בכל הבתים בעולם ראו את נתניהו ודגל ישראל עומדים ליד טראמפ ודגל ארצות הברית, על רקע וילונות זהב. בין היתר אמר נתניהו, והעולם שמע: אם תשאלו חמישה אנשים איך ייראה פתרון שתי מדינות, תקבלו שמונה תשובות שונות. אם תשאלו חמישה ישראלים על כך, תקבלו 12 תשובות שונות. טור זה ינסה, אם כן, לנסח כמה מתריסר התשובות שנותנים ישראלים לשאלה איך ייראו שתי המדינות.



האופטימי: האופטימי מאמין שיהיו שתי מדינות, המתנחלים יעברו לצד הישראלי של הגבול, הפלסטינים ישמחו במדינתם הפלסטינית למהדרין בגדה המערבית, וכך יגיע השלום. רוב הישראלים שמייחלים לפתרון שתי מדינות חושבים לעצמם שכך זה ייראה.



הפחות אופטימי: טיפוס זה עדיין מאמין שיהיה גבול, וזה יביא שקט. באופן מעורפל הוא בטוח שהחלקים היהודיים של ירושלים יישארו בתוך מדינת ישראל. הוא לא בדיוק יודע שרמת אשכול אינה ירושלים שלפני 1967, וגם לא מאמין שעל זה יתעקשו הפלסטינים. הוא גם יודע שייתכנו עדיין מפעם לפעם פיגועי טרור, זה הרי שייך לטבע באזורנו, אבל באופן כללי יהיו שתי מדינות, ישראל ולידה פלסטין בגדה המערבית, ובמדינה הפלסטינית לא יהיה חיל שריון וחיל אוויר וטילים. על זה אין מה לדבר. זה יוסכם.



הישראלי שנזכר שגם רצועת עזה קיימת: המצדדים במדינה פלסטינית שבה תהיה חירות לעם הפלסטיני, יכולים, אם הם מתרכזים מעט, להיזכר שפתרון ישראל ופלסטין החיות זו לצד זו בשלום כולל, אוי איך שכחנו, גם את רצועת עזה. אני תמיד מזכיר לבני עמי וגם לערלים שאין דבר כזה מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל. יש רק מדינה פלסטינית לשני צדי מדינת ישראל. אה בסדר, אומר כאן מי שמדינה פלסטינית יקרה ללבו מטעמים של הגדרה עצמית לפלסטינים, וגם מאמין שכך נגיע לשלום, אין בעיה, תהיה מדינה פלסטינית ששטחה הוא גם בגדה וגם ברצועת עזה, השאיפות הפלסטיניות למדינה יוגשמו במלואן. יהיה שלום. הנה לך, ספקן עלוב.



הישראלי ששכח את המעבר: ישראלים רבים שוכחים שאין דבר כזה מדינה פלסטינית ששוכנת בשני שטחים נפרדים לשני צדי מדינת ישראל. הפלסטינים ידרשו חיבור. זאת אומרת: מדינה פלסטינית לשני צדי מדינת ישראל וחוצה אותה. שאלתי פעמים רבות אנשים בכירים על כך. קיבלתי תשובות שונות לנושא החיבור, החל מנסיעה בכבישים הקיימים וכלה במנהרה או בגשר ענק. עלי להזכיר שייתכן שהפלסטינים ידרשו שטח ממש, רצועה שחוצה את ישראל, ושאנחנו נעבור תחתיה במנהרה או מעליה בגשר. אבל בסדר, ישראלים מן הטיפוס החולמני מאמינים שהגדולים שם למעלה יסדרו גם את נושא המעבר, ונגיע לשתי מדינות לשני עמים.



הפסימי: בין אלה שיספקו את אחת מ־12 התשובות לשאלה איך ייראה פתרון שתי המדינות נמצא גם את הפסימי. הוא יתאר כך את המדינה הפלסטינית: מדינה הנשלטת בידי חמאס, ואליה זורמים יותר ממיליון פלסטינים שחיו עד היום במחנות בירדן, בסוריה ובלבנון. לזה קוראים זכות השיבה, והם בהחלט ישנו את המאזן הדמוגרפי, לא רק במדינת ישראל, אלא גם בשטחי המדינה הפלסטינית. בין צאצאי הפליטים הפלסטינים האלה נמצאים ארגוני מוות מן הקיצוניים בעולם. הם ישבו מעל מישור החוף ונתב”ג, ויתמקדו, יחד עם חמאס, רק בדבר אחד: חזון השמדת מדינת ישראל. אנחנו מצדנו נפציץ את רמאללה ואת שכם כמו שהפצצנו ברצועת עזה, למען שקט זמני.



מחוסר מקום לא תיארתי את כל 12 האפשרויות לתיאור פתרון שתי המדינות, ולא את המפחידות או התמימות שבהן. לו היינו תוכנית ריאליטי הייתי מציע שתצביעו מה האפשרות שנראית לכם.