שעה קלה אחרי חצות בליל 18 בספטמבר 1961, מטוס נוסעים קטן מדגם DC-6 נראה מתקרב בטיסה נמוכה לשדה התעופה של העיר נדולה שבצפון רודזיה, היום זמביה. המטוס נראה מנמיך לגובה מסוכן, והתרסק דקות ספורות לפני שהיה אמור לנחות. כל 15 הנוסעים שהיו עליו נהרגו. 
 
זאת הייתה יכולה להיות תקרית אווירית נשכחת שאירעה באזור נידח. אבל בין ההרוגים היה דאג המרשלד, המזכיר הכללי של האו"ם, שנחשב אז לאישיות עולמית מוערכת. המרשלד, דיפלומט שוודי שנבחר לתפקיד מזכ"ל האו"ם באפריל 1953, והיה השני לכהן בו, היה בן 56 במותו.
 
מותו הטרגי, ועוד במקום שכוח אל באפריקה, עורר בזמנו עניין רב ותשומת לב גם בגין המסתורין שאפפו את נסיבות התרסקות המטוס. הוקמו שלוש ועדות שהוטל עליהן לחקור את גורמי האסון האווירי. שתי ועדות קבעו בדוח שלהן שהמטוס התרסק כתוצאה מטעות אנוש. אולם, דוח שלישי של ועדת חקירה מטעם האו"ם פסק שאין להוציא לגמרי מכלל אפשרות שהמטוס נפל כתוצאה ממעשה חבלה. נסיבות התרסקות המטוס נשארו אפופות מסתורין. 
 

התעלומה סביב מותו הטרגי של המרשלד ליוותה את צמרת הארגון העולמי במשך 56 השנים מאז שנספה מי שנחשב בהיסטוריה של האו"ם לאחד האישים שבנו את מעמדו המכובד של המוסד, ונוכחותו בראשו העניקה לארגון יוקרה וסמכות.

האו"ם עצמו לא גילה מאמץ מיוחד להמשיך בחקירות, אבל הערפל שכיסה את גורם התרסקות המטוס ומותה העלום של דמות בינלאומית כמו המרשלד עורר את סקרנותם של עיתונאים וחוקרים, ובמשך השנים פורסמו כתבות תחקיר על נסיבות מותו של המרשלד, שכללו יותר השערות, ניחושים והערכות מאשר הוכחות וראיות. 
 
בשנת 2011 פרסמה החוקרת הבריטית סוזן וויליאמס, מומחית לתקופת הקולוניאליזם באפריקה, ספר בשם "מי הרג את המרשלד?", אבל גם היא נזהרה מהסקת מסקנות ברורות ופסקה: "מה שלא יהיו הפרטים, מותו הוא כמעט בוודאות תוצאה של התערבות מושחתת". 

התרסקות המטוס בזמביה. צילום מסך
התרסקות המטוס בזמביה. צילום מסך

אלא שכעת נראה כי הפרשה זוכה לעניין מחודש, ואולי בבוא העת תזכה גם לפתרון. בכתבת תחקיר שפורסמה בשבוע שעבר דיווח "הניו יורק טיימס" על המאמצים שנעשו לפענוח נסיבות מותו של המרשלד, וציין שהעובדה שהדוח הישן של ועדת החקירה מטעם האו"ם כלל את ההערה שייתכן שהמטוס התרסק כתוצאה מחבלה, "הזינה ספקולציות של קנוניות שלפיהן המרשלד נהרג כתוצאה מהתנקשות בחייו".
 
ב־2015, אחרי כמה עשורים של חוסר מעש ואולי אפילו אדישות מצד האו"ם לחקירת נסיבות מותו של המרשלד, החליט המזכ"ל הקודם באן קי־מון לעשות מאמץ מחודש לפענוח תעלומת התרסקות המטוס.

הוא הקים צוות מיוחד שהוטל עליו למצוא את הגורם לנפילת המטוס שגרמה למותו של המרשלד. בדצמבר 2016, זמן קצר לפני שפרש מכהונתו, במהלך שקט ובלי פרסום, העביר קי־מון בעצרת הכללית החלטה מחודשת שהסמיכה "אישיות מכובדת" לבדוק את ממצאי הצוות ולקבוע את תוצאות החקירה.
 
