אף אחד לא יכול היה לסכם את חודשי כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב בבהירות ובדיוק כפי שעשה הוא עצמו בנאומו בוורשה. "השאלה היסודית של זמננו היא, האם יש למערב כוח רצון לשרוד" הזהיר-התריע הנשיא האמריקאי.



שאלה מצוינת והתרעה קולעת למטרה. אחרי שבהצהרות פרועות, בהתבטאויות הזויות, בביטויי זלזול וגילויי בוז, השפיל טראמפ, רמס, דיכא כמעט כל ערך, מהות וסגולה המסמלים ממשל וסדר מערבי מקובלים ותקינים, הוא מזהיר שהעולם המערבי בסכנה של חולשה, ומתריע מפני הזנחה והתחמקות מלשמור על שרידותו.



איך אומרים בעברית צברית? תראו מי שמדבר? בעצם זאת לא חוצפה מצדו של הנשיא טראמפ. הנאום שלו בוורשה פשוט חשף והפגין את האטימות, קהות החושים, הניתוק מהמציאות וכמובן המגלומניה - תכונות שטראמפ נגוע בהן והוכיח בניצולם שיאים חריגים.



בנאום הביע דאגתו לגורל ולעתיד הציביליזציה והזהיר מפני אלה "שחותרים תחתיה ורוצים להרוס אותה". זהו טראמפ שעומד להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, להצטלם מחויך ומרוצה עם ראש מדינה שאוהד, תומך, ומסייע לשליט סוריה באשר אסד, שטובח בעמו ומבצע פשעים של ג'נוסייד כשגרה יומיומית כבר למעלה משש שנים.



טראמפ צודק. הציביליזציה במעמד ובתוכן המקובלים היא בסכנה. אבל במידה רבה גם באשמתו. זה נכון שיש כאלה שבמדיניותם והתנהלותם חותרים תחתיה. כמו למשל נשיא רוסיה פוטין, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שליטי איראן בתמיכתם בארגוני טרור.



אבל נשיא ארה"ב, מעצמת העל, שבאופן מעשי לא רק שלא עושה מאומה לבלום אותם, אלא פוגע, לועג ובז לראשי מעצמות מערביות, מערער באופן גס את מעמדן כבעלות בריתה של ארה"ב ובכך מונע ומחניק היווצרות של חזית מערבית שבכוחה היה להילחם נגד החותרים תחת הציביליזציה.



נשיא שנטש את אמנת האקלים ושם ללעג וקלס הישג עולמי היסטורי ביצירת מנגנון לשמירת איכות הסביבה והבטחת בריאותם של מיליוני בני אדם, מדבר, מזהיר ומתריע מהצפוי לשרידות העולם. איך אומרים בעברית מתריסה, נו, באמת...