הפיגוע שבוצע בהר הבית בבוקר יום שישי על ידי שלושת המחבלים הצעירים תושבי אום אל פחם חמור מאוד מכמה היבטים: הוא בוצע על ידי אזרחים ערבים ישראלים, הוא בוצע בנשק חם, הם הגיעו עד להר הבית וביצעו את הפיגוע במקום הרגיש ביותר במזרח התיכון, והם הצליחו לרצוח שני שוטרים.

השוטרים שהיו בשטח הגיבו מהר ובצורה נחושה וחיסלו את האיום מהר. אבל עכשיו מגיע עניינו של המודיעין, ובתחום הזה צריכים להתבצע מספר מהלכים מידיים. הראשון הוא זיהוי של תשתית פוטנציאלית שעמדה מאחורי הפיגוע, אם אכן ישנה כזו. בעניין הזה סביר להניח כי שב"כ יידע בתוך שעות ספורות האם מדובר בהתארגנות מקומית מזדמנת שפעלה על דעת עצמה או שמא מדובר בתשתית ארגונית המלווה על ידי סייענים ותומכים נוספים. ככל שיהיה מדובר בסייענים או מעורבים נוספים, הרי שיבוצעו מעצרים מיידיים והחקירות יובילו למיצוי של הבנת הרקע לביצוע הפיגוע.
המהלך השני הוא תחקור מעמיק של המודיעין שקדם לפיגוע והבנה לגבי האפשרויות שהיו כדי לסכל אותו מבעוד מועד. לשב"כ יש כלים מודיעיניים רבים באמצעותם הוא אוסף מודיעין ומזהה איומים חריגים וכוונות פיגוע עוד טרם מימושם. ובכך למעשה מתאפשר סיכולם של רוב הפיגועים המתוכננים בישראל. יחד עם זאת המודיעין אינו הרמטי ואינו מצליח לעלות על כל הסימנים המוקדמים, ולפעמים כלל אין סימנים כאלו. אם אכן יסתבר כי מדובר בחוליה מקומית שפעלה ללא סייענים או הכנות תשתיתיות מוקדמות, הרי שממילא לא היה בידי המודיעין אפשרות לסכל את הפיגוע מראש.
תיעוד הפיגוע בהר הבית

המודיעין גם יבחן את הרקע של המפגעים. קשרי משפחה, קשרים לתנועה האסלמית ולפעילים בתנועה, קשרים אפשריים לארגוני טרור אחרים או השראה שקיבלו המחבלים מאתרי ג'יהאד עולמי כמו של דאעש או אל קאעידה.
מהלך נוסף שיבוצע הוא ניתוח האבטחה בהר הבית ובחינה מחדש של מידת הבידוק והיקפו בטבעת המקיפה את האיזור הרגיש. לכאורה ניתן למנוע הגעת אזרחים חמושים לקרבת מתחם הר הבית באמצעות הצבת מחסומים ובידוק אלקטרוני. כלל לא בטוח שמהלך כזה ימנע ביצועם של פיגועים, ההבדל היחיד הוא שמי שיחליט לבצע פיגוע, יבצע אותו על השוטרים בנקודות הבידוק המרוחקות במקום על הר הבית עצמו. היתרון בכך הוא שהפיגועים מורחקים מהאיזור הכל כך רגיש של הר הבית.
