בשבוע שעבר יצאו בני משפחת גולדין לתקשורת בקריאה ללחוץ על הממשלה להחזיר את גופת בנם הדר גולדין ז"ל וגופת אורון שאול ז"ל, חללי צוק איתן שגופותיהם חבויות היכן שהוא ברצועה. "אנחנו יודעים שיש עכשיו הזדמנות מול חמאס להביא לפתרון הסאגה הזו, וראש הממשלה יודע את זה. אני לא יכולה להרחיב על זה את הדיבור”, כך אמרה אמו של החלל הדר גולדין ז"ל, לאה גולדין.



אלא שצריך לומר לאם השכולה: אין באמת "הזדמנות" להביא לפתרון הסאגה הזו, משום שממשלת ישראל לא מוכנה להיענות להצעתו של חמאס. לפני כמה חודשים אמר המתאם לענייני שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, ליאור לוטן, שחמאס מסרב להצעות הישראליות. מדובר, לתפיסתי, בהתחמקות. ממשלת ישראל העבירה הצעה שאומרת שתמורת גופותיהם של גולדין ושאול היא תחזיר את כל השבויים והגופות שנתפסו בישראל בזמן המבצע. חמאס אמרו: "שמענו אתכם, ואנחנו חוזרים על הצעתנו הראשונה מאז תום המבצע". "השבויים" שישראל מציעה להחזיר הם אזרחי הרצועה הפלסטינים שנתפסו לפני שנתיים וחצי במהלך המבצע ומוחזקים בישראל כקלפי מיקוח. וזה גם עוול וגם חוצפה.



חמאס, מצידו, דורש כדי להחזיר את הגופות שלנו, לשחרר אסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונכלאו שוב בידי ישראל כחלק מהתגובה לחטיפת שלושת הנערים. אותם אסירים, כ־70 במספר, הם תושבי ירושלים והגדה המערבית. לאחר שנתפסו במבצע שחרור הנערים, הושתו עליהם פעם נוספת עונשיהם המקוריים. הסיבה לסירוב הממשלה היא ששחרורם ישחק לידי חמאס במאבק בינו לבין הרשות הפלסטינית על השליטה בגדה. בערוצי החדשות דווח כאילו "חמאס דחה את הצעות ממשלת ישראל לחילופי שבויים", אבל כדאי שנבין שלא רק חמאס דחה, אלא גם ממשלת ישראל דחתה את הצעות חמאס, ושם המשחק הוא מי רוצה יותר. אם ממשלת ישראל רוצה יותר, תתכבד ותענה על דרישות חמאס.



"אחרי שנתיים וחצי של אכזבות, למדנו שלא צריך להתרשם מדיבורים, שמועות וכותרות", אמרה כאמור משפחת גולדין. "אנחנו מבינים שקיימת כעת הזדמנות להשבת הדר ואורון חזרה לישראל. ראש הממשלה נתניהו יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים”. אם זה אכן כך, כדאי שמשפחת גולדין תפרט מהי ההזדמנות להשבת גופותיהם של הדר ואורון ז"ל, שהיא מדברת עליה. אם לא תעשה כן, היא עלולה לחזור ולשחק לידי אלו שמספרים לה שהם "עושים הכל" ו"מגעים" ו"הצעות" ושאר אמירות, שכנראה כרגע שנועדו לצורך אחד בלבד: לסרב לחמאס בידיעה שהגופות יישארו ברצועה.



מי שכנראה תפס שמדובר באמירות חסרות כוונה הוא האב שמחה גולדין, שאמר בראיון על שר הביטחון אביגדור ליברמן: “הוא אמר שבתוך 48 שעות הוא מביא את הדר ואורון... אין מאחורי שר הביטחון הזה שום אמירה, שום יכולת. אני מאוד־מאוד חושש שזה שר הביטחון שיוציא לקרב את חיילי צה”ל במלחמה הבאה”. ונראה שהוא צודק.