אחד הצעדים הראשונים שהמזכ"ל החדש אנטוניו גוטרש נקט בתחילת כהונתו בינואר השנה היה אימוץ החלטת קודמו ואשרורה. ה"אישיות המכובדת" שקי־מון מינה כראש צוות החקירה הוא מוחמד צ'נדה עותמן, שופט עליון לשעבר במדינת טנזניה. לדברי "הניו יורק טיימס", השופט צפוי להגיש את הדוח הסופי של חקירת הצוות בקרוב.

עותמן סירב להשיב לשאלות "הניו יורק טיימס" בנוגע לממצאי החקירה, אבל העיתון מצטט גורמים בצמרת האו"ם שמסרו שהצוות השלים בדיקת הקלטות של שידורי רדיו, שיורטו בין מטוסים ששהו באוויר באותו לילה בתחום האווירי שבו טס המטוס, שבין נוסעיו היה המרשלד. לפי העיתון, התשובות לשאלות בנוגע לנסיבות התרסקות המטוס מצויות בתיקים חסויים האצורים בארכיונים של שירותי הריגול והמודיעין של ארצות הברית, בריטניה ובלגיה. 
 
כשקנדי זעם
שלהי שנות ה־50 וראשית שנות ה־60 של המאה הקודמת זכורות כתקופת גוויעתו וסופו של עידן הקולוניאליזם, כאשר מדינות באפריקה משתחררות מעולן של מדינות אירופיות. אבל באותו זמן מתחוללות התקוממויות מזוינות של קבוצות פורשים ומורדים המנסות לתפוס את השלטון במדינות המשתחררות. 
המרשלד, הליברל הגדול מסקנדינביה, ניצל את יוקרתו כמזכ"ל האו"ם והתייצב כמנהיג התהליך של קץ האימפריאליזם ביבשת אפריקה, מעמד שהעניק לו פופולריות באפריקה, אבל במקביל עורר נגדו עוינות וזעם מצד ארצות הברית, בריטניה ובלגיה, שחששו מאיבוד השלטון וההשפעה ביבשת השחורה, במיוחד במדינות העשירות באוצרות טבע. 
 
"התרסקות המטוס אירעה בצומת אירועים שקבעו את עתידה של אפריקה וגורלה בין קולוניאליזם ועצמאות", נכתב ב"הניו יורק טיימס". "המלחמה הקרה שהתנהלה אז העצימה מלחמות ומרידות ממוזמביק ועד נמיביה". 
 
המרשלד ניסה אז להשכין שלום בין מורדים לבין השלטון בקונגו, מדינה עשירה במרבצי אורניום ובאוצרות טבע אחרים. בלגיה, ששלטה שנים רבות בקונגו, חששה מתוצאות ביקורו של המרשלד במדינה השסועה.

גם ארצות הברית ובריטניה התנגדו לתוכניותיו של מזכ"ל האו"ם לקדם את עצמאות קונגו. "אנחנו יודעים ממידע אמין שהם, ארגוני הריגול והמודיעין של ארצות הברית, בריטניה ובלגיה יודעים הרבה יותר (על נסיבות התרסקות המטוס – ש"ש) מאשר הם מוכנים לגלות", אמר ל"ניו יורק טיימס" פקיד בכיר בצמרת האו"ם, שדיבר בתנאי שזהותו לא תפורסם.
 
אחת התיאוריות שנבדקות כעת על ידי הצוות המיוחד היא שמטוס ה־DC-6 שבו שהה המרשלד - הותקף באש על ידי מטוס “פוגה" מתוצרת צרפת שהופעל על ידי מורדים במחוז קטנגה, אשר התנגדו למאמציו של המרשלד לשים קץ להתקוממות שלהם. שלושה חודשים לפני התרסקות המטוס, שלושה מטוסי "פוגה" סופקו למורדים והגיעו לידיהם במשלוח שהוטס על ידי מטוס תובלה אמריקאי שאמור היה לספק להם מצרכי מזון.

