קשה לעלות למבוא דותן. בייחוד לבעלי כושר לקוי אחרי כמה וכמה ק"מ. העלייה תלולה, השמש קופחת, הרגליים לא סוחבות, הריאות מחשבות להתפוצץ, וזה כמובן היום שבו שוכחים לשמן שרשרת ולמלא אוויר בגלגל האחורי והנוף נפלא. ההתנחלות עצמה, כמו כל התנחלות, היא גטו מגודר וחמוש, טובע בים של אוכלוסייה פלסטינית ותוך כדי כך מכה בפראות על סביבותיו במאמץ להחזיק מעמד - לא שמישהו מיושבי המקום חש טובע או מכה בפראות. בשכונה שלנו (לא כולל יעבד ואום אל־פחם) דווקא אומרים שהמתנחלים כאן הם חובשי כיפות מהזן הליברלי, מקצועות חופשיים, סובלניים. יש להם בריכה, אפילו ששכניהם מקטרים על מצוקת מים. 

ביום חמישי שעבר דיווח דובר צה"ל כי "מחבלת הגיעה לשער מבוא דותן וניסתה לדקור חייל. החייל פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. כוח צה"ל הגיב בירי לעבר המחבלת. המחבלת מטופלת בנקודה". מהמרכז הרפואי הלל יפה עדכנו מאוחר יותר כי "החייל שנפצע באירוע הדקירה נמצא כעת בבדיקות בחדר מיון. מצבו מוגדר קל". 
תקציר הדיווחים המפורטים יותר סיפר כי "מחבלת ערבייה התקרבה לשער היישוב מבוא דותן בצפון־מערב השומרון, השומר חשד וצעק לעברה, היא לא השיבה והמשיכה להתקרב לעבר החיילים ודקרה אחד מהם, שנפצע ככל הנראה באורח בינוני. ואחר נורתה בבטנה ונוטרלה בידי הכוח. מצבה אנוש והיא מטופלת במקום... יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שוחח עם גורמים בפיקוד וחיזק את ידיהם. לדבריו, 'הניסיונות לשבור את תושבי השומרון לא יצלחו. גם הפעם גילו החיילים במקום תושייה יוצאת דופן. אנחנו מודים לחיילים ולמפקדים ומצפים ליד חזקה אל מול המפגעים ושולחיהם'". 

מדובר בנוף אנפיאת, תלמידת בית ספר בת 16, שלקחה סכין והלכה להרוג חיילים. אין דרך להיכנס לראש של ילדה בנסיבות האלה, אבל ניתן להניח שהיא לא נחתה בשער מבוא דותן מהמאדים, אלא בידיעה גמורה שלהתנפל על קבוצת חיילים זה כמו להתנפל על קטר דוהר. וזה אכן הסתיים במותה. בסרטון שפורסם ברשתות נשמעים גידופים גסים כלפי הנערה בעודה גוססת. על פי דובר צה"ל, לא החיילים גידפו את הנערה. חסכנו מן הקוראים הענוגים את הזוועה הזו. כדי שהחומר הזה יחדור לקיבתו של כל בן אנוש, צה"ל חייב לפרט ולפרסם את הדינמיקה של המפגש בין אנפיאת ובין החיילים (מאיזה טווח נורו היריות, לאן כוונו וכמה) וכמובן להתייחס למתנחל המקלל. אם כל זה לא יקרה, אזי אלאור אזריה ניצח בגדול, גם אם יישב בכלא.
נתוני האמת
כל זה קרה בשער מבוא דותן, אבל עלבון מותה של הנערה מונח לא רק לפתחם של תושבי המקום אלא גם בתוך בתיהם. בכל בית ובית ובתוככי כל מי שגר שם. בנוסף, המקרה הזה אמור להעלות את השאלה: מה הם בכלל עושים שם? אלוהים או הרצל אמרו - הבנו. אבל העניין הוא שאומרים לנו שמבוא דותן וכל השאר מגינים על תל אביב. כותרות כמו "יהודה ושומרון השכפ“ץ של ישראל" (ערוץ 20) או “בעתניאל סופגים, ובגלל זה בגוש דן לא סופגים" ("ידיעות אחרונות") מתחזקות עוד בלוף מתוצרת ארץ ישראל השלמה, וזה עובד: בסקר מכון מולד מ־2015 פורסם כי 52% מהציבור סבורים שההתנחלויות מחזקות את ביטחון המדינה, לעומת 35% בלבד הסבורים שהן פוגעות בו. 
בהמשך פרסם אבישי בן ששון גורדיס ממולד מחקר שעוסק בקשר שבין ביטחון ישראל לשטחים. אפשר לצעוק שמאלן מכאן ועד קבר יוסף, אבל המחקר של גורדיס תוקף ומגובה בחוות דעת של בכירי צה"ל. לא שכל אדם סביר לא ידע מראש שעסקינן בפגע גובה קורבנות חינם, אבל אדם סביר הוא כיום מצרך נדיר במקומותינו. 
"הכתם העיוור בתפיסת הימין את משימת הביטחון בשטחים נוגע גם ללחימה בטרור. את הדיון הביטחוני... מלווה הנחה סמויה שלהמשך השליטה בשטח אין מחיר בתחום הלחימה בטרור. האמת הפוכה", כותב אהוד ברק. סגן הרמטכ"ל משה קפלינסקי אומר במחקרו של גורדיס כי "התפיסה שההתיישבות משרתת ביטחון היא אנכרוניסטית, זה שיושבים במעלה כזה או במורד אחר לא משפיע כהוא זה על היכולת הביטחונית שלנו, לא על התרעה ולא על הרתעה". 
מסמך מולד קובע שמדובר ב"נטל ביטחוני כבד על מדינת ישראל. בקרב בכירי מערכת הביטחון ישנו קונצנזוס כמעט מוחלט שרעיון זה חסר כל תוקף ומכביד על כוחות הביטחון בהתמודדות עם הטרור הפלסטיני". כל אדם סביר מבין שגורלן של כ־90 התנחלויות מבודדות בגדה יהיה כגורל גוש קטיף. במחקר מובאים נתוני האמת: "צה"ל מגן על למעלה מ־90 מאחזים בלתי־חוקיים - רבים מהם ממוקמים בנקודות רגישות ביותר מבחינה ביטחונית - שבהם מתגוררים כ־7,000 ישראלים נוספים. שמירה על אזרחים בלב שטח עוין היא משימה מורכבת שמצריכה השקעה גדולה של משאבים". ביישוב היהודי בחברון, לדוגמה, חיים בסך הכל כ־800 תושבים ועוד כ־250 תלמידי ישיבה. על מנת להגן עליהם צה"ל מחזיק בעיר גדוד חי"ר שלם ושלוש פלוגות מג"ב אשר מונים יחד מאות אנשי ביטחון. 

