תקיפת משלוחי הנשק של איראן לחיזבאללה בשדה התעופה הסורי אין קשר לביטחון ישראל. התקיפה הייתה חלק מהמאמץ של ממשל טראמפ והציר הסוני לתת פייט מול ולדימיר פוטין, איראן ובשאר אסד במאמץ המלחמתי על שרטוט אזורי ההשפעה בסוריה ובעיראק. כשחיל האוויר מפציץ בשדה התעופה של דמשק, המשמעות היא לא רק שישראל משמידה נשק של חיזבאללה, אלא גם שצה"ל משרת את האינטרסים האמריקאיים במזרח התיכון. ארסנל הטילים של חיזבאללה לא יינזק משמעותית מההפצצה. אם זה לא ילך באמצעות מטוסים ושיירות, זה ילך באלף ואחת דרכים אחרות.



קצין בכיר שתדרך כתבים צבאיים לפני יום העצמאות אמר: "יעד התקיפה בסוריה כלל כמאה טילים שיועדו לחיזבאללה. חלקם הושמד וחלקם הגיע לחיזבאללה". מה ששכח לומר הוא שצה"ל במקרה הזה הוא שכיר החרב של ארה"ב. לא רק שהתקיפה לא תשנה בגדול את מאזן הכוחות - היא עשויה לדרדר אותנו למלחמה. ונחשו מי ירוויח נקודות מול פוטין בלא לסכן אף חייל או אזרח אמריקאי? נכון: דונלד טראמפ. ואחרי שהערבים של פוטין והיהודים של טראמפ יספגו נזקים ויקברו את מתיהם, נחזור אנחנו בדיוק למצב הנוכחי, שהוא מאזן אימה שביר ונפיץ.



הבעיה עם הפירוטכניקה של טראמפ היא שמדובר במלחמה אבודה מראש. האמריקאים הפסידו בקרב על סוריה לפני כמעט שנתיים, ברגע שבו החליטו הרוסים להתערב פיזית וברוטאלית במאמץ הקרבי הסורי. ה"הפסד" הזה נבע מהחלטתו המודעת של ברק אובמה, כבר לפני כחמש שנים, לא להיות מעורב במלחמה מול הציר השיעי. זו הייתה החלטה חכמה מדינית, צבאית ומוסרית. מעורבות מעין זו חייבה פעולות רצחניות, ואובמה החליט שדי לו בנזקים המשניים (הרג אזרחים) בפעולת המל"טים נגד דאע"ש.



אובמה הבין שהתייצבות הציר השיעי, כולל איראן, רוסיה, חיזבאללה וסוריה, מול הציר הסוני, כולל ישראל, ירדן, המפרציות ומצרים, היא עובדה מוגמרת. אופס! מצרים בחוץ. א־סיסי, שמבין גם הוא בקלחת המקומית, מפתח בחודשים האחרונים קשרים עם משטר אסד. כלומר מכיר בעובדה שאסד כאן כדי להישאר.



הרקע לתקיפה האמריקאית בסוריה, כמו הפעלולים בקוריאה הצפונית, הוא המצוקה הנוראית והביצועים הכושלים של ממשל טראמפ. החשבון המסורתי של מאה הימים לכהונתו הגחיך אותו לממדים של שוטה הכפר. אבל בינתיים גילה טראמפ את הפוטוגניות המהפנטת של מטוסים ממריאים, טילים מתפוצצים וספינות מלחמה מפלחות את הגלים. והוא משתעשע בארסנל הזה כמו ילד בלונה פארק או כמו מפיק טלוויזיה ציני וערום, שמבין כיצד האפקטים האלה עובדים על העם.



וכמו כל עם מהונדס שהואבס במנות קרב לאומניות, גם (חלק מן) האמריקאים, כולל הימין בישראל, קופצים לדום בעיניים מזוגגות כשהתותחים יורים - לא חשוב על מה ולמה ועל מי. עובדה: כמה בומבות והרייטינג ממריא.



הנכון הוא שלנתניהו יש חשבון נוסף. זה לא יהיה פרוע מדי להניח שהתשלום שהוא דורש תמורת הפעלת צה"ל וסיכון אזרחי ישראל הוא תמיכה אמריקאית בהתנחלויות בגדה, בבקעה וברמה. אלא שכאן יש לנתניהו עסק עם סוחר שמצוות הדת האמיתית שלו היא לקנות בזול ולמכור ביוקר. לא יהיה פרוע מדי להניח שטראמפ בביקורו בארץ ישווק איזה פסוק שיגרום לימין לצהול, אבל לא ישנה בפסיק את המצב הנוכחי. אם טראמפ משקר לאזרחיו בלי למצמץ, למה שלא יעבוד על עובדי הקבלן שלו?



