הורידו את המגנומטרים מהר הבית. אז זהו, עכשיו לא יהיה יותר טרור. כך כתב מישהו בסרקזם מדויק בפייסבוק. בימים האלה התנפלו עלינו האירועים אחד אחרי השני. אוף, בקושי יצאנו מזה, זו הייתה ההרגשה הכללית, כאשר המאבטח הישראלי שהרג שני ירדנים על אדמת ירדן הגיע בחזרה לשטח ישראלי בטוח.



בארץ פשטה הרגשה של הקלה נוכח סיום פרשה מצערת זו, שנפלה עלינו ממש לא בזמן. זה היה אירוע לא פשוט בארץ אלימה, שיכול היה להימשך גם ברגעים אלה עם התפתחויות בלתי צפויות. מזה יצאנו. בטווח הקרוב בעיה אחת נפתרה, ועכשיו אפשר לעצור רגע לחשוב על כל מה שקרה ועל ההשלכות של מה שקרה על הטווח הארוך.



כרגיל, מה שפחות חשוב תפס את כל תשומת הלב, ומה שחשוב נדחק לאיזו פינה אחורית וכוסה עד שנעלם. מה שחשוב היה: רצח מתוך שטח הר הבית הקדוש, ורצח נוסף של משפחה ישראלית יפה ושלווה בביתה.



נוכח הדברים המופלאים, בטון ובעדינות שהם מעל לכל תסריט אפשרי, של אלמנת הנרצח היפה, שהסתתרה עם הילדים בעת שרצחו את משפחתה, לא ראינו הפגנה של מוסלמים בדרישה לחשבון נפש.




מה שבאמת חשוב לדבר עליו, זירת הפיגוע בחלמיש. צילום: TPS
מה שבאמת חשוב לדבר עליו, זירת הפיגוע בחלמיש. צילום: TPS



באתר חדש ששמו "בומרנג", הוכרזה מערכה הסברתית חדשה. מדובר, כך הובטח, בסרטונים שבהם ישראלים מדברים בערבית אל ערבים. הסרטון הראשון שהופץ מציג בחור נחמד שמבקש מהערבים הישראלים בערבית לגנות את הפיגוע בהר הבית ואת הרג שני השוטרים הישראלים. "אין לכם מנהיג אחד שמגנה את הרצח", הוא טוען.



למרבה הצער, אכן לא נשמע גינוי ממנהיגי הערבים הישראלים לעובדה ששלושה ערבים ישראלים הרגו שוטרים ישראלים, שבעצם מגנים עליהם.




כניעה ללחץ מביאה עוד לחץ




הכל התהפך לחלוטין, ובמקום שבראש הדיון יעמוד רצח השוטרים שלנו על ידי מחבלים מבין הערבים הישראלים והעובדה שאין חשבון נפש ואין זעם על כך בחברה הערבית הישראלית וגם לא בשטחי יהודה שומרון ועזה, העוינות הופנתה דווקא למתקני הבידוק הבנליים והלא מזיקים, שממשלת ישראל החליטה להציב אחרי הרצח לטובת כולם.



בגלל ההתפרעויות נאלצה הממשלה ונאלץ ראש הממשלה להתקפל, לשנות את ההחלטה להגן על בני אדם, ולהסיר את המגנומטרים. אין דרך להציג את ההתקפלות הזו כנבונה. זה לא עניין של כבוד לאומי, או ריבונות, וגם לא עניין של אגו. העובדה שהתגובה לרצח מתוך הר הבית היא התפרעויות נגד ישראל בהר הבית וכתוצאה מכך התקפלות בהר הבית, לא תביא אותנו למקום טוב. היא חשפה, בלי צורך במגנומטר, את הכוונות הרעות הערביות.



ברשות הפלסטינית צהלו - ישראל הובסה. פרופ' אומן, זוכה פרס נובל בתורת המשחקים, שהוא ענף מדע המתמחה בניתוח קבלת החלטות נכונות או שגויות, אמר על כך דבר שכולנו יודעים - כניעה ללחץ לא מפחיתה לחץ, אלא רק מביאה עוד לחץ.