מדורי הפלילים היו עמוסים במקרי אונס קבוצתי רבים שהתפרסמו החודש. משלושת החשודים באונס הקבוצתי של הנערה מהדרום, לאונס הקבוצתי של הנערה בת ה-17 בתחנה המרכזית ובמלונית בתל אביב על ידי שני חשודים, הנערה בת ה- 16 מיהוד שנחשד כי נאנסה על ידי שישה חשודים ששוחררו לבסוף ללא כתבי אישום, ועד לחשד לאונס הנערה בת ה-17 מהרצליה שעורר תהודה תקשורתית רבה עם צאת קמפיין המפורסמים לגיוס כספי שיקום עבור הנערה ומחאת החוטיני, והכל כאמור לכאורה.



הפרקליטות עמדה על המוקד בשבועות האחרונים, וגרפה חיצי ביקורת קשים על סגירות התיקים בגין עבירות מין, הן מהציבור הרחב, ובפרט מארגוני נשים פמיניסטיים ובסוף השבוע האחרון התבשרנו על קיצו גם של תיק אחר שנסגר במקרה האונס הקבוצתי של הנערה בת 17 מהדרום, למרות המלצת המשטרה להעמיד את החשודים לדין, למרות עדותה האמינה של המתלוננת ולמרות שאחד החשודים הודה כי צילם את חברו בווידאו מקיים יחסי מין בכפייה עם הנערה. לפני שחרורם, כתבו החשודים מכתב התנצלות לנאנסת בו אמרו :"צר לי אם נפגעת, לא הייתה לי כל כוונה. קבלי את התנצלותי הכנה. מאחל לך הצלחה בכל אשר תפני", בפרקליטות טענו כי "הם רואים בהתנצלות אקט חינוכי ואמפתי לטובת המתלוננת."



סגירת תיק בתמורה ל"אקט חינוכי" של מכתב התנצלות, יכולה לקרות רק בתיקי אונס. בנק שנשדד או תיק הרצת מניות לא היו נסגרים כך. האם זה מלמד כי כסף שווה יותר מאישה?



המקרה שזכה התעניינות רבה ולסיקור תקשורתי נרחב היה האונס הקבוצתי לכאורה של הנערה בת ה-17 מהרצליה, שכונה על ידי המשטרה "התפוז המכני". יחד עם קמפיין גיוס הכספים לשיקום הנערה לאור מצבה הכלכלי הקשה של המשפחה קשת היום, ובשל מצבה הנפשי הקשה של הנערה שסבלה מפוסט טראומה ודרש טיפול ושיקום מקצועי ומידי, גם במקרה הזה בחרה הפרקליטות לשחרר את החשודים ממעצר בית מאחר והמתלוננת הייתה במצב שלא אפשר לה להתעמת איתם.



חשוד במעורבות באונס הקבוצתי בהרצליה. צילום: אבשלום ששוני



דרישת העימות הייתה תמוהה למדי, מאחר והמשטרה קיבלה חמש עדויות שונות מהמתלוננת, כשהעדות החמישית הייתה מספקת והפרקליטות הודיעה בסופה שדרישת העימות ירדה מהפרק. אבל אז, במפגש הפרקליטה עם הנערה שנערך בשלישי האחרון, נאמר שתנאי להארכת מעצר הבית והמשך חקירת החשודים הוא עימות של המתלוננת, דבר שמצבה הנפשי לא אפשר לה וגם מגובה ומעוגן על ידי חוות דעת מוסמכת על ידי המטפלת הקלינית שלה, וניתן למתלוננת פחות מיממה להחליט האם היא מוכנה לערוך עימות.



דרך קלוקלת בה הלכה הפרקליטות שנים



המתלוננת קרסה נפשית לנוכח הלחץ והפרקליטות שחררה באותו יום את החשודים ממעצר הבית, למרות עדויותיהם הסותרות של ארבעת החשודים והניסיונות לשיבוש ההליכים על ידם, למרות שנמצאו האזיקים בהם כפתו את הנערה, למרות שפורסם כי סיממו אותה ולמרות כל הראיות שנמצאו כמו גם החבלות בגופה של הנערה.



חשוב להדגיש, כי עימות הוא הליך חקירה וולונטרי שאי אפשר לחייב את מי מהצדדים להשתתף בו - לא את החשוד ולא את המתלוננות. עוד מיותר לציין, כי בעת האירוע הקשה עיניה של המתלוננת בת ה-17 היו מכוסות, כך שלמעשה, מבין ארבעת החשודים, היא מודעת למרבה הזוועה רק לזהותו של החשוד המרכזי.



מחאת החוטיני מול פרקליטות תל אביב. צילום: אבשלום ששוני



הרשתות החברתיות קרסו, ארגוני נשים זעמו, פוסטים קשים התפרסמו. פוסט אחד של עו"ד צחי לסרי ,שזכה לשיתופים רבים כלל את הטענות כי "כחוקר לשעבר ביחידה ארצית וכעורך דין בהווה, נדמה לי כי המסר של שחרור החשודים באונס שהתרחש בהרצליה הוא ברור: ככל שהאונס אלים יותר ומצב הקורבן קשה יותר, התוקף יצא מזה יותר בקלות. בשם הצדק המזויף ולתפארת מדינת ישראל".



דוח הביקורת על הפרקליטות שיצא השבוע בנוגע למכון לרפואה משפטית מלמד אותנו על הדרך הקלוקלת בה היא נוהגת ללכת שנים. כמו כן, בשנת 2015 התפרסם דוח ביקורת שנגע ליישום זכויות נפגעי עבירה בפרקליטות והממצאים היו כי זכויותיהם של הקורבנות לא מיושמות. מאז שום דבר לא יושם, בדיוק לפני שנתיים מהיום הוגשו כתבי אישום בפרשת רונאל פישר ורות דוד. הבטיחו לנו רעידת אדמה וניקוי אורוות. כשסוגרים תיק אונס במכתב התנצלות - לא נראה שההבטחה התממשה. בינתיים, מצבה הנפשי של הנערה מהרצליה מוסיף להיות קשה, היא צמודה למיטתה ולא יוצאת מביתה, והכרעה בגין התיק טרם התקבלה.



הכותבת השתתפה בקמפיין למען הנערה שעל פי החשד נאנסה בהרצליה