מדיניות הסף



אם ישראל תידרדר בעקבות המצב לסיבוב מלחמתי, ותכה כמובן את אויביה, המרוויח הגדול יהיה טראמפ, ולזה בדיוק מכוון אותו קצין בכיר שתדרך את הכתבים: "האיום החמור מבחינתה של ישראל הוא חיזבאללה בגבול הצפון, אך האיום הנפיץ ביותר הוא דווקא חמאס ברצועת עזה". שום דבר כמובן לא חדש, אבל מחייב הסבר מה פתאום הקצב"כ הזה קופץ ואומר דברים לגמרי מובנים מאליהם? ההקשר הוא ההבנה שהצירוף של התקיפות בסוריה המיוחסות לישראל והלחץ ברצועה עלול לדרדר את המצב לסבב לחימה כללי.



"תוך ימים ספורים", הזהיר הבכיר, "לא תהיה אספקת חשמל לרצועת עזה בשל המחלוקת בין הפלגים הפלסטיניים". בהמשך גילה טפח ממדיניות ההליכה על הסף של ישראל: "מעניין יהיה לראות כיצד חמאס ינהג, האם ימשיך לחזק את תשתיות הטרור או יפנה משאבים לפתרון בעיית החשמל". מה שנשמע בדיוק כמו הודאה בשיתוף פעולה בין הרשות וישראל בלחץ על חמאס שתוצאותיו כאמור עשויות להיות הרסניות לישראל. אם אותו קצב"כ סקרן לדעת כיצד ינהג חמאס, אני יכול לחסוך לו לילות שימורים של כל אגף המחקר: חמאס לא יפסיק להתחמש. לא משום שהוא רוצה לתקוף את ישראל אלא משום שהוא פוחד מאיתנו - ובצדק.



מילא שהקצב"כ סקרן באשר לתגובת חמאס נוכח עצירת התשלומים של אבו מאזן, אבל ברגע שבו הוא נוגע בעניינים שנדונים ב"ניו יורק טיימס" וב"וושינגטון פוסט", יש לו בעיית אמינות אמיתית: הוא מדבר על המתיחות "הגרעינית" בקוריאה הצפונית, ש"עלולה להיות בעלת השפעה ביטחונית על ישראל, בעיקר נוכח אפשרות שהעימות בין וושינגטון לפיונגיאנג יפגע ביכולתה של ארה"ב לסייע בביטחון המזרח התיכון". באמת? הכיצד? זו לפחות הערכת מצב מוזרה אם לא מופרכת. לך דע מי האכיל שם את מי. ליברמן, שהצהיר כרגיל ללא כיסוי כי "לעימות עם קוריאה הצפונית יש השלכות ישירות על ישראל", או אמ"ן מחקר, שנהנה לשחק בקישורים אקזוטיים.



בהמשך הידרדר התדרוך של הקצב"כ לפסים פוליטיים לחלוטין, כאשר הדברים שאמר לכתבים על שוברים שתיקה אינם שונים מדברי א.א.א (אישה אחת אמרה): "הם חותרים תחת אושיות הצבא", היגג, "נפגשתי איתם פעם ואמרתי להם: 'יש לי הערכה רבה לשירות הקרבי שעשיתם, אבל הערכה נמוכה למוסריות שלכם, כי מה שאתם מתארים זה פקודה בלתי חוקית בעליל, והייתם צריכים להימנע מזה בזמן אמת'", אמר הבכיר. אז א': אם זה בלתי חוקי אזי שישפטו אותם; ב': ציפי חוטובלי כבר אמרה זה בקול הרבה יותר ענוג.



הדרך היחידה להתמודד עם המציאות הזו היא לנצל את המצב הנוכחי שבו הסורים וחיזבאללה מדממים. לא כדי להחטיף להם מדי פעם אלא כדי לנהל מולם שיחות מסודרות להפסקת אש. לא שלום, לא הסדר מדיני, אלא הפסקת אש. לא צריך להכיר בהם אלא בעובדה שהם שם כדי להישאר, והג'וב שלנו כמדינה (לידיעת הקצב"כ) זה לנטרל את המרעום הנוכחי ולא להפציץ לטובת הסעודים והאמריקאים.


[email protected]