בגיליון יום שישי האחרון ניתחתי את דוח מבקר המדינה בעניינו של השר אורי אריאל ובעניינם של הגרעינים המשימתיים השונים, ולאור הניתוח הזה הבעתי את עמדתי, שלפיה מדובר בדוח מוטה ועקום עד מאוד. בין השאר, הערתי שיש דבר מה מוזר בעובדה שארגון מולד וחברי הכנסת של השמאל טוענים שוב ושוב שהשר אריאל לקח כסף מהפריפריה וחילק למקורביו במרכז הארץ, כשבאופן תמוה אותם אלה שלכאורה מהם נלקח הכסף – בהם גרעינים של ארגוני שמאל המזוהים עם מפלגת העבודה – דווקא מביעים תמיכה בשר ובמהלכיו. 



אם לומר את האמת, התלבטתי אם להתייחס באופן כלשהו לארגון מולד. הארגון הזה קנה לעצמו שם של ארגון חפיפניקי ומאוד לא רציני. לא משום דעותיו אני כותב את הדברים, שהרי בשמאל יש לא מעט ארגונים ופעילים שהם בני פלוגתא פוליטיים רציניים וחשובים. העניין הוא שמולד התגלה בעבר במערומיו והתברר, פעם אחר פעם, כארגון מניפולטיבי, שכדי להגיע לשורה התחתונה "הנכונה", לא בוחל בטריקים ובשטיקים. 



כך זה קרה למשל ב"תחקיר" עמוס בספקולציות וניחושים, שבדק את עלות המאחזים ופורק על ידי חיים לוינסון, איש "הארץ", שלא השאיר בו אבן על אבן. כך קרה ב"תחקיר" שמצא כי תושבי הר חברון מקבלים מהחטיבה להתיישבות סיוע ששוויו 1,418 שקלים לנפש לשנה, בעוד תושבי חוף אשקלון מקבלים סיוע ששווה 12 שקלים לנפש לשנה. "בדיחה", כינה אז את ממצאי התחקיר הזה ראש מועצת חוף אשקלון יאיר פרג'ון, מי שלפי הטענה על חשבונו חגגו המתנחלים. בדיקה קלה גילתה אז שבמולד התעלמו מסיוע בהיקף עצום שהעניקה המדינה לעוטף עזה וגם שכחו לספור את הטבות המס הגדולות שמקבלים שם התושבים, המגיעות לבדן לעשרות אלפי שקלים בשנה. 



את המניפולציות של מולד בכל הקשור לתקציבי הגרעינים אפרוש במקום אחר, לא אלאה אתכם כאן. ובכל זאת, סיפור אחד שמפיצה מנכ"לית מולד, ליאת שלזינגר, מי שאחראית לסדרת ה"תחקירים" שהזכרתי לעיל, הסביר לי משהו על הבסיס שעליו צומח כל הדיון הזה. זה היה כששלזינגר העלתה לרשת צילום מתוך מסמך של גרעין הפועל בתל אביב, וממנו עולה כי עקיבא סמוטריץ', אחיו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', משמש כחבר הנהלה בעמותה שקיבלה תקצוב ממשרד השיכון. שלזינגר הייתה משוכנעת שיש לה ביד אקדח מעשן. אורי אריאל היה שר השיכון. בצלאל סמוטריץ' הוא חבר מפלגתו. אח של בצלאל סמוטריץ' הוא חבר הנהלה בעמותה שמקבלת תקצוב ממשרדו של אריאל. הנה השחיתות. 



יכולתי להסתפק בתזכורת קטנה, שלפיה ההחלטה על חלוקת התקציב התקבלה ב־2013, כשסמוטריץ' עוד לא היה חבר כנסת, ולהפיל את כל מגדל הקלפים הרעוע הזה. אבל כשקראתי את הטקסט של שלזינגר, הבנתי פתאום שבמקום שממנו היא באה, המילה "עמותה" מתחברת בראש אוטומטית לבוננזה כספית. שלזינגר פשוט לא מכירה משהו אחר. סמוטריץ' האח, שמתגורר בשומרון, משמש כחבר הנהלה בעמותה התל־אביבית הזאת בהתנדבות. אפילו החזר נסיעות מביתו בשומרון הוא לא מקבל. הוא פשוט מאמין במה שהוא עושה. אין לו שום רווח מהעניין. 



לפסול את העמותה מלקבל תקציב רק משום שהוא מתנדב בה זה בערך כמו לפסול תקציב לעמותת "לתת", רק משום שאח של חבר כנסת ממפלגתו של השר האחראי מתנדב בחלוקת סלי מזון. אחיו של סמוטריץ' רואה בפעילות התנדבותית משום תרומה לקהילה. שלזינגר רואה בפעילות כזאת שחיתות. תבחרו לבד למי אתם מרגישים קרובים יותר. כי כאן מתחיל ונגמר הכל.