התקיפה המפתיעה שבוצעה הלילה (שישי) בסוריה ועליה החליט בהחלטה מהירה מאוד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, היא בעצם הכניסה שלו לתפקיד כשלושה חודשים לאחר שהושבע לנשיאות. בכך גם טראמפ מאותת לכל העולם כי הוא חותר להחזיר את ארצות הברית למעמד הבכורה שלה, של בעל הבית והשוטר הבינלאומי. לומר כי טראמפ הפתיע במהלך הזה יהיה זה בלשון המעטה. ספק אם מישהו ציפה או צפה שזאת תהיה החלטתו לאחר שיום קודם לכך הביע את זעמו על נשיא סוריה בשאר אל-אסד בשל המעשה הזה, ואת זעזועו מפני מראות הילדים שנחנקו למוות בתקיפת הנשק הכימי באידליב שבצפון סוריה.



במעשהו זה הראה טראמפ כי הוא אינו חושש מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין וזאת גם אם לרוסיה יש עליו חומר מביך ומפליל מהתקופה שעוד היה איש עסקים וביקר במוסקבה. במילים אחרות, טראמפ אומר לפוטין, "אני לא חושש ולא סחיט". התקיפה בסוריה מעידה עד כמה היה קודמו, ברק אובמה, נרפה ורופס כשהתקפל ברגע האחרון למרות שקבע ששימוש בנשק כימי הוא "קו אדום" אך לא תקף כשאסד תקף בגז את אזרחי מדינתו ב-2013.




איתות למדינות הנחשבות "סוררות"



ישראל עודכנה מראש על התקיפה ובלשכת ראש הממשלה ודובר צה"ל פירסמו הודעות התומכות במהלך הצבאי של ארצות הברית. התקיפה האמריקאית מאותתת למדינות הנחשבות "סוררות", כמו צפון קוריאה ואיראן, כי בבית הלבן יושב אדם בלתי צפוי ונחוש שפיו ולבו יכולים להיות שווים. המהלך הזה היכול להיות גם איתות לישראל כי כשנשיא ארצות הברית אומר שהוא מתכוון ומאמין לסיכויים להביא את הדיל האולטימטיבי הוא מתכוון לכך ברצינות.



יתכן וזאת הסיבה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ואפילו שר החינוך נפתלי בנט הסכימו להקפאת בנייה חלקית בהתנחלויות, לאחר שקיבלו יותר מרמזים מהממשל וחששו להרגיז את הנשיא האמריקאי. על אף שארצות הברית עדכנה מראש על התקיפה והבהירה כי היא מכוונת נגד צבאו של אסד יהיה מעניין לראות איך יגיב פוטין אישית אם בכלל והיכן.