החיסול שבוצע בסוריה היום (ראשון), המיוחס על פי דיווחים זרים לישראל, יכול להעיד על האינטרסים הביטחוניים וה"קווים האדומים" של ישראל. לפי סיכום הדיווחים הזרים, חוסל בתקיפה אווירית יאסר א-סייד, מפקד של מיליציה חדשה שמנסים להקים איראן, חיזבאללה ומשטרו של אסד בקרבת הגבול ברמת הגולן.



האינטרסים הביטחוניים של ישראל מתחדדים בחודשים האחרונים ומעוררים חשש בירושלים, ככל שמתגברים הניסיונות של המשולש הסורי-איראני-חיזבאללה להקים כוח שיאיים על גבולה של ישראל ברמת הגולן.



המחוסל, היה על פי הדיווחים מפקד בדרג בינוני מהעיירה חאן ארנבה בציר חרמון-דמשק, השתייך למיליציה דרוזית פלסטינית בשם "גדוד (פוג') גולן". הוא חוסל על פי הדיווחים מכלי טיס בלתי מאויש של צה"ל בעת שנסע באזור במכוניתו. אפשר שהיה במשימת איסוף מודיעין לפיגוע טרור או לביצוע הפיגוע. הרמז היחיד שאפשר שישראל עומדת מאחורי החיסול בא זמן קצר לפני כן. במהלך טקס חילופי מפקדי פקוד צפון בצפת אמר המפקד היוצא וסגן הרמטכ"ל הנכנס אלוף אביב כוכבי כי הוא גאה לשרת בפיקוד ש"מסכל חוליות אויב".



חיסולו של יאסר א-סייד בא כחמישים שעות לאחר התקיפה של חיל האוויר נגד משלוח, ככל הנראה של טילים ארוכי טווח ומדויקים מסוריה לחיזבאללה, שבה גם יירטה סוללת חץ טיל נ"מ סורי שנורה לעבר המטוסים. אין לקשור בין שני האירועים הסמוכים. במידה והאירוע של היום אכן התבצע על ידי ישראל אזי הם התבצעו בגלל מידע מודיעיני והיתכנות מבצעית אך הם בלי ספק מעלים את מפלס המתיחות בין ישראל לסוריה ובעקיפין גם עם רוסיה, נותנת החסות של משטר אסד.



תיעוד התקיפה היום: 





את המדיניות, האסטרטגיה והטקטיקה של ישראל במהלך מלחמת האזרחים בסוריה שהחודש נכנסת לשנתה השביעית, ניתן להגדיר על פי הנקודות הבאות: ישראל אינה מתערבת במלחמה ואינה תומכת במי מבין הצדדים הרבים הנאבקים ביחד ולחוד זה בזה. היא מעניקה סיוע רפואי לאלפי פצועים אזרחים שנפגעו במלחמה, זאת משני טעמים: הומניטרי ובעיקר לשמור על השקט בגבולה.



על אף האכזריות והציניות שכרוכים באמירה, יש להודות כי המלחמה שפוררה את סוריה ומקיזה את דמם של לוחמי חיזבאללה ומרתקת את תשומת הלב של איראן משרתת את האינטרס הביטחוני של ישראל.



ישראל פועלת צבאית בשלושה מצבים. היא משיבה באש מהקרקע ולעיתים גם מהאוויר על ירי מכוון או לרוב אקראי (זליגה) מסוריה לרמת הגולן. לפי פרסומים זרים, היא מפעילה את חיל האוויר לתקיפות בקרבת הגבול, באזור דמשק וגם בעומק סוריה נגד שיירות ומחסני נשק – טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח ומדויקים, נשק נגד מטוסים וטילי חוף-ים מאיראן וסוריה לחיזבאללה. לפי אותם הדיווחים היו כמה עשרות תקיפות כאלה.



שר הביטחון ליברמן והרמטכ"ל איזנקוט. צילום: פלאש 90



בנוסף לכך, היא ככל הנראה מנסה לחסל התארגנויות של תאים שמנסה להקים שלישיית בני הברית, בקרבת גבול ישראל כדי לבצע תקיפות נגד חיילי צה"ל וישובים אזרחיים ברמת הגולן. מטרת התארגנויות אלה, נועדה לאפשר לסוריה, איראן וחיזבאללה להקים כוח צבאי שיאיים על ישראל בפתיחת חזית שנייה, בנוסף לזו שבין ישראל וחיזבאללה בלבנון.



כך בהתייחס לאותם הפרסומים בשנתיים האחרונות חיסלה ישראל באמצעות ירי טילים מהאוויר בשטח סוריה את ג'יהאד מורנייה וארבעה פעילי טרור, גם גנרל איראני שהיה יחד עמם בסיור מפקדים ליד הגבול. במקרה נוסף חיסלה את סמיר קונטאר הדרוזי מלבנון וחולית טרור פלסטינית-סורית ששיגרה רקטות לעבר החרמון.



מיוחסת לישראל מדיניות של עמימות בכל הפעולות האלה – לא לאשר ולא להכחיש, ורק כשהמבצע משתבש כמו שקרה בשבוע שעבר, היא נאלצת להודות בכך.



היום הבהירו שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי איזנקוט כי ימשיכו במדיניות אך הם גם יודעים שהם נוטלים בכך סיכון מסוים שהדברים יצאו מכלל שליטה ועלול להתפתח תהליך של הסלמה, פחות עם משטרו של אסד הטרוד לאחרונה בגל של פעולות טרור וחילופי אש עם המורדים בדמשק אלא יותר עם רוסיה.