טענתו של נשיא טורקיה ארדואן, כי האיסור של הולנד על קיום עצרות תמיכה במשטרו נובע משיקולים פוליטיים לקראת הבחירות הכלליות לפרלמנט שייערכו מחרתיים, איננה משוללת כל אחיזה במציאות. בהחלט אפשר להניח כי אלמלא הבחירות הקרבות, היה אפשר למצוא פתרון שהיה משביע את רצון שני הצדדים.



אבל כרגע, לראש ממשלת הולנד מארק רוטה (50), יש צרות אחרות על הראש. הוא נאבק על כל קול לטובת מפלגתו הליברלית (VVD) בקרב עם חירט וילדרס (54), הפוליטיקאי הפופוליסט המנהיג את מפלגת הימין הקיצונית, "מפלגת החופש" (PVV). וילדרס, שחרת על דגל מפלגתו את השמירה על הריבונות הלאומית "לנוכח מתקפת האסלאם", תבע באחרונה לבטל כל עצרת הקשורה למשאל העם בטורקיה.



לרוטה לא הייתה ברירה אלא להסכים לאיסור, ואכן התוצאות ניכרות בשטח. עד השבוע שעבר הובילו וילדרס ומפלגתו בסקרים חודשים ארוכים, אולם המגמה התהפכה והסקרים מעניקים כעת 26 צירים לרוטה מול 23 לוילדרס. כך או אחרת, מפלגת הימין הקיצונית צפויה לפחות להכפיל את כוחה מ־12 צירים בפרלמנט, שיושבים בו 150 נציגים. מנגד, גם אם יתממשו הסקרים, מפלגתו של רוטה עדיין צפויה לספוג ירידה ניכרת בכוחה ולאבד לא מעט מ־41 הצירים שלה בפרלמנט.



הבחירות בהולנד נחשבות למעין בלון ניסוי לקראת הבחירות שייערכו בחודשים הקרובים בצרפת, בגרמניה ובאיטליה. תוצאות הבחירות בהולנד צפויות להיות בעלות חשיבות גדולה במיוחד למפלגות הימין הקיצוני במדינות אלו. למרות זאת, גם אם וילדרס - שהבטיח סגירת גבולות מפני מהגרים, סגירת מסגים ועוד - יצליח להפתיע ולזכות בבחירות מחרתיים, ספק רב אם יהיה בכוחו להקים קואליציה עם סיעות נוספות, שכן רוטה הודיע מבעוד מועד כי יסרב להיכנס לממשלה עם מפלגתו של יריבו המר. וילדרס, מצדו, לגלג על רוטה וצייץ בטוויטר כי אם ינצח, יציע ליריבו את תפקיד סגן שר החקלאות בממשלתו, "כדי שיוכל לספר בחוץ לארץ שהוא עדין שר".



זאת ועוד, בישראל לא מעט גורמים מהימין מחזיקים אצבעות לניצחונו של וילדרס בבחירות מחרתיים. אחד מהם הוא הח"כ לשעבר מיכאל קליינר, המשמש כיום נשיא בית הדין של הליכוד. לדבריו, "חירט וילדרס הוא ידיד ישראל מהראש וגם מהלב. הוא תומך בשתי מדינות - יהודית ממערב לירדן וירדנית־פלסטינית מעבר לירדן". עוד הוסיף: "וילדרס הוא היחיד בראשי מפלגות הימין באירופה שישראל אינה מחרימה אותו. הוא עומד בראש מפלגה לגיטימית שאין לה כל שמץ עבר אנטישמי".



וילדרס, הנחשב לתומך נלהב של ישראל, הגיע לישראל בגיל 17.5 על תקן מתנדב ועבד במושב תומר בבקעה ובקיבוץ יד מרדכי לאורך כשנתיים. מאז הספיק לבקר בישראל עשרות פעמים ויש לו אף עמוד תומכים ישראלים בפייסבוק.