הדרג המדיני והדרג הצבאי פתחו בסוף השבוע בגלוי במלחמת מנע נגד דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן - מלחמת עזה השלישית בקיץ 2014. למעשה מלחמת המנע החלה בחשאי כבר לפני כמה חודשים, אך כמו בחקירות משטרה, עברה בסוף השבוע לגלויה. מרבית המעורבים בשני הדרגים מראש הממשלה, שרים בעבר ושרים בהווה, קצינים בכירים שפרשו וכאלה במדים מתדרכים, מדליפים ומשמיצים יריבים, מי במישרין ומי בעקיפין.



רוב המעורבים מתקשים להסכים אחד עם השני. הם גם נושאים עמם מטעני עבר פוליטיים ואישיים, שמתדלקים את איבתם זה לזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון במלחמה משה יעלון נגד השר נפתלי בנט שעושה, בצדק או שלא, לא מעט סיבובי ניצחון בגלל הדוח, בבחינת "אמרתי לכם".



יושב ראש יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, מנסה להלך בזהירות משום שהיה חבר בקבינט בעת המבצע ולכן גם שותף ונושא באחריות למה שקרה, אך עתה הוא גם מתחזק בסקרים ורואה עצמו מועמד לרשת את נתניהו ולכן נוטה לבקר אותו. אביגדור ליברמן, שדרש במלחמה לכבוש את עזה ולמוטט את שלטון חמאס והתנגח עם ראש הממשלה, הוא כעת בן בריתו של בנימין נתניהו. השר יואב גלנט, שלא היה בממשלה בעת המלחמה, היה מועמד לרמטכ"ל ויש לו חשבון ארוך עם מי שמנעו זאת ממנו ובעיקר שר הביטחון לשעבר משה יעלון ומי שמונה לתפקיד סופו של דבר, רב אלוף במיל' בני גנץ.



מטעני עבר פוליטיים ואישיים, שמתדלקים את איבתם זה לזה. הקבינט המדיני-ביטחוני בימי מבצע צוק איתן. צילום: פלאש 90
מטעני עבר פוליטיים ואישיים, שמתדלקים את איבתם זה לזה. הקבינט המדיני-ביטחוני בימי מבצע צוק איתן. צילום: פלאש 90



אך יש לניצים מכנה אחד משותף והוא רחב: הם מעוניינים להרוג את הדין וחשבון של המבקר יוסף שפירא שיפורסם ביום שלישי בשעה 16:00 ואשר חובר בידי ראש חטיבת הביטחון במשרד במבקר, יוסי ביינהורן. הדו"ח מחזיק 208 עמודים כולל כריכה, תקציר בשפה הערבית ונספחים שונים.



כשיתפרסם הדוח, הציבור יהיה כבר עייף ושבע מעודף המלל שהושמע במלחמת המנע. מה עוד שבעידן של ריבוי מידע, וכעת גם של "עובדות חלופיות", הקשב של הציבור למחדלים, פרשיות, מעשי שחיתות או החלטות מטופשות הולך ופוחת מדי שנה בשנה. וככל שהקשב פוחת, כך גם אורך חיי המדף של כל דיווח וסיפור עיתונאי - חשובים ככל שיהיו - מתקצרים.



מההדלפות אפשר להעריך כי הדוח החדש יצביע על עשרות ליקויים: הדיונים החפיפניקים בקבינט, מידור השרים ממידע, היערכות לקויה של צה"ל לאיום המנהרות, העדר מידע מספיק עליהן, מלחמות אגו בין אמ"ן ושירות הביטחון הכללי והעומדים בראשם ועוד ועוד.



הדוח מעיר הערות משמעותיות לששה מבוקרים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ יורם כהן ובמידה פחותה לראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן, כיום ראש המוסד. ויש עוד מי שנפגעים מהדוח, אם כי הביקורת עליהם פחותה: ראש חטיבת המחקר תת אלוף איתי ברון ומפקד פיקוד הדרום במערכה, אלוף סמי תורג'מן.



כמעט כל דוח של מבקר המדינה או של ועדות חקירה, בוודאי על מלחמות שבהן נהרגים ונפצעים, נתקל בהתנגדויות של המבוקרים. כך היה לאחר מלחמת יום הכיפורים, כך לאחר מלחמת לבנון הראשונה וכך גם לאחר מלחמת לבנון השנייה. זו דרך העולם. תפקידו של המבקר לחשוף ליקויים, לבקר התעלמות מנהלים, לגנות תהליכים לקויים של קבלת החלטות ורשלנות ובעיקר לצפות שיופקו הלקחים ולא יישנו בפעם הבאה.



המבוקרים מצדם, מתחפרים בעמדותיהם ומגנים על החלטותיהם ומעשיהם. מה עוד שבישראל אין תרבות של קבלת אחריות. אם כבר יש תרבות של בריחה מאחריות. יש מעט מאוד אישי ציבור בישראל שהם "מנטשים" - שמודים בטעויות, מקבלים אחריות עליהן ומתפטרים.



תפקידו לחשוף ליקויים ולצפות שלא יישנו. מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: פלאש 90
תפקידו לחשוף ליקויים ולצפות שלא יישנו. מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: פלאש 90



המבקר נחשף למלוא החומר ולכן ראייתו רחבה, עמוקה וממצה. אך אסור גם לשכוח שראייתו היא של חוכמה בדיעבד. הוא עוסק בתהליכים ובנהלים ולא בטיב ההחלטות ואיכותן. אין זה גם מתפקידו לדון במגבלות שכופים שני הצדדים במלחמה וגם לא בתוצאותיה.



חמאס וישראל לא רצו במלחמה ונגררו עליה. המערכה התארכה, לא רק בגלל הליקויים בניהולה, אלא גם משום שבצה"ל יודעים שהחברה בישראל מתקשה להתמודד עם אבדות. ולכן כדי לצמצם אותן יש לנהוג בזהירות, וזהירות מאריכה את ימי הקרבות.



האמת היא שלישראל לא היתה באמת אופציה להכריע את המלחמה, כפי שדרשו השרים ליברמן ובנט. המבקר יודע זאת היטב. טענתו היא, והוא צודק, שמחובתו של ראש הממשלה היתה לומר לשרים ביושר ובגלוי את האמת לפני היציאה למערכה. על נתניהו היה לומר: אין לנו רצון לכבוש את עזה ולמוטט את שלטון חמאס. כי א. מה הפירוש מיטוט שלטון החמאס? וב. גם אם נצליח אז מה? נכבוש ונשלטו שוב בעזה?



ומעל לכל: במבחן התוצאה המלחמה הביאה עד כה, טאץ' ווד, את תקופת השקט הארוכה ביותר לישראל בחזית עזה מאז 1968 – חלפו כבר שלושים חודשים של שקט. חמאס מורתע ואין לו כל רצון, כוונות ויכולת כעת לצאת למלחמה חדשה. להערכתי הצנועה, השקט הזה, שהוא אכן שברירי, יימשך גם בעתיד. תזכרו את מלחמת לבנון השנייה "הכושלת" ומה אמרו עליה הפרשנים והמומחים. והנה אנו מתקרבים לציין 11 שנים לשקט בצפון. היום אפשר לומר שהיא היתה הצלחה מסחררת של ישראל.



נכון, חמאס מתחמש ונערך לסיבוב הבא אך כך גם ישראל. וזה הושג בזכות מבצע צוק איתן, למרות ליקוייו.