התוצאה כשלעצמה היא חמורה מאוד כאמור. פיגוע בנשק חם נגד שוטרים על הר הבית. אבל אם אכן יתברר כי מדובר בחוליה מקומית ולא מאורגנת תחת תשתית ארגונית כלשהיא אז חשוב להבין כי המקרה הזה אינו שונה בעצם ממאות הפיגועים שקדמו לו בירושלים בפרט ובישראל בכלל בשנים האחרונות. טרוריסטים בודדים שמחליטים לבצע פיגוע מתוך תסכול פנימי או הסתה דתית ולאומית. בהקשר הזה גם לא כל כך משנה אם המפגעים הם ערבים ישראלים או פלסטינים. התוצאה זהה, הרקע זהה והפעילות המודיעינית והמבצעית הנדרשת לפני ואחרי הן זהות לחלוטין. חשוב גם להבין כי נשק תקני ומאולתר קיים בכמויות גדולות מאוד בקרב ערביי ישראל. לא נדרשת היערכות מיוחדת או תשתית ארגונית בכדי להשיג רובי קרל גוסטב ולבצע עימם פיגוע. מה שכן חשוב לבין הוא מידת השפעתה של האידאולוגיה הקיצונית של התנועה האסלאמית על שלושת המחבלים. אידאולוגיה שקרית שפועלת ללא הפסקה להסית את הציבור הערבי בישראל מול הטענה שישראל מנסה להשתלט על אל אקצה.
מעקב צמוד אחר תומכי דאעש
המשטרה נהגה נכון כאשר סגרה את הר הבית במידית. נכון גם לפרסם את כל הפרטים הכרוכים בעניין כדי לשדר לעולם המוסלמי כולו את העובדה שמדובר בשלושה ערבים מוסלמים שבחרו לבצע פיגוע על הר הבית. וכדי למנוע הפצת שמועות על רצח אזרחים מוסלמים תמימים לכאורה על ידי שוטרים, מה שיביא לפרוץ מהומות בישראל וברחבי הגדה המערבית.
הפיגוע בהר הבית
מהצד השני צריך לשאוף ולהחזיר את השגרה בהר הבית בהקדם האפשרי כדי למנוע טענות לכאורה על כוונת ישראל לשנות את הסטטוס קוו תוך ניצול הפיגוע לצורך כך. אין מקום לשינוי המדיניות הפוליטית והביטחונית בהר הבית תחת אילוץ של תוצאות פיגוע מסוג זה. דיונים שכאלו צריכים להתקיים בין מדינות במסגרת של משא ומתן כולל בנושא ירושלים והמקומות הקדושים.
חשוב להבין כי רק מיעוט קטן מקרב אזרחיה הערביים של מדינת ישראל מעורב בטרור או תומך בפעילות כזו. נתון זה אינו כולל כמובן את תושבי מזרח ירושלים. בשנים האחרונות חלה ירידה דרמטית בהיקף הפיגועים שבוצעו על ידי ערבים ישראלים. מ-19 פיגועים כאלו שבוצעו במהלך שנת 2014 הייתה ירידה ל-7 פיגועים בלבד במהלך 2016 ולשלושה פיגועים שבוצעו עד כה בשנת 2017, כולל הפיגוע הזה.  מבחינת סיכול, הצליח שב"כ לסכל רק מתחילת השנה הנוכחית למעלה מ 200 פיגועים במתווים שונים של ירי, התאבדות, דקירה ונוספים. 
שב"כ גם מנהל מעקב הדוק אחר תומכי דאעש מקרב ערביי ישראל ורק בשנה האחרונה נעצרו ונחקרו 33 ערבים ישראלים כולל מזרח ירושלמים, בחשד שכזה. בשנה שעברה נעצרו 65 ערבים ישראלים, כולל מזרח ירושלמים, תומכי דאעש ובשנה שקדמה לה נעצרו 44 חשודים. הנתונים מוכיחים שמצד אחד האיום של השראת דאע"ש וההסתה הדתית אכן מוסיף להתקיים כל העת אולם מאידך מצליח השב"כ לסכל את רובן המוחלט של ההתארגנויות והתשתיות כבר בשלבים הראשונים ועוד לפני שהבשילו לכדי הוצאת פיגועים אל הפועל. הפיגוע שבוצע אינו משנה את תמונת המצב בישראל למרות חומרת תוצאותיו. הוא רק ממחיש היטב את הצורך להמשיך ולהילחם בטרור בכל מחיר, בכל דרך ובכל מקום.                                                                                                          
ליאור אקרמן, סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ, הוא מומחה למודיעין וטרור