אף פעם לא מאוחר מכדי להוקיע תופעה חולנית כמו אנטישמיות, אבל, מיסטר פרזידנט, ההצהרה שלך משלשום - שלפיה "האנטישמיות שמאיימת על הקהילה היהודית שלנו ועל מרכזים יהודיים היא נוראה ומכאיבה" - היא לא יותר מצעד חלש ואפרורי שלא יניב תוצאה חיובית ניכרת במאבק נגד שנאת יהודים.



רק לפני כשבוע, במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן, הנשיא טראמפ צעק, גער ועלב, לא פחות, בעיתונאי יהודי־חרדי על כך "שהעז" להפנות אליו שאלה בנוגע לגידול המשמעותי שנרשם באחרונה במספר התקריות האנטישמיות ברחבי ארה"ב. "שקט, שקט, שב בשקט. השאלה שלך מעליבה", הייתה התשובה הנרגנת של הנשיא האמריקאי שנפנף את השאלה כמטרד. 



"עד יום שלישי, טראמפ נמנע מלדבר על האנטישמיות באופן ספציפי", ציינה אתמול פרשנית של אתר השבועון "טיים", אליזבת דיאס, שהוסיפה כי "בהודעה מיוחדת לציון יום השואה העולמי, הבית הלבן לא הזכיר אפילו ברמז את האנטישמיות, ולא התייחס כלל לששת מיליוני היהודים שנרצחו".



מתברר שחילול יותר מ־170 קברים בבית העלמין העתיק של סנט לואיס במיזורי דחף את טראמפ לגנות בכל זאת את תופעת האנטישמיות. רבנים ובכירים יהודים מיהרו אתמול להגיב בחיוב, אבל בזהירות ובהסתייגות ניכרת, על דבריו של טראמפ: "הגינוי של הנשיא לאנטישמיות הוא רצוי ומבורך, אבל זהו גם גינוי שאיחר את המועד", אמר הרב יונה דוב פזנר, מנכ"ל המרכז לפעילות דתית של התנועה הרפורמית. "הנשיא שתק ולא הגיב כלל בעת שתקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב הפכו למגמה, נמשכו וצברו תאוצה", הדגיש. 



בשיחה עם אברהם פוקסמן, מי שכיהן כיובל שנים בראש הליגה למניעת השמצה, הוא הסביר כי "תמיד היו באמריקה גזענות  ואנטישמיות, אבל בהתבטאויות ובהצהרות שטראמפ הפיץ בקמפיין הבחירות שלו, הוא שבר את הטאבו שעזר לבלום פעילות גזענית ואנטישמית בגלוי ובראש מורם. מי שהעז להיות אנטישמי בפומבי בארה"ב היה נענש. כעת טראמפ הסיר את המכסה מהסיר, ויהיה לו קשה להחזירו".



פרסום הצעדים הדרסטיים והגורפים שהמשרד לביטחון פנים מתכנן לנקוט נגד מהגרים בלתי חוקיים בארה"ב הקהה ואפילו הגחיך במידה מסוימת את הגינוי שהשמיע טראמפ לאנטישמיות.



הרי אם מיליוני בני אדם עלולים להיות מגורשים מהמדינה, גם אם ייעצרו על עבירות זניחות כמו הפרת חוקי תנועה, הרי שהמסר שממשלו של טראמפ מעביר הוא כי האווירה של ביזוי אוכלוסיות שלמות רק צפויה להימשך ואף להתעצם. כך, למעשה, רק תימשך ותתחזק גישת האיבה נגד מגזרים באוכלוסייה - בדיוק אותם הלכי רוח ותנאים שמזינים גזענות ואנטישמיות.