החיסול של מאזן פוקהא בן ה-35 בליל שבת ליד ביתו בדרום-מערב העיר עזה, ליד חוף הים, היה מעשה של מקצוענים. המתנקש או המתנקשים פעלו בקור רוח, ירו בו מטווח אפס ארבעה כדורים באקדחים עם משתיקי קול ונמלטו מהזירה בלי להותיר, לפי שעה לפחות, עקבות. בחמאס מהרו להאשים את ישראל. דובר הארגון חוסאם בדראן אף צייץ בעברית בחשבון הטוויטר שלו: "הכיבוש הוא האחראי על ההתנגשות בפקהא. נתניאהו יודע שזה לא יעבור בשקט" (הטעויות במקור). דוברים אחרים הזכירו את ההתנקשות בתוניסיה לפני כמה חודשים במהנדס מוחמד א-זווארי שייעץ לארגון בכל הקשור לפתוח מזל"טים וצוללות. ההתנקשות במהנדס התוניסאי, שגם הוא חוסל ליד ביתו, יוחסה למוסד וכך גם מייחסים את החיסול הפעם.

שלושה גורמים היו יכולים לעמוד מאחורי ההתנקשות. ראשית, ארגונים סלפיים המתנגדים לחמאס - ובתקופה האחרונה יש דיווחים על מתיחות רבה בין שני הצדדים. חמאס עצר מאות אנשים החשודים בפעילות, סיוע או תמיכה בארגונים אלה. אך הסבירות לכך נמוכה. אפשרות אחרת היא שזו היתה "עבודה פנימית". כלומר מישהו בחמאס החליט לחסל את פוקהא. בעבר כבר קרו חיסולי חשבונות בארגון על רקע מחלוקות או מאבקי כוח. בוודאי שזה אפשרי בעידן שבראש חמאס עזה עומד יחיא סינוואר, שמייחסים לו לפחות חיסול אחד לפני יותר משנה של מפקד צבאי בכיר על רקע ויכוח שטיבו לא ברור.

מוחמד א-זווארי. גם אז ההתנקשות יוחסה למוסד. צילום: התקשורת הערבית
מזאן פוקהא, בן ה-35,  מהעיירה טובאס בצפון הגדה, היה בכיר ביחידה מיוחדת של חמאס הקרויה "מטה הגדה" שכפופה למפקדה צבאית של חמאס שישבה בטורקיה, ותפקידה היה להוציא פיגועים בגדה. רבים מחברי המטה הם אנשי הגדה לשעבר שמכירים היטב את השטח. אם אכן ישראל עומדת מאחורי המבצע, הרי אפשר שהדבר מעיד על שינוי בגישה. ראוי לציין כי רק בשבוע שעבר ראש השב"כ נדב ארגמן דיווח לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על מאמצי חמאס להגביר פיגועים בגדה ובישראל בכלל ולקראת חג הפסח בפרט.

ישראל מעוניינת לשמור על השקט בגבול עם עזה ולכן אינה יוזמת מהלכים אלא רק מגיבה על ירי רקטות לשטחה, שהאחריות להם היא של הארגונים הסלפים. גם כאן, תגובות ישראל שרואה בחמאס את האחראי והריבון לשקט, הן לרוב מדודות כדי שלא להסלים את המצב. עם זאת, אם ישראל היא אכן זו שביצעה את המעשה - יש בכך כדי להעביר מסר כי השקט צריך להישמר בכל הגזרות, בעזה, בסיני ובגדה. 
 

ישראל הרשמית שומרת על שתיקה, אך אם אכן היא מצליחה להתנקש במפקדים או מומחים של חמאס בלי להותיר את טביעת אצבעותיה, בין אם זה בעזה או בחוץ לארץ, הרי הדבר מצביע כי גישתה כעת היא התקפית יותר. נדב ארגמן עשה את כל הקריירה שלו בארגון באגף המבצעים, וגם ראש המוסד יוסי כהן הוא חסיד גדול שארגונו יהיה "מבצעי". 
דוברי חמאס מבטיחים נקמה, אך סביר שלא יבצעו פעולות ישירות מגבולם שיביאו לתגובות קשות של ישראל ואולי גם לעימות כולל. אין להם עניין כעת במלחמה משום שהם יודעים שהם טרם שיקמו את יכולתם הצבאית מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014. אך אין ספק כי הם ינסו לבצע פיגוע נקמה.