהיה בגדר מופע יחיד. הדירקטוריון העתידי של טבע יהיה פחות "ישראלי" וינסה להעתיק את מרכז הכובד לחו"ל.



מדובר בחדשות רעות לטבע ישראל, כי יישקלו ברצינות מהלכי התייעלות הכוללים סגירת מפעלים והעברתם לחו"ל ותוכנית פרישה לעובדים. העובד במפעל טבע בישראל נחשב ליקר בהשוואה לעובד במפעל בחו"ל. 7,000 עובדי הקונצרן אינם יכולים לישון טוב בלילה. ההתייעלות תכלול גם את צמצום הרכבת האווירית של טיסות המנהלים לחו"ל.



עד כאן מדובר בפעולות שהדירקטורים יכולים להוביל מרצונם החופשי. אבל אסור להם להיות שאננים, שכן בעקבות המשבר עצמאות הדירקטוריון בסכנה. הגיע הזמן לשים דברים על השולחן: השליטה בטבע כבר אינה של בעלי המניות אלא של בעלי החוב, בעיקר איגרות החוב. בדיוק כמו במקרה של אי.די.בי. הם שיחליטו לאן מועדות פניה של החברה. בעקבות המשבר, הם עלולים להתערב במדיניות חלוקת הדיבידנד של טבע, ובמקרה קיצוני אפילו לעצור את תוכנית החלוקה.



ארז ויגודמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



גם בעלי מניות המיעוט לא יישבו בשקט וינסו לכפות שינויים בהתנהלות החברה. הם יכולים לבוא בדרישה לפיצול הפעילות לשתי חברות, אחת לתחום הגנריקה והאחרת לפיתוח תרופות מקור. לחצים נוספים יתמקדו בשינוי במבנה הדירקטוריון ואפילו בקביעת זהות המנכ"ל הבא.



חברות הענק בחו"ל עוקבות בדריכות אחרי מי שניסה להיות כריש והפך לסרדין. טבע עלולה להפוך לקורבן להשתלטות עוינת אלימה. בעלי גרעין השליטה עלולים להרגיש עכשיו את מה שהרגישו הבעלים של מיילן המתחרה, שרק לפני שנה טבע ניסתה לבלוע אותם. אגב, מבחינת בעלי המניות השתלטות אינה מילה גסה, שכן סביר להניח שיקבלו עבור מניותיהם מחיר גבוה ממחיר הרצפה הנוכחי.



טבע עלולה לחטוף בהמשך הדרך גם מהרגולציה והפוליטיקאים בישראל. הידיעות על השוחד לכאורה בחברות כמו טבע וסימנס עודדו פוליטיקאים ליזום הצעות חקיקה מרחיקות לכת: ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הציעה שחברה המעורבת בשוחד לא תוכל להתמודד על מכרזים ממשלתיים לתקופה של עשר שנים. זאת עלולה להיות מכה קשה לטבע, ולכן אין פלא שסגן שר האוצר איציק כהן מיהר לפסול את היוזמה.



נשאלתי כבר מספר פעמים אם מניות טבע ברמתן הנוכחית מהוות הזדמנות קנייה. בכובעי כיועץ השקעות בדימוס, לדעתי כן. התנאי הוא שמדובר בחובבי אקסטרים. לא כדאי לנסות את זה בבית. טבע במצבה הנוכחי מתאימה בעיקר לציידי פגרים שהתפכחו מהאשליה שטבע היא "מניית העם".



הדוחות השנתיים של 2016 יפורסמו ביום שני הקרוב. סביר להניח שהדוחות יהיו שמרניים יותר מכפי שאמורים היו להיראות במקור. לא אופתע אם נתבשר על "ניקיונות" ושינויים חשבונאיים חד־פעמיים.



