מישהו חייב להסביר למירי רגב נתון בסיסי בהבנת המציאות. כשהיא צורחת "לא אממן", לא משנה מה בדיוק, היא לא מממנת אף אחד. זה לא כסף שלה, אפילו לא אגורה: זה כסף ציבורי. כסף שהמדינה גובה באמצעות חוקים, כדי לסרסר את אזרחיה ותושביה לעבוד ולהרוויח כמה שיותר. אז כשמירי צורחת: "מופע עירום לא ייתכן במדינה יהודית ודמוקרטית", זה הזמן להזכיר לה ולשאר החברים בקולקציית האפסים שהיא נמנית עמה, שלא כל היהודים מסורסרים לעבוד ולממן טיפוסים שכמותה. החרדים, למשל, ברובם המכריע עוד לא שוקלים את הערך הבסיסי שנקרא עבודה לשם פרנסה.



את הבטלנים והעלוקות מירי דווקא אוהבת לממן. תא"ל (במיל') רגב, כפי שהיא חותמת על הפמפלטים שהיא משחררת לציבור מדי יום, עוד לא צרחה לחרדים שהיא לא תממן את אלה שמתפרעים ושורפים כל מה שזז ומפריע לאנשיהם להמשיך להתבטל בישיבות - ולהימנע משירות צבאי ו/או כל תרומה אחרת לחברה. יש חוק שירות ביטחון? תא"ל רגב לא מכירה בו, כנראה משום שזה לא משרת את ענייניה.



אז עכשיו היא נטפלת לפסטיבל ישראל. אני לא כזה תרבותי, אולי צפיתי בחיי בשניים־שלושה מופעים של הפסטיבל, לא זכור לי אפילו אם נהניתי. אבל יש כאן ציבור שחובב אמנות, וכאחד שהמדינה מסרסרת בכספו (ושום שליח ציבור עוד לא צעק בשבילי "געוואלד" על יותר מ־60% מהכסף שנלקח ממני), אני מרגיש חובה להגיב.



המלצה למופעים אלטרנטיביים



איני מבין בזה מספיק כדי להביע דעה אם עירום נחוץ או לא, אלו שכן מבינים לא פוסלים עירום, ודואגים שמופעים שכוללים עירום לא יפגעו ברגשות הציבור כולו. חרדים שלא משרתים בצבא, לא עובדים וכפועל יוצא מכך לא משלמים מסים (ולא נותנים כסף למירי "לממן") לא חייבים להגיע לאותם מופעים, ואז "רגשותיהם" לא ייפגעו. אבל בשביל מירי התרבותניקית, החלטתי להציע מופעים שבטח יעניינו את הציבור בפסטיבל ישראל - והם אינם כוללים עירום פומבי, רחמנא ליצלן.



1. הרב ברלנד - עכשיו, אחרי ששוחרר ממאסר, הוא יציג בפני צאן מרעיתו איך מישש נשים. מובן שהן תהיינה בלבוש מלא, כי אסור לפגוע ברגשות הציבור. אחרת מירי לא תממן.



2. הרב יונה מצגר - הוא חייב מופע יחיד, אולי את הגרסה שלו לדילמת האסיר. חינוכי מאוד לעם היהודי בכלל ולפעוטות בפרט לדעת שהרב הוא גנב - ואיזה עונש פוסקת התוירה לגנבים?



3. הרב מוטי אלון - אחרי שהורשע בשני מעשים מגונים בכוח בנער בן 17, ולא נאסר, זה פשוט שוס לפסטיבל ולא פוגע בכלל ברגשות היהודים ובערכי המדינה היהודית הדמוקרטית.



4. פורום תקנה - מדובר בהתאגדות אמנותית שחייבת להיות חלק מפסטיבל ישראל. חברי הפורום הוגים ומוצאים פירושים ועונשים שונים לעברייני מין. למשל הפרק "איסור ייחוד", שבו העבריין לא יכול להיות עם קורבנו לבד בחדר אם הדלת סגורה. ואם הרב לא מקיים את האיסור החמור, אז אומרים לו נו־נו־נו בנקיטת חפץ. והוא אומר שהוא לא יעשה זאת עוד פעם - כלומר לא ייתפס או לא יאפשר לקורבנות נוספים להתלונן. שכן התלונה היא עבירה חמורה, והפורום לא אוהב מתלוננים. מה את אומרת, מירי? זה לא שוס לפסטיבל ישראל? את לא חושבת שאת חייבת לממן מופע כזה, לפחות בפריפריה שאת כל כך אוהבת? אני משוכנע שזה מתאים.



