הנחת העבודה בסביבתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא שלראש הממשלה בנימין נתניהו יש אופציות פוליטיות שיאפשרו לו ללכת למהלך מדיני גדול ביוזמת הנשיא, כך נודע ל"מעריב־השבוע". השליח הנשיאותי ג'ייסון גרינבלט, שנמצא בעיצומו של חריש עמוק במיוחד בקרב כל הצדדים והשחקנים במזרח התיכון, הגיע למסקנה שאם יידרש נתניהו לקבל החלטות קשות ולשתף פעולה עם הנשיא ב"דיל האולטימטיבי" שהוא שואף להביא לצדדים במזרח התיכון, הוא יוכל להרחיב את הממשלה ולממש את תוכנית המגירה הישנה שעליה דן בשנה האחרונה עם יצחק הרצוג.



גרינבלט נועד עם הרצוג בביקורו האחרון בארץ וגם שוחח איתו בטלפון. בסוף השבוע אירח גרינבלט לארוחת ערב משפחתית בביתו את שותפתו של הרצוג למחנה הציוני, ציפי לבני. בצד של הרצוג ולבני לא מרבים להתבטא באשר למפגשים הללו, אבל ל"מעריב־השבוע" נודע כי גרינבלט בעצם "הצליב" את המידע ששמעו אנשי הנשיא מאנשי נתניהו, שלפיו ראש הממשלה מסונדל ימינה וההיתכנות הפוליטית למהלך מדיני משמעותי מצומצמת מאוד. בוושינגטון, לפחות נכון לרגע זה, חושבים אחרת.



הרצוג, בנאומו השבוע בפני השדולה הפרו־ישראלית איפא"ק בוושינגטון, אמר: "קיימת הזדמנות נדירה עם הממשל החדש ללכת למהלך איזורי היסטורי על בסיס היוזמה הערבית. זו הזדמנות נדירה להתקדם למהלך איזורי אמיתי". התבטאויותיו מזכירות את הדברים שאמר סביב המו"מ שניהל בשנה החולפת עם נתניהו להקמת ממשלת אחדות לאומית לצורך "מהלך איזורי". 



יצחק הרצוג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בינתיים, גוברת מאוד הדאגה בירושלים נוכח הפעלתנות המפתיעה שמגלה ממשל טראמפ בכל הקשור לנושא המדיני. ההערכה היא כי טראמפ עצמו הוא הכוח המניע של האנרגיה המתפרצת מוושינגטון לכיוון המזרח התיכון וכי הוא מתעתד להגיש הצעה ל"דיל אולטימטיבי" לאחר שיסתיים הסיבוב הראשון של המגעים והפגישות שהוא מקיים עם כל הצדדים הפוטנציאליים.



בירושלים עוקבים אחר העובדה ששליחו של הנשיא, ג'ייסון גרינבלט, משתתף באופן חסר תקדים בוועידת הליגה הערבית המתקיימת כעת בעמאן. בשבועיים הקרובים יפגוש טראמפ את הנשיא המצרי א־סיסי ואחריו את אבו מאזן, ולאחר מכן ישלים את גיבוש המתווה הנשיאותי.



בינתיים, עוד לא הושגה ההסכמה המיוחלת בין ישראל לארה"ב באשר לבנייה בהתנחלויות. ממשל טראמפ מתגלה כממשל אוהד מאוד בתחום המילולי, אבל ענייני הרבה יותר ואובייקטיבי בתחום המעשי: האמריקאים לא מתכוונים להכשיר בנייה ישראלית חסרת אבחנה ביהודה ושומרון והעובדה כי עדיין לא הושגו ההסכמות מוכיחה שהמצב אינו זה שהימין בישראל ייחל אליו.



יש לציין כי יו”ר ש”ס ושר הפנים אריה דרעי צייץ אמש כי נפגש עם הרצוג בבר המצווה של בנו של מנכ”ל משרדו, אריאל משעל. בציוץ כתב דרעי: “נוכח האתגרים העומדים בפני המדינה, הרצוג ומפלגתו צריכים להצטרף לממשלה”. הרצוג ענה לדרעי בציוץ משלו: "בוא תצטרף לממשלה החלופית. זה המוצא הנכון לישראל".