3 הקרב על הוועד

אבי ניסנקורן אינו מחמיץ שום הזדמנות. בכנס יחסי העבודה שננעל אתמול באילת שיגר מספר מסרים מעניינים הנוגעים לתפקיד יו"ר ההסתדרות ולתוכניותיו העתידיות. הפוליטיקה בעניין שיחקה השבוע שעות נוספות. ניסנקורן אומר שהוא אינו מתנגד ששלי יחימוביץ' תתמודד מולו, שכן הוא בטוח בכוחו. הוא קרא ליצור בדחיפות פתרון לבעיית הביטוח הסיעודי, לפעול להצמדת קצבאות הזקנה והנכות לשכר הממוצע במקום למדד, ולקצר את שבוע העבודה ל־40 שעות.



כל אלה יספקו תחמושת בהתמודדות שתהיה מול יחימוביץ'. או שאולי לא תהיה. עיתוי ההודעה של יחימוביץ' על ההתמודדות מפתיע כמו הטענה שנתניהו לא ידע על השמפניה הוורודה. עד לפני כמה חודשים היא הכחישה שבכוונתה להתמודד, שכן לדבריה בתפקיד נמצא מישהו המתפקד טוב. בתחילת דצמבר שינתה כיוון וב"שבת תרבות" בנס ציונה הודיעה שהיא שוקלת להתמודד.



אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני



אבל כל מתמודד בפוטנציה מבין שהוא חייב להקים סיעה ולהשיג חתימות של 5,000 חברים. ליחימוביץ' לא הייתה הסבלנות או הסיבולת להחתים 10% מכלל החברים. גם רכב חלופי לא היה לה. סיעת העבודה מבית היוצר שלה כבר תומכת בניסנקורן. ברור שסיעתו של חיים כץ מהליכוד לא תתמוך בה. סיעתו של כחלון, ידידה, נתמכת על ידי ניסנקורן במסגרת הברית בין השתיים, כך שגם אפשרות זו אינה רלוונטית. בצר לה היא חיפשה חברת הובלות אחרת, עד שהגיעה לח"כ איתן כבל.



כבל הקים בזמנו את סיעת "הבית החברתי" לצורך התמודדותו בעבר על התפקיד. משיקולים פוליטיים קרים הוא החליט ברגע האחרון להעמיד לרשות יחימוביץ' את השלד הבורסאי. אף אחד לא הופתע, שכן שיתוף הפעולה בין השניים מתבטא בכך שעו"ד איתן לירז, בא כוחו של כבל, מסייע גם ליחימוביץ'. אבל ניסנקורן בכל זאת הופתע. ליו"ר המכהן היה ברור ש"הבית החברתי" חתמה איתו על הסכם קואליציוני, מה שאמור היה לטרפד את התמודדות יחימוביץ'.



כבל הכעוס טען שגנבו לו את הסיעה, אף על פי שרק עיוור־חירש־אילם לא היה מסוגל לדעת מראש על ההסכם. כבל הוא הגיבור הטרגי של הסיפור. לפני מספר חודשים תמך בהתלהבות בניסנקורן והתחייב ש"לא תיפול שערה משערות ראשו". בדיעבד התברר שזאת התחייבות על הקרח, ולא רק משום שניסנקורן קירח ממילא. כבל קיווה לסדר לאחיו בועז ג'וב אבל נענה בשלילה על ידי ניסנקורן. בצר לו וכפוליטיקאי משופשף, ניסה להשתמש בשיטה של ללכת עם (יחימוביץ') ולהרגיש בלי (ניסנקורן).



השמועות הגיעו לניסנקורן, שנפגש איתו לפני שבועיים לשיחת בירור. כבל, שביקש להחזיק את הקלפים קרוב לחזה, הכחיש עד לרגע האחרון את הרומן עם יחימוביץ' והצהיר מחדש על התחייבותו לניסנקורן. בתחילת השבוע יצא המרצע מהשק.



שאלתי את ח"כ כבל מדוע לא סיפר את כל האמת לניסנקורן והוא ענה בתגובה: "זה טבעה של הפוליטיקה. ניסנקורן היה מבחינתי ברירת מחדל. מרגע שהתברר לי שיחימוביץ' מתמודדת חברתי אליה. מה לא בסדר? אין בכך שום פסול".