22 רבנים נחשדו ו/או הואשמו בפדופיליה מאז 2010 - מירי, מאחר שהרבנים האלו טרם לבשו כתום, את חייבת לנצל את המציאות הזו, ולשלב אותם כמופעי חימום לברלנד, אלון ומצגר, כי גם זה סוג של תרבות. באמת.



לא תגנוב



לא תגנוב. כן גב' מירי המממנת, הדיבר הזה מעסיק אותי כאשר אני מתייחס לשלטון, לכל שלטון. בכל המקורות שבהם גלשתי כדי להבין נכתב הפירוש: זלזול באחר, ברכושו ובכבודו. ובכן, אין ספק שקולקציית האפסים שבה את חברה מזלזלת באחר, ברכושו ובכבודו. אבל כדי להמחיש את הפירושים השונים, הנה כמה מופעים מומלצים וחשובים בממשלה שבה מכהנים שלושה חשודים בשימוש חריג בכסף לא שלהם.



1. אריה־גאנעב־זכאי־צדיק־תמיד - תסכימי עם הציבור, המשטרה והפרקליטות שייתכן שיש לנו כאן עבריין סדרתי שכבר הורשע בדין ונאסר, אבל עדיין חזר לכסף הציבורי. האם כתרבותיניקית אינך חושבת ש"משפחת דרעי" זה ממש יופי של מופע? הם יציגו בפני הציבור היהודי הדמוקרטי איך מקימים עמותות ומהי מטרתן; אריה־גאנעב יסביר לנו מעל הבמות איך עובד ציבור ונבחר ציבור, ששכרו תמיד מפורסם ברבים, מסוגל להגיע לרכוש גדול ורב; הגב' דרעי תציג בפני נשות ישראל החסודות מהיהדות הדמוקרטית, שאינן מתפשטות על הבמה רחמנא ליצלן, איך עושים שימוש נכון במושג עמותה.



כן, מירי, צאי ולמדי, ולמדי את בנות ישראל איך מנצלים נכון את העמותה, כצינור לניתוב כסף ציבורי וכסף של בעלי עניין, לצורך רווחה אישית. כי באמת שרוב הציבור המסורסר לעבודה קשה בכתריאליבקה רוצה גם הוא איזו עמותה או שתיים כדי לממן את צרכיו ולהפוך לעשיר גדול.



מירי, אם תדאגי לצילום המופע הזה כסרט עלילתי, אפשר להגיע איתו לפסטיבל קאן. ואם חסכנית את בכספי ציבור, תבקשי מהבמאי בני כרמלי שרק יצלם את המופע, משרד התרבות בראשותך ימכור ל־HBO ונעשה כמה לירות דפוקות. את הרי מחפשת 50 מיליון שקל כתוספת לחגיגות ה־70, אז הנה כסף על הרצפה. תחשבי יצירתי, הכל יהיה בסדר - וגם כמובן יהודי ודמוקרטי.



2. חיים כץ - אין ספק שהוא חייב להיות מהעוגנים של פסטיבל ישראל, מופע שאת חייבת לממן. חשדות לשחיתות אישית על מידע פנים בבורסה (כל אזרח היה שמייח שיהיה לו כזה - גם אני. תיקון: במיוחד ובעיקר אני); הסאגה של אב ובן בתעשייה האווירית. יש לי אפילו כותרת למופע: "אבות אכלו בוסר, ושיני בנים תקהינה".



המופע הזה, שאין בו עירום כלל, גם ימחיש לאזרחים איך מסרסרים בכספם ואיך פועל פשע מאורגן לכאורה, כאשר ראש הארגון משמש שר. האדון כץ גם ישמח (כך אני מקווה) לספר לנתיניו איך כשכיר כל חייו צבר רכוש שנאמד בעשרות מיליוני דולרים - ושוב, כמו אריה־גאנעב, הכל התחיל ממעות קטנות שהשתכר בעבודתו למען הציבור. יש חשש שהצופים ידמעו לנוכח ביש המזל שבו הם חיים, אז תמליצי לשלב קצת מוזיקת רקע של התזמורת האנדלוסית.



