נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא דמות כמעט מנודה בקהילה הבינלאומית. בשיחות בקרב שגרירים ודיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק אזכור שמו של פוטין הוא כמעט טאבו - הם מדברים עליו רק כאשר הם מתבקשים להגיב על מהלך או הצהרה היוצאים מהקרמלין. גם אז עולה מהתגובות ומשתמע יחס של דחייה וריחוק כלפי המנהיג הרוסי, הנתפס כראש מדינה סרבנית  שמוטלים עליה עיצומים. מהשיחות מתברר שמוסקבה אינה מופיעה אפילו בתחתית הרשימה של בירות שמנהיגים עולמיים משתוקקים לבקר בה. גם הידיד הגדול בבית הלבן, הנשיא טראמפ, שכמועמד הרעיף שבחים ומחמאות על פוטין, משתדל באחרונה לנתק מגע עם נשיא רוסיה.



יוצאים מהכלל הם מנהיגי ישראל. ראש הממשלה נתניהו צפוי לבקר במוסקבה ולהיוועד עם פוטין. מי שיקדים את ראש הממשלה עם צילום לצדו של פוטין הוא ראש האופוזיציה הרצוג. יש היבט פרקטי חיובי ליחסים בין ישראל לרוסיה, גם ואולי דווקא משום שפוטין מבודד בזירה העולמית. אבל  אם מטרת הפגישה בין נתניהו לנשיא רוסיה היא, כפי שעולה מהצהרות נתניהו, למצוא אצל פוטין שותף לדאגת ישראל משאיפות ההתפשטות של איראן ולרתום את נשיא רוסיה  כמסייע להסרת האיום – הן נתניהו והן הרצוג צפויים לצאת מהשיחות בקרמלין במפח נפש.




הנושאים המעניינים את ישראל לא בסדר העדיפויות של פוטין



משיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים במרכז האו"ם שבניו יורק משתמעת הסכמה כמעט כללית: איראן היא הנושא האחרון בעולם שפוטין מוכן לוותר עליו, אפילו רק לדבר על ויתור כלשהו או נסיגה, סמלית ככל שתהיה, במדיניותו הנוכחית - וזה כולל את הסכם הגרעין או דילול נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה.


"פוטין יקבל את פניו של נתניהו בחיוכים ומחמאות. אבל כשראש הממשלה יציג את  דאגתו מהאיום של איראן ויזכיר את פעילותה הגוברת בסוריה, פוטין לא ידחה את דעתו של נתניהו אבל יחזיר לו בשאלה: "ומה אתה עושה לקידום פתרון הסכסוך עם הפלסטינים?", מעריך גורם מדיני בניו יורק. בכל שיחה חוזרת ומוטעמת ההערכה שפוטין לא ישעה לשום הצעה או בקשה מצדו של ראש הממשלה לפעול לצמצום או הגבלה של מעורבות איראן בסוריה.     


   


איראן אינה נתפסת כגורם מאיים ואינה מטרה למהלכי ענישה, מדגישים בכירים במטה הראשי של האו"ם. הנשיא טראמפ יזם השבוע  שיחה טלפונית עם ראש הממשלה בנוגע להתנהלות איראן באזור. "אז מה?", הגיבו דיפלומטים. לפי כל ההערכות, אין ולא נראה שום סימן שטראמפ מתכונן לנקוט איזשהו צעד שיערער את הסכם הגרעין. "לנשיא טראמפ סמכות לבטל את הסכם הגרעין עם איראן", כתב השבועון היוקרתי 'אקונומיסט' במאמר ראשי, "אבל הוא לא עושה זאת, ולא נראה שהוא מתכונן לעשות זאת".



גם בהקשר של הסכסוך הישראלי־פלסטיני, הקרמלין הוא המקום האחרון בעולם שיניב תוצאה ממשית או אפילו תזוזה כלשהי, אומרים גורמים מדיניים בניו יורק. הסכסוך אינו תופס מקום חשוב, אם בכלל, בסדר העדיפויות של ולדימיר פוטין.