חבר הכנסת איתן כבל. צילום: מרק ישראל סלם



מה יהיה כעת? הדבר הראוי מבחינת ניסנקורן הוא לאפשר ליחימוביץ' להתמודד, גם אם יחימוביץ' תיאלץ להגיע להתמודדות עם חסקה. יו"ר ההסתדרות אינו יכול להיתמם. ברור שההסכם הקואליציוני שחתם עם סיעתו של ח"כ כבל נועד לחסום את יחימוביץ'. ניסנקורן ידע על כך מראש והוא חייב היה לנהוג בשקיפות. אם הוא רוצה, בכוחו לשנות את עמדת סיעת "הבית החברתי" ולאפשר ליחימוביץ' להתמודד, אך לא בטוח שיש לו החשק.



יו"ר ההסתדרות חייב להוכיח את כוחו גם בבחירות כלליות ולא רק בעסקנות פוליטית קטנה. אסור לו להיתלות בהליכים פרוצדורליים ולהניח לסוגיה לעבור להכרעת בית המשפט. כפי שהוא עצמו חזר ואמר לי השבוע: "אין לי ממה לחשוש". ואכן, יש לו מה למכור. בסיועו האדיב של שר האוצר הוא הוביל את ההסתדרות להישגים חסרי תקדים בתחום שכר המינימום, השכר הממוצע במשק, העסקת עובדי קבלן ועוד היד נטויה.



4 רחל המחוקקת


שלשום נערך טקס החילופים של תפקיד יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת. ח"כ אלי כהן שמונה לשר הכלכלה פינה את מקומו לרחל עזריה ממפלגתו. הגיעו לפרגן משה כחלון, כהן עצמו, יולי אדלשטיין, חברים ותומכים.



עזריה נכנסת לנעליים גדולות. בזמן הקצר בתפקיד הצליח כהן לייצר רפורמה בתוך ועדת הרפורמות. הבנקים זכו לטיפול שורש, שוק הנדל"ן התעורר, ארגוני העצמאים טופלו ומה לא. אבל גם ההספק של ח"כ עזריה בזמנה הקצר בפרלמנט בכלל לא רע. בחלקת האלוהים הקטנה שלה הצליחה בקידום כלכלת הבית. ליוזמות לא ניתן המשקל הראוי בתקשורת, למרות האפקט המצטבר הגדול שלהן. השינויים מתמקדים בענייני התא המשפחתי והצטרפותן למעגל העבודה של אמהות לילדים קטנים.



ח"כ עזריה אינה ממתינה לחסדי התקשורת ומנצלת יפה את נוכחותה ברשתות החברתיות כדי למנף את הישגיה ולהעצים את מודעות הציבור לזכויותיו. חלק מהסרטים הפכו לוויראליים.



ההספק שלה בחודשים האחרונים כולל תוספת שני ימי חופשה לעובדים, מ־10 ימים ל־12 ימים בשנה, ואפשרות לפצל את שעת ההנקה ולאפשר גם לאב לנצל את שעת החסד. בנוסף הובילה לשינוי נוסחת ניצול ימי המחלה לילדים, כך שמספר הימים יגדל אפקטיבית. שום הורה לא ניצל זאת בפועל, ובעקבות זאת הפיצה עזריה סרטון בפייסבוק שהיטיב להסביר את השינוי והפך ויראלי. צפיתי בסרט ונוכחתי שעזריה פרזנטורית לא רעה.



חברת הכנסת רחל עזריה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"הסרטונים נעשו לאחר שגיליתי שאף אחד לא מנצל את זה. נפל עץ ביער ואף אחד לא יודע. הוויראליות הדהימה אותי. מיליון איש נחשפו לסטטוס ויותר מחצי מיליון ראו את הסרטון", אומרת עזריה.