3. הבית ברחוב בלפור - זה חייב להיות מופע הנושא של פסטיבל ישראל בחמש השנים הבאות לפחות. עירום בוטה או סמוי זה באמת פאסה לעומת מה שקורה שם. מומלץ דווקא לפצוח בקליפ של יורש העצר, יאיר, שמבקש גם הוא סלפי עם דונלד; לעבור לסצינת הסיוד של הבית לכבוד ביקור הנשיא, ומחאה קולנית על השטיח המרופט; וחובה לצלם את סנדרה בוחרת לקיסרית שמלה. הרבה נשים בישראל היו רוצות שסנדרה תהיה גם הסטייליסטית שלהן, אך ידן אינה משגת.



חשוב מאוד־מאוד שהגברת תסביר במופע, אחת ולתמיד, אם היא באמת צורכת שמפניה ורודה, כי אנחנו לא סגורים על זה; משהו על הסיגרים של הבוס? הוא הרי משלם על זה, אז תראי לנו את הפעולה שבה הוא רוכש את הסיגר היוקרתי, קוטם את קצהו ומעשן בהנאה. מגיע לו ולנו; אחד השיאים האמנותיים של הבית בבלפור, ומומלץ לדעתי האמנותית, יהיה העדות הפתוחה של שלדון וד"ר מרים.



4. עו"ד יורם שפטל - מופע חבל"ז. מירי, הנה רק אתמול מחתה גילה אלמגור על התערבותך בתכנים של פסטיבל ישראל, ושפטל נזעק להגנתך: "גילה היא בהמה. תיקון, היא גרועה מבהמה, כי מבהמות אנחנו נהנים". דבריו הם ערך חשוב בתרבות של הימין, אבל חשוב מאוד שכל הציבור שצורך אמנות אכן יקשיב לדובר ולמטיף של המחנה. הוא גם יסגור לך את הפינה של שמעון פרס ז"ל. רק אתמול צרח: "שמעון פרס הוא אבי הרעיון של הקמת המדינה הנאצו־פלסטינית שמעבר לירדן".



מירי, את הרי לא אוהבת את התקשורת, נכון? ובגלל תפקידך התרבותי הרם, את לא יכולה לומר מה באמת את חושבת. אז שפטל ידבר בשבילך, אפילו בלי התערבות שלך בניסוח. חשוב שיאמר את דעתו על המחבלו־תקשורתיים. על בוז'י הרצוג הוא יגיע מוכן: בוז'ון־חנונון־מושחתון. יש לך משהו טוב יותר מזה? אני לא רוצה להציע שיהיה חימום לכל הריקבון שצוין לעיל, אבל תסכימי איתי שהאיש הוא להיט בימין הסהרורי והנצלני.



לא מעוניינים לממן את גחמותייך


המדינה רק בת 40 - זו פשוט שערורייה שמציינים 69 שנים לעצמאות ישראל ו־50 לשחרור ירושלים אבל שוכחים לציין 40 שנים למהפך, שבעטיו קיבלנו את הימין שלך. מי בנה את המדינה? הסמול יימח שמו וזכרו; מי כבש את ירושלים? מפא"יניקים בזויים, בני קיבוצים ומושבים - את חייבת להוקיע אותם - הם ורק הם אפשרו חופש אמנותי בארץ, ועוד עם עירום. פוי, גועל נפש.



מירי, את בטח לא יודעת כי השמאלנים לא לימדו אותך, אבל ב־1967 חיו בארץ רק 2.4 מיליון אזרחים. שמונה מכל עשרה היו פליטים. במלחמת ששת הימים השתתפו 80 אלף חיילים - כן, מירי, הרבה שמאל שהוא נגד המדינה שלך לחם שם. היו הרוגים ואלפי פצועים.



אז יש לי רק בקשה אחת קטנה ממך, מירי: שחררי אותנו מהמימון של גחמותייך. אם את בזה לאלו שאינם תומכים בך, זו זכותך המלאה - אבל אל תשתמשי בכספנו כדי להטיל עלינו גזירות. את לא יהודייה יותר טובה מכל אחד במדינה הזו שבכספו את משתמשת - וגם לא מהאמנים, השחקנים, הבמאים והמפיקים, שמבינים באמנות (בניגוד אלייך ואלי), ולדעתם עירום הוא חלק מהאמנות שלהם.



הא, שכחתי, רוב המופעים בפסטיבל ישראל מוכרים כרטיסים למי שמעוניין לצפות בהם. אף אחד לא מכריח את הציבור לשלם, זו בחירה אישית שלהם - בחירה שעוד לא הספקת לשלול מהם. אז אם הם רוצים לשלם, אל תפריעי בנוכחותך את שלום הציבור. תתמקדי במה שאת יודעת. בכפיים.



[email protected]