ההצהרה של שגרירת ארה"ב באו"ם, ניק היילי, בכנס איפא"ק ש"ימי ההתנגחויות בישראל באו"ם הסתיימו" היא יותר משאלת לב ויעד אוטופי


מאשר הערכה מעשית ותקווה הצפויה להתממש בעתיד הנראה לעין.



השגרירה היתה ראויה למחיאות הכפיים הסוערות שמשתתפי הכנס הגיבו על הצהרותיה בגנות האו"ם. היא הגיעה לכנס בוושינגטון היישר מזירה אנטי ישראלית בניו יורק לקודש הקודשים של תמיכה ואהדה לישראל ופעילי ארגון השדולה יצאו מגדרם להפגין את הערצתם על המחמאה והמחווה שהרעיפה עליהם. אפשר להבין גם מדוע ואיך הפכה השגרירה ניק היילי לכוכבת בישראל.



אין מוסד עולמי שנוא יותר בישראל מאשר האו"ם, ובמידה רבה של צדק. ושגרירה חדשה מבטיחה: "אני אשים סוף וקץ לאנטי ישראליות של האו"ם". וואו! אין כמוה. אבל האמת הפשוטה היא שארה"ב איננה יכולה לשנות את האו"ם. גם מעצמות אחרות, כמו בריטניה, צרפת וגרמניה ששואפות לחנך את הארגון העולמי ולקדם סדר עדיפויות פרוגרסיבי וליברלי מתקשות לעשות זאת.



מעצמות כמו רוסיה וסין, שמשתוקקות להכפיף את הארגון כמשלים עם מטרות ההתפשטות שלהן הצליחו לשתק את מועצת הביטחון אבל לא לשנות את הארגון העולמי. כמו מינויים אחרים של הנשיא דונלד טראמפ לתפקידים בכירים, גם לשגרירה האמריקאית ניק היילי אין ניסיון והיא חפה מידע דיפלומטי. אבל המינוי שלה לא היה שנוי במחלוקת ולא עורר ביקורת.


טראמפ ונתניהו. האו"ם תהיה זירה קשוחה. צילום: רויטרס


 
מושלת אהודה ופופולרית 



ניק היילי היא מושלת אהודה ופופולארית של צפון קרוליינה, כבת למהגרים ממוצא הודי, בעלת קריירה פוליטית מרשימה ש"עשתה את זה" היילי מסמלת את התגשמות החלום האמריקאי. אבל השגרירה שהגיעה לאו"ם לפני שלושה חודשים תלמד מהר מאוד שהתפקיד שלה הרבה יותר מסובך, מורכב ותלוי בנסיבות משתנות שלא תמיד, בעצם על פי רוב, לא מתיישבות עם הרצוי והנבון.



מנאומים שנישאו בכנס אייפא"ק עלה כי אחרי 70 שנות קיומה של ישראל, סוף כל סוף יש בבית הלבן נשיא שמכיר בישראל ומקיים יחסים עם המדינה. לפי נאומו של סגן הנשיא מייק פנס, טראמפ לא יתפשר עם בטחונה של ישראל. איזה נשיא כן התפשר? לפי נאום השגריר רון דרמר, אין היום פערים בין ישראל לבית הלבן.



מתי היו פערים? בתקופת הידידות בין ביל קלינטון ל'חבר' יצחק רבין? או ברומן הידידותי ששרר בין הנשיא ג'ורג' בוש הבן לראש הממשלה אריאל שרון? מי חתם על הסכם סיוע צבאי לישראל בהיקף חסר תקדים של 38 מיליארד דולר? הס מלהזכיר, אבל זה היה ברק אובמה. לא היה ממשל אמריקאי שתמך בישראל, הגן על האינטרסים של ישראל בזירת האו"ם וסיכל הצעות החלטה ויוזמות נגדה במועצת הביטחון בנחרצות, בנחישות, בעקביות כמו ממשל הנשיא ברק אובמה.



 מוגבלת ביותר 


ב-8 שנות נשיאותו של אובמה, ארה"ב הטילה 30 פעמים ווטו במועצת הביטחון למניעת החלטות נגד ישראל - גם כאשר ההחלטות היו נגד התנחלויות והתיישבו בעצם עם המדיניות האמריקאית נגד התנחלויות.



מנהיגים ובכירים יהודים בניו ירוק מדברים בהערצה על השגרירה האמריקאית הקודמת סמנטה פאואר, שזכורה כמי שלחמה כנמרה למען האינטרסים של ישראל. אבל בוועידה של איפא"ק מחאו כפיים באקסטזה כשהשגרירה,  ניק היילי, הזכירה את ההחלטה האומללה 2334 נגד ההתנחלויות שארה"ב נמנעה מלסכל בווטו. מה שפעילי ארגון השדולה "שכחו" זה שהנשיא טראמפ הטיל ווטו על המשך בניית ההתנחלויות וכי עמדת הנשיא בנושא ההתנחלויות גרמה לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו העדיף להישאר בירושלים ולא להשתתף בוועידת איפאק.



הנשיא דונלד טראמפ איננו מסתיר את תיעובו מהאו"ם. הנשיא גם מתכונן לקצץ בתקציבים שארה"ב מעניקה לארגון העולמי ולשלוחותיו. עובדה זאת תקשה עוד יותר על השגרירה ניק היילי לבלום את ההתנגחויות נגד ישראל באו"ם. כמי שמזוהה כנציגה של נשיא וממשל שמתכוננים להרע לאו"ם ולפגוע בתפקודו, השפעתה של השגרירה בזיקת האו'ם בניו יורק תהיה במקרה הטוב מוגבלת ביותר.


האו"ם. זירה קשוחה. צילום: רויטרס