אתמול פורסם שאבו מאזן ירד סופית מדרישתו להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כתנאי למו"מ. הראיס הפלסטיני מוכן להיכנס למו"מ אמיתי עם ישראל ללא תנאים מוקדמים. רק תבואו, הוא אומר לנו. בחדרי חדרים רמזו הפלסטינים לאמריקאים שהם יהיו מוכנים לקבל את התוכנית הביטחונית של הגנרל ג'ו אלן ו־160 המומחים הביטחוניים שלו. זוהי אותה תוכנית מושמצת, מבוזה ומבוישת של ממשל אובמה, שבנימין נתניהו ומשה (בוגי) יעלון החזירו שוב ושוב למקצה שיפורים, עד שהתפוגגה. עכשיו שלף ממשל טראמפ את התוכנית מהנפטלין, בזכות העובדה שבינתיים היא עברה גלגול ועיבוד נוספים במכון מחקר דמוקרטי־רפובליקני והפכה לדו־מפלגתית. כלומר, החותמת "אובמה" שהוטבעה עליה, הוסרה בטיפול לייזר. 

זוהי התוכנית הביטחונית הכי מפורטת, מרחיקת לכת ומושקעת שהוצגה אי־פעם על ידי גורם כלשהו לפתרון בעיית הביטחון הישראלית אם אי־פעם תוקם מדינה פלסטינית ביהודה ושומרון. האמריקאים השקיעו בתוכנית הזו את כל נשמתם ומרצם בהנחת עבודה פשוטה: אם הם יצליחו לענות על צרכיה הביטחוניים של ישראל, הם ינטרלו את הסיבה העיקרית שמונעת את הקמתה של המדינה הפלסטינית. לביבי ייגמרו התירוצים, והוא יוכל ללכת לפתרון שתי המדינות על בסיס קווי 67' עם חילופי שטחים. טוב, האמריקאים טעו. זה לא הצליח אצל אובמה, כי הנשיא היה, כידוע, חובב ערבים ותבוסתן. עכשיו, זה מבליח אצל טראמפ. 

טראמפ. עליו אי אפשר לומר 'אוהב ערבים' ו'תבוסתן'. צילום: רויטרס
אגב, מדובר בתוכנית יצירתית שמאפשרת לישראל להחזיק כוחות קומנדו מוסקים ל"התערבות מהירה" בתוך הגדה המערבית, מייצרת חגורה ביטחונית של כוחות ישראלים, ואחר כך זרים (נאט"ו או מארינס אמריקאים) לאורך הירדן, מעניקה לפלסטינים שדה תעופה שתחילתו בגדה המערבית וסופו בגדה המזרחית, בריבונות ירדנית, וכמובן מרופדת באין ספור אמצעים טכנולוגיים משוכללים שיעניקו לישראל התרעה ומודיעין חסרי תקדים. אז הפלסטינים כבר הזדרזו להסכים לתוכנית הזו. בשורה התחתונה, אבו מאזן אפסן את המילה "לא" שאפיינה אותו בגלגולים קודמים בבקבוק פורמלין. הוא אומר לטראמפ בעיקר "כן". האם הוא יודע משהו שאנחנו לא? כנראה שכן.

זו הסיבה לכך שנתניהו הולך על ביצים מאז ינואר 2017. הבעיה היא, שאלה הביצים של המתנחלים. אם נלקט את ההודעות לעיתונות שפרסמו נתניהו ואביגדור ליברמן על הקמת אלפי יחידות דיור בשנה האחרונה, נגיע למספרי עתק. ההודעות הללו נעלמו לקראת ביקור טראמפ. דממה דקה עטפה את יהודה ושומרון, לשכת ראש הממשלה וועדות התכנון השונות. תרדמת של ממש. קודם שהג'ינג'י יגיע, אמרו כולם, ואז הוא יסתלק ונוכל לחגוג. אחרי הביקור נראה לכם מה זו תנופת בנייה חסרת תקדים. ובכן, אנחנו אחרי הביקור. איפה הבנייה? נעלמה עם טראמפ. 

הטור המלא היום ב"מעריב סופהשבוע"