ההחלטה לבטל את הסכם הפשרה לנגישות לכותל המערבי, הידוע כמתווה הכותל, היא לא פחות מהכרזת מלחמה על הרוב הגדול, המכריע והמוביל של יהדות ארה"ב. שום הסבר, הבהרה או ניסוח מכובס לא ימעיטו מהמשמעות של ההחלטה הזאת ומהשלכותיה על כ־3 מיליון יהודים המזוהים עם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי בארה"ב.

בינואר 2016 ממשלת ישראל אישרה רשמית את המתווה, מהלך שנחשב בזמנו  נועז והיסטורי. אולם כעת, היא מתעלמת באופן בוטה מהמתווה, מגלה אטימות מוחלטת לרגשותיהם של מיליוני יהודים  בתפוצות ומתנתקת מהרוב הגדול של  הקהילה היהודית בארה"ב.
וכל זה, בעת שתהליך ההתרחקות  מישראל מצד מגזרים וקבוצות בקהילה, במיוחד בקרב הדור הצעיר, צובר בשנים האחרונות תאוצה, ולפי סקרים כבר הגיע לממדים מבהילים. הגורם המרכזי לתהליך הזה הוא התדמית הרווחת  בקהילה האמריקאית של ממשלה ישראלית ימנית, חרדית וקיצונית, ששמה ללעג ולקלס ערכים דמוקרטיים.

נתניהו. האיץ את התרחקות יהדות התפוצות מישראל. צילום: פלאש 90

נשיא התנועה הרפורמית, הרב ריק ג'ייקובס, שמע על החלטת הנסיגה מההסכם, כאשר נחת אתמול בנתב"ג  לביקור חירום, בעקבות הדיווחים על הכוונה לבטל את המתווה. "ההסתלקות מההסכם הפשרה תהייה סטירת לחי לרוב יהודי העולם" אמר ל"מעריב־סופהשבוע". ואילו אתמול אמר: "ההחלטה היא יריקה בפניהם של שני הזרמים הדתיים הגדולים ביהדות ארה"ב".
ג'ייקובס ציין כי בכוונתו להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולמחות על הכוונה לבטל את מתווה הכותל. "למען האמת אנחנו לא מופתעים", הודה, "אנחנו מכירים היטב בעובדה שהפלורליזם הדתי בישראל מוחזק כבן ערובה בידי הפוליטיקה הקואליציונית ובידי האולטרה־אורתודוקסיה בישראל".
בשורה התחתונה, נתניהו אולי השביע אתמול את רצון הסיעות החרדיות והבטיח את המשך קיומה של הקואליציה, אולם הוא התעלם בכך מהמחיר שהוא וההנהגה בישראל צפויים לשלם בעקבות העלבון הצורב ותחושת הבגידה שמיליוני יהודים  בארה"ב ירגישו מעתה, כשרבים מהם לא יורשו להתפלל ליד הכותל או ייאלצו  לגשת לכותל כיהודים וכיהודיות מסוג נחות, מושפל ומופלה.