פרט לגדר ולהתנחלויות עצמן, צה"ל מספק הגנה לצירים סביב היישובים ולאורך צירי התנועה המובילים אליהם. אורך הכבישים הסלולים בשטחי C, שרובם
משרתים את ההתנחלויות, הוא 1,054 ק"מ. אליהם יש להוסיף את אורך הצירים שמקיפים כל התנחלות, שגם עליהם צה"ל מגן (קו ההפרדה בין ישראל לגדה ארוך פי חמישה לפחות מזה שהיה נדרש ללא התנחלויות). 
בכיר במשרד הביטחון אמר למחברי המסמך: “יש הרבה מה לעשות כדי להיערך למלחמה מול חיזבאללה. הצרה היא שאנו מוגבלים ביכולת לשפר את הכשירות, מכיוון שחלק ניכר מהכוחות של צה"ל מושקע ביהודה ושומרון". עוד דווח בסקר כי "התנחלויות הגל השני לא הוקמו בנקודות בעלות חשיבות צבאית, אלא דווקא באזורים הצמודים ליישובים פלסטיניים", וכדי להבהיר במה מדובר יש גם פרק שחושף את מעורבות הנהגת המתנחלים באירועי תג מחיר המיועדים כידוע להציק לפלסטינים על מנת להבריח אותם. “תופעת 'תג מחיר'", נכתב במסמך, "לא צמחה באופן ספונטני. להפך: היא נהגתה, ובשנים הראשונות אף נוהלה מלב הממסד המתנחלי". 
התלמידה והמחבלת נוף אנפיאת הגיעה למבוא דותן מיעבד הסמוכה. היא כבר לא תפריע להם. אומנם רק אחת פחות, אבל עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה.

מצה"ל נמסר בתגובה: "ביום חמישי, 1 ביוני 2017, חדרה מחבלת ליישוב מבוא דותן וביצעה פיגוע דקירה במהלכו נפצע חייל צה״ל, על כן בוצע ירי לעברה על מנת להסיר את האיום כלפי הנדקר וכלפי נוספים, אזרחים וחיילים שנכחו במרחב. האירוע תוחקר על ידי המפקדים, ומהתחקיר עולה כי הטענות לפיהן מואשמים החיילים בצילום הזירה וקריאות גנאי אינן נכונות. 
 
"הסרטון צולם על ידי אזרח שנכח במקום והקללות שנשמעו בסרטון לא נאמרו על ידי החיילים, כפי שנטען בכתבה. זמן קצר לאחר פיגוע הדקירה הגיעו למקום מפקדים וצוותי רפואה צבאיים, שבודדו את הזירה והעניקו למחבלת טיפול רפואי ראשוני לאחריו פונתה על ידי מד"א לבית החולים. קיים פער בין העובדות בשטח לבין תיאור האירוע כפי שבחר לנסחו הכותב".