נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מוגדר כאדם בלתי צפוי, אולם דווקא בתחום המעידות וההסתבכויות הוא מספק התפתחויות צפויות. התפטרותו של היועץ לענייני ביטחון, מייקל פלין, היתה צפויה מזה זמן. עיתונאים בוושינגטון ידעו כי סילוקו מהתפקיד הבכיר והחשוב קרב ובא. גם מינויים אחרים שלו לקבינט, כולל אלה שכבר אושרו על ידי הסנאט, מוגדרים כבלתי מתאימים באופן גורף. זאת לא רק בגלל היעדר כישורים מקצועיים. אחדים מהם גם מוערכים כלא ראויים ממניעים הנוגעים לתחום היושרה ולניגודי אינטרסים.



ההתפטרות של פלין מתרחשת דווקא בעת שראש הממשלה בנימין נתניהו נוחת בוושינגטון ומתכונן לפגישה עם הנשיא בבית הלבן. לאירוע לא תהיה השפעה משמעותית על תוצאות השיחה בין המנהיגים, אך נוכחותה תורגש. מדובר במעידה מבישה ומהדהדת של הנשיא שתהיה תלויה בחלל החדר הסגלגל ותורגש היטב ברקע הפגישה הצפויה מחר.



דווקא הידידות בין שני האישים ויחסי הקרבה ששניהם מתהדרים בהם הופכים את אירוע התפטרותו של היועץ לענייני בטחון למביך עבור הנשיא וראש הממשלה. לכאורה מדובר בשני ידידים טובים שציפו והתכוננו לפגישה שאמורה לפתוח פרק חדש ומבטיח ביחסיהם. אולם אחד מהם, דווקא המארח, מגיע ובא לפגישה "על קביים", פגוע ומבוזה.



מייקל פלין. צילום: רויטרס
מייקל פלין. צילום: רויטרס



מתוקף תפקידו, מייקל פלין, היה מעורב כגורם מרכזי בהכנות לפגישת טראמפ ונתניהו. אבל אין להפריז במשמעות התפטרותו מבחינת ישראל. מיד לאחר היוודע תוצאות הבחירות, ניצחונו של דונלד טראמפ והמינוי הצפוי של פלין לתפקיד היועץ לענייני ביטחון, מקביליו הישראליים ראש המוסד יוסי כהן וממלא מקום היועץ לביטחון לאומי (המל"ל), יעקב נגל, מיהרו לוושינגטון להיפגש עם פלין. מאז שהוא נכנס לתפקידו לפני כחודש כהן ונגל כבר נפגשו פעמיים עם פלין.



הם עדכנו אותו במידע ובהערכות של המודיעין הישראלי בנוגע לבעיות האזור, הגרעין האיראני, המלחמה בסוריה וכמובן הבעיה הפלסטינית. למרות ההתפטרות, תיאום ושיתוף פעולה בין היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן לבין ראשי המוסד והמל"ל, שהם חלק מרכזי במארג היחסים בין ישראל לארה"ב ימשיכו להתקיים.