הנשיא ג'ון קנדי זעם על המבוכה שנגרמה לו כאשר נודע לו שסוכנות הביון המרכזית הייתה מעורבת באספקת המטוסים למורדים בקונגו. עם זאת, לפי "הניו יורק טיימס", לא ברור אם מטוס "פוגה" אכן שהה בתחום האווירי באזור העיר נדולה באותו לילה שבו הופל מטוסו של המרשלד. 
 
לדברי מקורות בצמרת הארגון, השופט עותמן הציג שאלות חדשות לממשלות בריטניה ובלגיה ולמדינות מערביות אחרות, וביקש מהן מה שהוגדר "מאמץ ממצה וחקירה מקיפה", במטרה לגלות מידע המצוי בארכיונים של שירותי המודיעין שלהן ונוגע לתקרית המטוס.

לדברי "הניו יורק טיימס", השופט גם ביקש מידע על פעילותם של שני קציני מודיעין צבאי אמריקאים שהיו מוצבים באזור בליל התרסקות המטוס. בזמנו מסרו שני הקצינים כי יירטו הקלטת שיחה ברדיו שהשתמע ממנה שמטוס ה־DC-6 הופל באש ירי. 
 
לדברי "הניו יורק טיימס", "בעת שתאריך היעד של פרסום דוח השופט עותמן ממשמש ומתקרב, לא ברור איזה סוג של מידע, אם בכלל, הצוות שלו קיבל משירותי הביון והמודיעין של המדינות שאליהן פנה". 
 
בעיתון נכתב כי בתגובה לבקשה להתעדכן בהתקדמות חקירת הצוות של השופט, בכיר במזכירות האו"ם הציע לעיתון לפנות אל מחלקת המדינה. "אבל לא התקבלה תשובה ממחלקת המדינה", כך נכתב. משרד החוץ הבריטי נענה לבקשה דומה מהעיתון, ופרסם הודעה שבה נאמר: "אנחנו מנהלים חקירה חדשה ונוספת ומעבירים לשופט עותמן מידע חדש". 
 
בכל הנוגע לפנייה לממשלה הבלגית, "הניו יורק טיימס" דיווח בכתבה כי פוליטיקאי בלגי בכיר, חבר הפרלמנט הבלגי, בניט הלינגס, פנה למשרד המשפטים בבלגיה והעלה את שאלת שיתוף הפעולה עם הצוות של השופט עותמן. בראיון לעיתון מסר הבכיר הבלגי כי "אחדים מהארכיונים של שירותי הביון של ארצו מתקופת שלטון בלגיה על קונגו נשארים חסויים".

לדברי "הניו יורק טיימס", "הקשר הבלגי חשוב ביותר לאור העובדה שסוחרים בלגים היו פעילים באזור העיר נדולה בעת התרסקות המטוס. ידוע גם שטייס בלגי פעל בשירותם של מורדים באותם ימים". 
 
העיתון אף גילה כי השופט עותמן פנה לאזרח שוודי בשם גוראן בזורקדל, שסיפר כי אביו, שעבד כעובד סוציאלי בזמביה, נתן לתושבי הכפרים באזור שברים מחלקי המטוס שהתרסק. השוודי אמר לשופט כי לדעתו, על סמך שיחות שהיו לו עם תושבי הכפרים בסביבה, המטוס הופל באש בעת שהתקרב לנחיתה בשדה התעופה של העיר נדולה. 
 
בין אמת לפיקציה
לפי "הניו יורק טיימס", "הפרטים החדשים שהתגלו באחרונה בנוגע למה שאירע בליל התרסקות המטוס ומותו של המרשלד, שלרבים מהם אין הוכחות מוצקות, סיבכו עוד יותר את מאמצי עותמן להפריד ולהבדיל בין אמת לפיקציה". 
 
עוד נטען בעיתון כי "ההיסוסים של המעצמות הגדולות לגלות את המידע שברשותן ולשתף את החוקרים בפרטים הידועים להן יוצרים את ההשערה שהמעצמות מקוות שהעניין בתעלומת מותו של המרשלד יתפוגג".
 
לדברי מקורות במרכז האו"ם בניו יורק, יש לצפות לפרסום הדוח של צוות עותמן אפילו עוד החודש. אבל המקורות לא ידעו לומר דבר וחצי דבר אם הדוח אכן יצליח לפענח את אחת התעלומות הגדולות והמרתקות של המאה ה־20.