במערכת הביטחון לא מתרגשים מיוזמת רוסיה, טורקיה ואיראן להכריז על ארבעה אזורים שיהיו אסורים לטיסה כולל בקוניטרה בקרבת גבול ישראל. ארוכה היא הדרך בין קבלת ההחלטה לביצועה. תקדימי העבר הוכיחו כי רוב ההחלטות לצמצום האלימות בסוריה שהתקבלו ליד שולחנות הדיונים לקידום השלום במדינה לא מומשו בשדות הקרב.



הפעם ההחלטה התקבלה מבלי הסכמת המורדים שמתנגדים למעורבות איראן בתהליך השלום בכלל ובהחלטה זו בפרט. נציגי המורדים עזבו את אולם הדיונים המתקיימים באסטנה בירת קזחסטן. הם רואים באיראן צד מעורב התומך במשטר אסד ומתדלק את האלימות על ידי שליחת מיליציות לוחמות כולל חיזבאללה לעזרת המשטר, ועל כן אינו יכול להיות מתווך לשלום.



גם בין רוסיה לטורקיה ישנם הבדלים מהותיים באשר לביצוע ההחלטה. רוסיה מעוניינת שהאזורים שיוקמו יהיו לצרכים הומניטריים בלבד של העברת מזון וציוד רפואי ואילו טורקיה רוצה להקים בהם גם מחנות לפליטים, כדי לצמצם את נטל הפליטים בשטחה. בכל מקרה יודגש כי לא מדובר באזורים בשליטת דאעש ואל-קאעידה.



אולם, החשוב מכל הוא עמדתה של ארצות הברית. האם היא תתמוך במהלך כזה? הממשל מעוניין לצמצם את רמת האלימות, אך אינו מוכן לנטוש את תמיכתו במורדים המתונים והחלטה זו נראית על פניה כמכוונת להחלישם.



העמדה שלו היא החשובה. טראמפ. צילום: Getty images
העמדה שלו היא החשובה. טראמפ. צילום: Getty images



בכל מקרה, רוב התקיפות המיוחסות לישראל, לפי פרסומים זרים, בוצעו בעומק שטחה סוריה ולא באזורים המיועדים להפוך לאסורים לטיסה. לפי הפרסומים הזרים רק במקרים ספורים חיל האוויר פעל בקרבת הגבול באזור קוניטרה וזאת כדי לסכל תכניות של חיזבאללה ותומכי איראן אחרים לבצע פיגועים נגד ישראל. בתקיפות אלה נהרגו גנרל איראני, ג'יהאד מורנייה ופעילי טרור אחרים.



במערכת הביטחון מעריכים כי אם תמומש ההחלטה שהתקבלה באסטנה, ישראל תמשיך לפעול גם מהאוויר נגד פעולות טרור שיכוונו נגדה ומדגישים כי רוסיה מבינה ומכירה בקווים האדומים של ישראל כפי שראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו אמר בראיון חג העצמאות לערוץ תשע המשדר ברוסית.


.