אין מתאים פחות מהמונח "פסגה" לתיאור האירוע G20 שהתקיים בהמבורג. הגדרת אירוע שבו משתתפים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בתואר שפירושיו במילון אבן שושן הם "גולת הכותרת", "אוויר פסגות", "תחושת התעלות", היא בחירה הזויה, מופרכת ומעליבה.



טראמפ הפך את כהונתו כנשיא ואת הבית הלבן לבסיס ולמנוף להפגנת בוז וזלזול כלפי העולם המערבי, ובייחוד כלפי בעלות בריתה הוותיקות של ארה"ב, עמוד השדרה של ה־G20. בחודשי כהונתו קעקע טראמפ כל הסדר כלכלי ומדיני שארה"ב הייתה שותפה מרכזית שלו.



פוטין לועג ומלגלג על העולם כולו, מחמש מורדים שמחבלים בהשכנת דמוקרטיה באוקראינה ומבטיח את המשך שלטונו של אסד הטובח בעמו ומבצע ג'נוסייד בארצו סוריה.



נשיא טורקיה מדכא ורומס כל גורם שמעז להשמיע קול נגדו והופך מדינה דמוקרטית מרכזית לסוג של ח'ליפות. עם שלושה ראשי מדינות כאלה בכנס בהמבורג, התואר ההולם את האירוע הוא דווקא שפל.




ארדואן. משתיק כל מי שיוצא נגדו. צילום: AFP
ארדואן. משתיק כל מי שיוצא נגדו. צילום: AFP


פוטין יצר בעיות, הצית משברים והעצים מתיחויות בקצב, ברמה ובהיקים כאלה שעידן המלחמה הקרה נראה כמו אביב רוסי. ואיך הגיב נשיא מעצמת העל ארה"ב בפגישה עם הצאר הרוסי? "זה כבוד להיות איתך כאן", אמר.

ההסכמה להפסקת אש בכמה אזורי לחימה בסוריה, שכבר היו כמותה רבות בעבר (גם בין לברוב לקרי), עדיין צריכה להוכיח את יישומה בשטח. ואף לא מילה,
אף לא רמז, על המשך התמיכה של רוסיה במשטר באיראן, המסייעת לארגוני טרור.  

איין ברמר, פרשן אתר החדשות של "טיים", נתן את התואר הקולע ביותר לכנס העולמי בהמבורג G-ZERO – ג'י אפס. הפרשן מציין כי המצב של "פאקס אמריקנה" ("השלום האמריקאי"), שבו ארה"ב כמעצמת־על מילאה את התפקיד המרכזי בשמירה על היציבות בעולם, חלף־עבר. הוא מזכיר חמישה משברים שנוצרו בזירה העולמית בחודשים האחרונים, שרק מוכיחים שארה"ב איבדה כל סמכות ויכולת להשפיע או לקדם פתרונות. "ארה"ב, שהייתה פעם הדומיננטית בכנסים של ה־G20, מצאה עצמה הפעם בודדה", דיווח "הניו יורק טיימס" אתמול מהמבורג. "בכל נושא ובעיה, מהסכמי סחר ועד האקלים, ארה"ב הייתה מבודדת". 

שגרירים ודיפלומטים באו"ם חמקו מתגובות. היה ברור שהם מנצלים את נהלי הנימוס והאיפוק של הדיפלומטיה כדי לא לומר מה הם באמת חושבים על הכנס. אחדים מהם היו מוכנים רק לומר שהבשורה הטובה שיצאה מהמבורג היא שקנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל ביצרה את מעמדה כמנהיגת העולם החופשי.

"היא היחידה בזירה הבינלאומית היום שראויה לתואר מנהיגה", אמר דיפלומט מערבי בכיר. כשנשאל אם זו הסיבה שטראמפ כל כך שונא את מרקל, השיב: "אתה אמרת".