היא עסוקה גם בחוק הפיקוח על מזון המוגש בצהרונים, ולקחה חלק במה שמכונה "עושק הצהרונים" של הרשויות, קמפיין המובל ב"תוכנית חיסכון" של קרן מרציאנו בערוץ 2. יו"ר ועדת הרפורמות דורשת שצהרון יפעל כ"משק סגור", ושלא ניתן יהיה להשתמש בעודפי הגבייה לסתימת חורים תקציביים. יוזמה נוספת היא האישור בקריאה טרומית של עניין הפיקוח על מחירי תחליפי החלב.



הסיפור החם האחרון מתכתב עם הארכת חופשת הלידה בתשלום. המלצות צוות בדיקה יפורסמו בקרוב. בהנחה שהמהלך יאושר בקרוב בוועדת הרפורמות (שבניהולה), יולדת תוכל להאריך את חופשת הלידה בשבוע עד שבועיים נוספים מעבר ל־14 השבועות הקיימים. עלות המהלך נאמדת ב־230 מיליון שקל, וההוצאה שוריינה בתקציב.



יש הטוענים שקיבלת את התפקיד החדש בזכות קרבתך לקובי כחלון, אחיו של שר האוצר.


"מעניין שעד היום לא נשאלתי על כך. התבקשתי על ידי משה כחלון לקבל את התפקיד. חשבתי שאני מתאימה והסכמתי. חוץ מקובי כחלון יש לי קרבה להרבה אנשים במפלגה. נכון שאני מכירה את קובי הרבה שנים בזכות עבודתנו המשותפת בעיריית ירושלים ויש לי מערכת יחסים טובה איתו, אבל זה לא השפיע. ההחלטה למנות אותי הייתה מקצועית לחלוטין".



מה את מתכננת לעשות בוועדת הרפורמות? איזה ניסיון את מביאה איתך?


"ראשית, אני רוצה להחמיא לאלי כהן שעשה עבודה מדהימה בוועדה והניח את היסודות לרפורמות. לתחומי הנדל"ן נחשפתי כחברה לשעבר בוועדה לתכנון ובנייה בירושלים. עסקתי בכך המון שעות. הנושא הראשון שאטפל בו נוגע לפינוי־בינוי והתחדשות עירונית. אני רוצה לעשות סדר בפעילות המארגנים המחתימים תושבים בצורה לא מסודרת".



האם את מוכנה להתנבא ולומר מתי מחירי הדיור יירדו סוף־סוף?


"שר האוצר נקט מגוון מהלכים כדי לפתור את בעיית המחירים. הוא מנסה למצוא פתרונות דיור לדור האבוד. כשהתחתנתי וקניתי דירה ב־2001, לא נתקלתי בקשיים, אבל אצל אחי הצעירים או אצל היועצים הפרלמנטריים שלי, הצעירים ממני בעשר שנים, זאת אופרה אחרת ומשימה בלתי אפשרית.



מחיר למשתכן נועד ליצור עדיפות לצעירים חסרי דיור. הם בתחרות כל הזמן מול המשקיעים. מחיר למשתכן מייצר מרחב ניטרלי שיאפשר קנייה ללא תחרות עם משקיעים. בנוסף, קיימים כל הזמן שינויי חקיקה בתהליכי הבנייה. לשאלתך, מחירי הדירות לא יורדים ביומיים, אבל השוק מתחיל להתקרר. אני מעריכה שהמחירים יתייצבו וירדו אבל לא אוהבת לנחש מתי זה יקרה".



מה דעתך על מצב הבנקאות?


"כבר נעשו על ידי קודמי מהלכים משמעותיים בעניין צמצום הריכוזיות ושיפור התחרות אבל יש עדיין מה לעשות. אני מתכוונת לטפל בלקוחות פרטיים שנופלים, לבחון את דרכי הסיוע ולראות איך יוצאים ממצב של חשבון מוגבל. אדם עושה טעות, אבל הוא לא צריך לשלם על כך כל החיים. גם לבעלי חשבונות מוגבלים יש זכויות, אבל לא תמיד הם מודעים להן. נפגשתי עם המפקחת על הבנקים ובקרוב נקיים פגישה נוספת. הנגידה מכירה אותי מתוקף חברותי בוועדת הכספים".



[email protected]