המתקפה העזה של נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן אתמול, הדהימה את ישראל והתקבלה כרעם ביום בהיר. היא הגיעה משום מקום ובמשרד החוץ, במערכת הביטחון ובקרב המומחים מתקשים להבין את העיתוי. ההסבר הראשון הוא האירוע שבו נאמרו הדברים. זה היה כנס מוסלמי באיסטנבול לציון יום אל־קודס. פורום כזה מזמין ביקורת נוקבת ואף מתלהמת, כשברקע כוונת הממשלה לחוקק את חוק המואזין. קשה לצפות מאיש כארדואן לפספס הזדמנות שכזו ולהתאפק.



הסבר נוסף הוא אופיו של נשיא טורקיה. הוא אימפולסיבי ובלתי צפוי. נראה ששוב “קפץ לו הארדואן”. זה קרה לו ביחס למדינות אחרות ולמנהיגים אחרים בעולם וזכורה במיוחד התנהגותו מול הנשיא המנוח שמעון פרס ז”ל בוועידת דאבוס. אפשר שדבריו אתמול הם בבחינת תמרור אזהרה לישראל על התנהלותה כלפיו. עד כמה שידוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא בירך בפומבי, בשיחת טלפון או באיגרת, את ארדואן על ניצחונו במשאל העם, כפי שמקובל בין מנהיגים - ובוודאי כפי שנוטה נתניהו לעשות במקרים דומים. מבחינה זו, תגובת ישראל הייתה צוננת וקרובה יותר לאירופה מאשר לחיבוק שארדואן זכה לו מנשיא ארה”ב דונלד טראמפ.



התחממות בספק






גם התגובות בתקשורת הישראלית, שהשוו את ארדואן לסולטן מודרני בשל צעדיו נגד מוסדות דמוקרטיים והתקשורת, הרגיזו את מנהיג טורקיה. שגרירו בישראל, המקורב לו מאוד, כתב מכתב זועם לעיתון "הארץ", ובו גם טען כי התמיכה שהביע העיתון בכורדים היא בעצם הזדהות עם טרוריסטים.


דבריו אתמול של ארדואן מהווים את המתקפה הקשה ביותר של נשיא טורקיה על ישראל מאז נחתם לפני כשנה הסכם הפשרת היחסים בין שתי המדינות, ששם קץ למתיחות ולהידרדרות היחסים מאז תקרית המרמרה ב־2010.



מאז אותו פיוס הלכו היחסים והשתפרו. קשרי המסחר, הכלכלה והתיירות, שהיו סבירים קודם לכן, התחזקו. אומנם הקשרים הביטחוניים והמודיעיניים, שפעם היו המסד שעליו הושתתו היחסים, לא התקדמו באותו הקצב כמו הקשרים האזרחיים - אך גם כאן ניכרה מגמה של רצון לקדמם. טורקיה מינתה לאחרונה נספח צבאי בשגרירותה בתל אביב וחברות ישראליות וטורקיות החלו לדבר על חידוש מיזמים ביטחוניים, בעיקר בתחום ההייטק והסייבר.



ברור שהתבטאותו של ארדואן תפגע בקצב נרמול היחסים ולא תוסיף להם בריאות. גם תגובתה הנוקבת של ישראל לא מסייעת לכיבוי הלהבות. בהודעה זריזה ביותר שפרסם המשרד (בהנחיית ראש הממשלה) נאמר כי “מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב” - רמז עבה לכך שטורקיה בעצם איננה דמוקרטיה אמיתית. ארדואן לא יאהב לקרוא את נוסח התגובה הזה.



בישראל מקווים שההתבטאות של נשיא טורקיה תהיה חד־פעמית ולא אות לבאות, ושהיחסים ימשיכו להתנרמל ולהתחזק. אלא שאצל ארדואן - לעולם אין לדעת.