חוות דעת של משרד הביטחון שהגיעה לחדשות ערוץ 2 השבוע הצביעה על תוצאה בעייתית, לכאורה, בחוק ההסדרה. החוק שהורה לא להרוס בתים שנבנו בשוגג על קרקע פלסטינית פרטית, אלא לפצות את בעלי האדמה בממון או בקרקע שוות ערך, מונע הרס בתים פלסטיניים שנבנו על קרקע יהודית (במקרה הזה - על אדמות מדינה, כי רק לפלסטינים מותר לרכוש קרקע ביו"ש, כידוע. אני וחברי יכולים לדרוש עד מחרתיים שוויון, אבל במדינת האפרטהייד אין לנו הרבה סיכוי להישמע). כלומר, על פי חוות הדעת, יוזמי החוק שרצו להיטיב עם היהודים היטיבו עם הערבים.



תחי הצביעות! הרי בעלי המבנים הבלתי חוקיים הפלסטיניים לא קיבלו צו הריסה ופנו לבית המשפט בבקשה להגנה בחסות חוק ההסדרה. למה? כי הם לא קיבלו צו הריסה מלכתחילה. למה הם ועשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים פלסטיניים בשטחים שבשליטתנו לא מקבלים הוראה חוקית? כי המנהל האזרחי לא רוצה להרוס את המבנים הפלסטיניים הבלתי חוקיים ביו"ש, אלא רק את היהודיים. גם אם הבנייה הזאת מתבצעת בשטחי C, או אפילו על קרקעות של יישוב יהודי קיים. הסיבה לכך שלא הורסים בתים פלסטיניים היא לא חוק ההסדרה, זה רק תירוץ.



יתרה מזאת, החוק קובע כי ה"נגזלים", כלומר אלו שבנו באופן בלתי חוקי על הקרקע שלהם, יפוצו בכסף או בקרקע שוות ערך בקרבת מקום. האם הפלסטינים העבירו לידי המדינה קרקעות בשטחי A בתמורה לקרקעות שעליהן בנו בשטחי C? כמובן שלא. אגלה לכם סוד קטן: המדינה לעולם לא תפוצה. זה כלל לא עולה בדעתם של הפלסטינים, בעיקר משום שאין דרישה כזאת מצדנו. ועוד יתרה מזאת אחת: על פי החוק, רק בנייה בלתי חוקית שנעשתה בתום לב ראויה להסדרה, אבל כולנו מכירים את תוכנית פיאד הקוראת לבנייה פלסטינית מאסיבית בשטחי C, על מנת להקים מדינה פלסטינית בכל השטח. אין כאן אפילו קמצוץ של תום לב, אלא מהלך מדיני־טרוריסטי.



האם עכשיו יחזרו בהם כל מתנגדי החוק באמתלה כי הוא גזעני ולא שוויוני? כמובן שלא. למה להם? ככה הם גם מנציחים את הגזל, גם מעודדים בנייה פלסטינית במימון אירופי, וגם מטנפים על ציבור שלם. צביעות, כבר אמרנו?



בית זה בית


השבוע שידר תאגיד השידור "כאן" כתבת תחקיר על תופעה מקוממת ועתיקת יומין: קיבוצים מגדרים את הנחלים, המעיינות והחופים שבשטחם ומונעים מהציבור הרחב גישה אליהם. לשומר בשער יש תמיד תירוץ: לפעמים אלו סיבות ביטחוניות, לפעמים אנחנו, המטיילים, מלכלכים את השטח, לפעמים אין ביטוח לרוחצים בנחלים, והקיבוץ חושש מטביעות ומתביעות. אבל בשורה התחתונה: אם אתה מטייל/עובר אורח בקיץ הישראלי הרותח, הגישה למקורות המים הציבוריים (הרי לא מדובר בבריכה פרטית, אלא במשהו שה' יתברך או השבר הסורי־אפריקאי ושות' יצרו) - אסורה. לאחד מהשין־גימלים הודפי המטיילים נפלטה בשלב מסוים הסיבה האמיתית: זה הבית שלי, אתה תרשה לי סתם ככה להיכנס אליך הביתה?



על היוהרה כבר כתבנו רבות. על נוה אטי"ב שהחרמון שלו; על עין גדי שמוריק כקוסטה ריקה מרוב מים שהוא לוקח מהמעיינות הנדירים ביותר באזור; על הקיבוצים שלגדות הכנרת שנכסו לעצמם שטחים נרחבים ממשאב הטבע היקר הזה, ודורשים כסף במקרה הטוב, או אוסרים בכלל את שכשוך הרגליים במי הכנרת. בכל זאת, זה הבית שלהם.



גם חבריהם לחופי הים התיכון לא פתחו שעריהם לרווחה, כמובן. החוף, החול והמים הם עוד ענף בקיבוץ. הושט היד וגע בם, גדר אותם וגבה תשלום. ציונות במיטבה, סוציאליזם במיטבו. הרי אנחנו חייבים לקיבוצים כל כך הרבה, הגיע הזמן שניתן להם קצת בחזרה, לא? שוו בנפשכם שתושבי הרובע היהודי בירושלים לא ייתנו לזרים להתקרב לכותל. בית זה בית, לא?



אבל, כאמור, את הכעס הזה כבר כעסנו ואין בו חידוש. לפני כשנתיים וחצי תהיתי "איפה מינהל מקרקעי ישראל, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים? מי יגן סוף־סוף על האזרח שזכותו ליהנות ממשאבי הטבע?". טעיתי. מגופים אלו לא תבוא הישועה.



בגיל 10 עברנו להתגורר בכפר אדומים. זה היה יישוב קטן מאוד אז, לפני 30 ומשהו שנים, והיה חם ולא היו לי חברים בהתחלה ובכלל לא היה כיף. הנחמה היחידה שהייתה לי היה הוואדי. ואדי קלט שנמתח לכל אורכו מתחת לבית, על שלושת מעיינותיו וריח המנטה וקולות הצפרדעים שציננו את רגלי ונשמתי. כשקצת גדלתי הייתי נוסעת עם מישהו שכבר היה לו רישיון נהיגה לשחיות ליליות במימי המעיין, עין מבוע או עין פרת. בחושך, רק הכוכבים והדקל הגדול ואני. והדגים הקטנים נשכו את הרגליים, וזה היה הבית האמיתי. החיבור החזק ביותר שלי לאדמה הזאת. זה היה שווה את הכל.



והיום יש גדר ושער חשמלי ודמי כניסה ושעות פתיחה. האם יותר נקי או יותר בטוח היום? מסופקתני. פשוט יותר רחוק ויותר קשה ויותר מנוכר. וכשאני רוצה להראות לילדים שלי את הבית האמיתי שלי, אני צריכה לבדוק שעות פתיחה, ולחנות רחוק, ולהתמודד עם זרים שתובעים לעצמם בעלות על הלב שלי. רשות הטבע והגנים שומרת על הטבע מפני, מפנינו, ודוחקת את רגלינו ממנו. האינטרס שלהם הוא שיבואו כמה שפחות מבקרים, כי זה מלכלך ועושה המון עבודה. ואני בתמימותי ציפיתי שהם יהיו אלו שיתקוממו כנגד הקיבוצים. הרי הם עושים בדיוק אותו דבר.



[email protected]