שני פיגועי הטרור במצרים היום (ראשון) בשתי ערים שונות נגד כנסיות קופטיות, מעידים כי מדובר במבצע מתוכנן היטב שהיה כרוך בהכנות והוא אינו תוצאה של החלטה של הרגע האחרון. מי שעומד מאחורי הפיגועים האלה הם ככל הנראה דאעש סיני או שלוחותיו במצרים עצמה, או התארגנות חדשה של ארגון אסלאמיסטי דומה.



המטרות שנבחרו אינן חדשות. המיעוט הקופטי, המונה כ-10% מאוכלוסיית מצרים, הוא יעד להתקפות של מוסלמים קיצוניים ולהתנכלויות שלהם זה שנים. גל הפיגועים החל עוד בתקופת המשטר הקודם של האחים המוסלמים בראשות הנשיא מוחמד מורסי, ונמשך גם כעת, בתקופת הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי.



יצוין כי עם התגברות הטרור של דאעש בסיני בוצעו כמה מעשי טבח בקופטים, בעיקר בצפון חצי האי סיני, ורבים מבני העדה עזבו את סיני ועברו למצרים גופא. בחודשים האחרונים נחלו צבא מצרים וכוחות הביטחון כמה הישגים משמעותיים נגד הטרור של דאעש, אך נראה כי ככל שמצוקתו של הארגון בחצי האי גוברת, כך הוא מנסה להעתיק את מאבקו אל ערי מצרים.



מי שביצע את הפעולה הזאת ביקש להשיג כמה הישגים מקבילים. הוא פגע ב"כופרים" הנוצרים הקופטים, הוא ביקש אולי להתנקש במנהיגם, האפיפיור הקופטי תאודורוס, שפגיעה בו נמנעה בזכות ערנותם של השוטרים שניצבו בפתח הכנסייה העתיקה באלכסנדריה, שהיא משכנו, והם גם מבקשים, בראש ובראשונה, לערער את שלטונו של הנשיא א-סיסי, במיוחד לאחר ההתקרבות שחלה בינו לבין הממשל החדש בארצות הברית. רק בשבוע שעבר ביקר הנשיא המצרי בוושינגטון ונפגש עם הנשיא דונלד טראמפ.



ההתקרבות של מצרים לארה"ב מדאיגה את האסלאמיסטים. פגישת טראמפ וא-סיסי בבית הלבן בשבוע שעבר. צילום: רויטרס
ההתקרבות של מצרים לארה"ב מדאיגה את האסלאמיסטים. פגישת טראמפ וא-סיסי בבית הלבן בשבוע שעבר. צילום: רויטרס



אחת ממטרות המשנה היתה להסית ולסכסך בין הרוב המוסלמי למיעוט הקופטי וכבר היום, זמן קצר לאחר הפיגועים, יש דיווחים במצרים על מתיחות גוברת בין שתי העדות. אפשר שהיה בכך איתות לוותיקן לגרום לביטול של ביקורו הצפוי של האפיפיור פרנציסקוס במצרים. לפי שעה אין שום סימן כי האפיפיור מתכוון לבטל את הביקור, על אף שחלק מיועציו מציעים לו זאת בשל החשש מאי היציבות במצרים ומהסכנה הנשקפת לו בביקור הצפוי.



מן הראוי להזכיר כי רק לפני שבוע קרא המטה ללוחמה בטרור לישראלים שלא לצאת לסיני בחג הפסח. למרות אזהרת המסע החמורה, שדיברה באופן ברור על כך שיש מידע על כוונות לבצע פיגועים, לא מעט ישראלים לא שמעו לה ויצאו לסיני או מתכוונים לעשות זאת בחול המועד. אולי אירועי היום במצרים ישנו את דעתם ויחדדו את הכרתם כי ביקור בעת זו בחצי האי הוא סכנת נפשות.