אתמול בבוקר, כשהתברר שנפתלי בנט מצליח לעורר מהומה עם קשקוש הקוד האתי שיונחת על האקדמיה הישראלית, הבין ראש הממשלה שנרדם בשמירה.



עד מהרה התעשת נתניהו, ומיד הודלף מטעמו שבישיבת שרי הליכוד או ראשי הקואליציה אמר ש"חוק העמותות חלש מדי ונפעל לחוקק חוק שיאסור לחלוטין תרומת מדינות זרות לעמותות או ארגונים חוץ ממשלתיים הפועלים בישראל". זה היה ניסיון הרואי של נתניהו להשוות את התוצאה היומית בדרבי המופרך המתנהל בינו לבין שר החינוך, אבל הניסיון נכשל.



אתמול היה, בכל זאת, היום של בנט. הוא הכתיב את האג'נדה לאורך סוף השבוע והוא כנראה הצליח להעביר מהליכוד לבית היהודי בסביבות מנדט ורבע של מצביעי ימין, שכל מה שהם רוצים זה לראות שמאלנים בוכים. כל הכבוד, נפתלי. אם לא היית שר החינוך של המדינה שלי, גם אני הייתי מריע.



מכובדי שר החינוך, בשביל מה היית צריך את זה? הרי גם אתה יודע שלא יהיה קוד אתי. גם אתה יודע איך העניין הזה יטוס ברחבי העולם ואיזה נזק יגרום, שוב, לשמה הטוב של הדמוקרטיה הישראלית. גם אתה יודע שהאקדמיה חייבת ליהנות מחופש מוחלט. אסור להטיל עליה מגבלות. כל מחשבה, ולו המופרכת ביותר, יכולה להתעופף בין כותליה. ההיסטוריה כבר הוכיחה שלפעמים הדברים ההזויים ביותר (כמו, נניח, האידיוט ההוא שחשב שכדור הארץ מסתובב סביב השמש, ולא להפך) מתבררים כנכונים, ולהפך. החירות הזו היא שהפכה את האדם למה שהוא, את האקדמיה למה שהיא. לישראל יש אקדמיה מפוארת. היא מביאה לנו כבוד מלכים והישגים חסרי תקדים ושמעה יצא בעולם כולו. אז כמו שאומרים האמריקאים, למה צריך לתקן את מה שלא מקולקל?



האידיוט שחשב שכדור הארץ מסתובב סביב השמש. גליליי מול האינקוויזיציה, ציור: קריסטיאנו באנטי
האידיוט שחשב שכדור הארץ מסתובב סביב השמש. גליליי מול האינקוויזיציה, ציור: קריסטיאנו באנטי



האם מרצים צריכים לבדוק מי מקליט אותם?




נכון, יש באקדמיה הישראלית צרור של מרצים השייכים לשמאל הקיצוני, לפעמים ההזוי והמופרך. אגב, זה לא פטנט ישראלי. השמאל תמיד נטה יותר לכיוונים אקדמיים מהימין ומעוזיו באוניברסיטאות היו תמיד רבים יותר. אז מה? הם מסכנים את קיום המדינה? את ביטחונה? האם ד"ר ניב גורדון, למשל, העביר אי פעם סטודנט ימני צעיר על דעותיו וגרם לו להפסיק להצביע בנט ולהתחיל להצביע לרשימה המשותפת? אם יש לחבורה המופרכת הזו איזו השפעה פוליטית, הרי שהיא לטובת הימין.



גם אני, שדעתי על המרצים הללו דומה מאוד לדעתו של בנט, הייתי חותך ימינה אחרי שהייתי שומע אותם. בגללם צריך להתחיל להעמיד פקחים באולמות ההרצאות? אתה באמת חושב, שר החינוך, שמרצים צריכים להתחיל לבדוק מי מקליט אותם ולהתחיל לחשוב לפני כל משפט שהם משחררים לחלל החדר? נראה לך שמשגיחי אסא כשרות יתחילו להסתובב עם סלולריים שלופים במסדרונות ולהלך אימים על דוקטורים ופרופסורים? אתה באמת חושב שאי אפשר להגיד אמירות פוליטיות באקדמיה? זה נראה לך הגיוני במדינה דמוקרטית? מה בשלב הבא? נגדל כולנו שפמי ארדואן ונשליך שמאלנים לכלא? אתה מסתכל על עצמך מהצד לפעמים, נפתלי?



גם הניסיון להסתתר מאחורי סעיף כלשהו מהתקנון האתי של האקדמיה האמריקאית אינו רלוונטי. ראשית, נוסח הסעיף לא דומה למסמך הבעייתי מאוד שהוציא פרופ' כשר. שנית, הקוד האתי באמריקה הוא אות מתה. אף אחד לא יודע שהוא קיים. שלישית, אמריקה זה לא ישראל. יש שם חוקה, יש איזונים ובלמים, הקמפוסים מהווים חממות גידול פוליטיות של כל הצדדים והזרמים. אתה מכיר אקדמיה בלי פוליטיקה, בנט? הרי חלק גדול מהתנועות הפוליטיות, מהמחאות הגדולות, מהמהפכות הגדולות, יצאו ממגורי סטודנטים או מקמפוסים. לטוב ולרע. מדוע אתה מנסה לעקר ולסרס את האקדמיה הישראלית? עד כמה יכול הימין בישראל להיות חסר ביטחון, גם כשאין באופק שום איום על המשך שלטונו, גם כשהציבור הישראלי שייט ימינה בהמוניו וממשיך באותו כיוון במרץ?




מעוז של השמאל? אוניברסיטת בן גוריון. צילום: פיקיוויקי
מעוז של השמאל? אוניברסיטת בן גוריון. צילום: פיקיוויקי





התשובה לאמירות מופרכות היא חשיפה ציבורית





התשובה הנכונה להפגנה של סטודנטים ערבים ביום הנכבה היא הפגנה ממול של סטודנטים יהודים. התשובה הנכונה לאמירות מופרכות של מרצים פוסט ציונים היא חשיפה ציבורית, דיון ציבורי וגביית תשלום אקדמי. יהיו סטודנטים שידירו רגליהם משיעוריהם של אותם מרצים, יהיו שיגיעו דווקא, כדי לאתגר את החשיבה, את יכולת הפולמוס, את הדמוקרטיה. למה לגדר את כל זה במסמכי תקנון ממשלתיים, בנט? מאיזה רוחות אתה נמלט? מי מהלך עליך אימים? ממה אתה מנסה להציל אותנו, מכמה מרצים פוסט ציונים? זהו האיום הקיומי החדש, אחרי שהאיום האיראני נגנז לעשור וחצי? אתה רציני?



שורה תחתונה: אקדמיה חייבת להיות חופשית ומשוחררת וחייבת ליהנות מחירות מחשבה וביטוי מוחלטות. אלה הם עקרונות היסוד שהביאו את המין האנושי לאן שהגיע. זוהי רוח האדם, היא מרחפת בעולמות שונים, היא חסרת גבולות, כל נסיון להגביל או להכיל או לדכא אותה נדון לכישלון. שר החינוך במדינת ישראל הצליח להכניס את עצמו היום להיסטוריה בצד הלא נכון, של אלה שניסו לכלוא ולמסגר את החירות. מצד שני, יש מצב שהוא עלה בסקרים. לפחות השבוע.